Page 225 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 225
TYDZIEŃ 1 8 • Zabawa karnawałowa • 223
Pomoce: szablony masek, ołówki, kredki, kolorowy papier, nożyczki, klej, flamastry, różne materiały ozdobne,
gumka dla każdego dziecka, nagranie dowolnej muzyki tanecznej z CD, KA.
Przebieg zajęć:
1. Projektowanie masek karnawałowych. Wybieranie szablonu maski, odrysowanie na kolorowym brystolu, wycinanie
i ozdabianie maski według własnego projektu, przywiązanie gumek po obu stronach maski. Do przygotowania maski
można wykorzystać k. 15 z KA.
2. Taniec w maskach w rytm muzyki z CD.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa badawcza „Dlaczego chodniki posypuje się solą?” – obserwacja posypanego solą niewielkiego obszaru na śniegu –
wnioskowanie, jaki wpływ ma sól na rozpuszczanie się śniegu.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa – rzucanie śnieżkami do celu.
Piątek temat: Tańczę ja, tańczysz ty
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Pod którym pudełkiem ukryty jest miś?” – rozumienie
i stosowanie praktycznych określeń kierunku, utrwalenie liczebników porządkowych. Wylepianie plasteliną litery l, L.
Ćwicze nia poranne – Zestaw VIII. Zabawa dydaktyczna „Układamy zdania” – doskonalenie syntezy i analizy zdań. Wykony-
wanie ćwiczeń w KP3 s. 22–23. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ufo”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 4, 8, 11, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Gra dydaktyczna – „Karnawał to czas wesołych zabaw” – konstruowanie w grupach gier plan-
szowych. Ustalenie reguł gry. Przeprowadzenie rozgrywek – kształtowanie odporności emocjonalnej, doskonalenie umie-
jętności liczenia. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw I.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 1, 2, 4, 6, 8; III 5; IV 9, 15
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacja chmur na niebie – odwołanie się do obserwacji w innych porach roku. Zabawa ruchowa
„Koniki” – ciągnięcie sanek.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa dydaktyczna „Pod którym pudełkiem ukryty jest miś?”. N. kładzie na podłodze 10 jednakowych pudełek.
Odległość między pudełkami to około 1–2 m. Następnie pokazuje misia, który będzie schowany pod jednym z nich.
Chętne dziecko odchodzi na bok i odwraca się tyłem, będzie szukać zabawki. Inne wyznaczone dziecko będzie prze-
wodnikiem. Pozostałe dzieci ustalają w sekrecie, pod którym pudełkiem schowają misia. Poszukiwacz staje w pewnej
odległości od pierwszego pudełka. Dziecko-przewodnik podaje instrukcję: prosto, w prawo, w lewo. Poszukiwacz pod-
nosi każde pudełko, sprawdzając, czy jest pod nim miś. Po jego znalezieniu dzieci pytają: Pod którym pudełkiem ukryty
był miś? Czy to jest daleko, czy blisko linii startu? – rozwijanie umiejętności wyróżniania kierunków w przestrzeni
od przedmiotu, rozumienie i stosowanie praktycznych określeń kierunku, utrwalenie nazw liczb porządkowych.
x Wylepianie plasteliną litery l, L.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Układamy zdania” – układanie zdań z nazwami postaci, za które można przebrać się na bal,
np. Dobra wróżka zaczarowała cały świat. Układanie takiej liczby klocków, z ilu wyrazów składa się zdanie – doskonale-
nie umiejętności układania zdań, doskonalenie syntezy i analizy zdań.
x Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 22–23. Dolepianie balonów w odpowiednim rytmie, łączenie nazw obrazków z lite-
rami, które w nich występują, układanie wyrazu BALE.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Ufo” z Zestawu V (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).