Page 225 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 225

TYDZIEŃ 1 8  •  Zabawa karnawałowa  •  223



                 Pomoce: szablony masek, ołówki, kredki, kolorowy papier, nożyczki, klej, flamastry, różne materiały ozdobne,
                 gumka dla każdego dziecka, nagranie dowolnej muzyki tanecznej z CD, KA.

            Przebieg zajęć:
            1.  Projektowanie masek karnawałowych. Wybieranie szablonu maski, odrysowanie na kolorowym brystolu, wycinanie
              i ozdabianie maski według własnego projektu, przywiązanie gumek po obu stronach maski. Do przygotowania maski
              można wykorzystać k. 15 z KA.
            2.  Taniec w maskach w rytm muzyki z CD.


            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa badawcza „Dlaczego chodniki posypuje się solą?” – obserwacja posypanego solą niewielkiego obszaru na śniegu –
              wnioskowanie, jaki wpływ ma sól na rozpuszczanie się śniegu.
              x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
              x Zabawa ruchowa – rzucanie śnieżkami do celu.



            Piątek    temat:  Tańczę ja, tańczysz ty



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Pod którym pudełkiem ukryty jest miś?” – rozumienie
            i stosowanie praktycznych określeń kierunku, utrwalenie liczebników porządkowych. Wylepianie plasteliną litery l, L.
            Ćwicze nia poranne – Zestaw VIII. Zabawa dydaktyczna „Układamy zdania” – doskonalenie syntezy i analizy zdań. Wykony-
            wanie ćwiczeń w KP3 s. 22–23. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ufo”.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 4, 8, 11, 14

            Zajęcia główne:   ▶  1. Gra dydaktyczna – „Karnawał to czas wesołych zabaw” – konstruowanie w grupach gier plan-
            szowych. Ustalenie reguł gry. Przeprowadzenie rozgrywek – kształtowanie odporności emocjonalnej, doskonalenie umie-
            jętności liczenia.  ▶  2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw I.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 1, 2, 4, 6, 8; III 5; IV 9, 15

            Zajęcia w ogrodzie: Obserwacja chmur na niebie – odwołanie się do obserwacji w innych porach roku. Zabawa ruchowa
            „Koniki” – ciągnięcie sanek.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 18, 19


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa dydaktyczna „Pod którym pudełkiem ukryty jest miś?”. N. kładzie na podłodze 10 jednakowych pudełek.
              Odległość między pudełkami to około 1–2 m. Następnie pokazuje misia, który będzie schowany pod jednym z nich.
              Chętne dziecko odchodzi na bok i odwraca się tyłem, będzie szukać zabawki. Inne wyznaczone dziecko będzie prze-
              wodnikiem. Pozostałe dzieci ustalają w sekrecie, pod którym pudełkiem schowają misia. Poszukiwacz staje w pewnej
              odległości od pierwszego pudełka. Dziecko-przewodnik podaje instrukcję: prosto, w prawo, w lewo. Poszukiwacz pod-
              nosi każde pudełko, sprawdzając, czy jest pod nim miś. Po jego znalezieniu dzieci pytają: Pod którym pudełkiem ukryty
              był miś? Czy to jest daleko, czy blisko linii startu? – rozwijanie umiejętności wyróżniania kierunków w przestrzeni
              od przedmiotu, rozumienie i stosowanie praktycznych określeń kierunku, utrwalenie nazw liczb porządkowych.
              x Wylepianie plasteliną litery l, L.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa dydaktyczna „Układamy zdania” – układanie zdań z nazwami postaci, za które można przebrać się na bal,
              np. Dobra wróżka zaczarowała cały świat. Układanie takiej liczby klocków, z ilu wyrazów składa się zdanie – doskonale-
              nie umiejętności układania zdań, doskonalenie syntezy i analizy zdań.
              x Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 22–23. Dolepianie balonów w odpowiednim rytmie, łączenie nazw obrazków z lite-
              rami, które w nich występują, układanie wyrazu BALE.
              x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Ufo” z Zestawu V (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230