Page 221 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 221
TYDZIEŃ 1 8 • Zabawa karnawałowa • 219
ogacenie słownictwa
b
ozwijanie sprawności ruchowej.
r
Pomoce: ilustracja, tekst wiersza, serpentyny, balony, nagranie dowolnej muzyki tanecznej, CD.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat aktualnej pory roku, charakterystyczne cechy zimy.
2. Słuchanie wiersza Joanny Papuzińskiej Bal bałwanków.
Bal bałwanków
W dzień z ogródka, Gramoliły się przez zaspy, przez rowy,
sprzed szkoły, ze skwerka, na placyk śniegiem zawiany .
jeden bałwan na drugiego zerkał . I tam zatańczyły bałwany .
I mrugały węgielkowe oczy: Zatańczyły po kolana w śnieżnym puchu .
„Nie zapomnij! To dziś! Dziś w nocy!” Kurz się wzbijał z ich grubych kożuchów .
No, a w nocy, gdy miasteczko spało, Prószył, prószył śnieg biały,
gdy mróz szyby zamalował na biało, z nieba gwiazdy spadały .
żeby przez nie nic się nie widziało, A bałwany skakały, skakały, skakały . . .
wyruszyły bałwany śniegowe . Joanna Papuzińska
3. Rozmowa na temat wiersza. N. wyjaśnia dzieciom pojęcie karnawał. Mówi, że jest to czas zabawy, organizowane są bale
i tańce.
4. Zabawa ruchowa. „Tańczą bałwanki”. Dzieci biegają po sali, a na sygnał tworzą trzyosobowe koła i wirują w takt muzyki z CD.
5. Wspólne dekorowanie sali na bal.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwacje „Co słychać w przyrodzie?” – dostrzeganie zmian związanych z porą roku – zimą.
x Lepienie bałwana ze śniegu – toczenie kul.
x Zabawa ruchowa – zjazdy na sankach.
Środa temat: Na balu
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Czy obrazków jest tyle, ile wskazuje cyfra?”. Zabawa „Bingo wyrazowe” –
ćwiczenia w czytaniu. Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII. Komponowanie rytmów z figur. Ćwiczenia oddechowe „Piórko”.
Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Schowaj i pokaż piłkę”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 2, 4, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „Na balu”. Porównywanie liczebności zbiorów. Zabawa ruchowa
„Balonik”. Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 18–19. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – „W tanecznym kręgu”. Słuchanie muzyki
poważnej. Ćwiczenie układów tanecznych z szarfą do utworu C. Saint-Saënsa Akwarium – rozwijanie umiejętności posługi-
wania się rekwizytem.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 7, 5; IV 1, 7, 8, 15
Zajęcia w ogrodzie: Rysowanie patykiem na śniegu. Zabawa bieżna „Ogonki”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 6; III 5; IV 1