Page 221 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 221

TYDZIEŃ 1 8  •  Zabawa karnawałowa  •  219



              ogacenie słownictwa
              b
              ozwijanie sprawności ruchowej.
              r
                 Pomoce: ilustracja, tekst wiersza, serpentyny, balony, nagranie dowolnej muzyki tanecznej, CD.

            Przebieg zajęć:
            1.  Rozmowa na temat aktualnej pory roku, charakterystyczne cechy zimy.
            2.  Słuchanie wiersza Joanny Papuzińskiej Bal bałwanków.



                  Bal bałwanków

               W dzień z ogródka,                Gramoliły się przez zaspy, przez rowy,
               sprzed szkoły, ze skwerka,        na placyk śniegiem zawiany .
               jeden bałwan na drugiego zerkał .  I tam zatańczyły bałwany .
               I mrugały węgielkowe oczy:        Zatańczyły po kolana w śnieżnym puchu .
               „Nie zapomnij! To dziś! Dziś w nocy!”  Kurz się wzbijał z ich grubych kożuchów .
               No, a w nocy, gdy miasteczko spało,  Prószył, prószył śnieg biały,
               gdy mróz szyby zamalował na biało,  z nieba gwiazdy spadały .
               żeby przez nie nic się nie widziało,  A bałwany skakały, skakały, skakały . . .
               wyruszyły bałwany śniegowe .                            Joanna Papuzińska


            3.  Rozmowa na temat wiersza. N. wyjaśnia dzieciom pojęcie karnawał. Mówi, że jest to czas zabawy, organizowane są bale
              i tańce.
            4.  Zabawa ruchowa. „Tańczą bałwanki”. Dzieci biegają po sali, a na sygnał tworzą trzyosobowe koła i wirują w takt muzyki z CD.
            5.  Wspólne dekorowanie sali na bal.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).


            III Zajęcia w ogrodzie

              x Obserwacje „Co słychać w przyrodzie?” – dostrzeganie zmian związanych z porą roku – zimą.
              x Lepienie bałwana ze śniegu – toczenie kul.
              x Zabawa ruchowa – zjazdy na sankach.




            Środa    temat:  Na balu



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Czy obrazków jest tyle, ile wskazuje cyfra?”. Zabawa „Bingo wyrazowe” –
            ćwiczenia w czytaniu. Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII. Komponowanie rytmów z figur. Ćwiczenia oddechowe „Piórko”.
            Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Schowaj i pokaż piłkę”.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 2, 4, 12

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia matematyczne – „Na balu”. Porównywanie liczebności zbiorów. Zabawa ruchowa
            „Balonik”. Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 18–19.  ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – „W tanecznym kręgu”. Słuchanie muzyki
            poważnej. Ćwiczenie układów tanecznych z szarfą do utworu C. Saint-Saënsa Akwarium – rozwijanie umiejętności posługi-
            wania się rekwizytem.
              Obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 7, 5; IV 1, 7, 8, 15

            Zajęcia w ogrodzie: Rysowanie patykiem na śniegu. Zabawa bieżna „Ogonki”.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 6; III 5; IV 1
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226