Page 220 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 220
218 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Pomoce: 3 płatki kosmetyczne i kolorowa kartka A4 dla każdego dziecka, kolorowy papier, nożyczki, klej.
Przebieg zajęć:
1. Zapoznanie dzieci z tematem i zademonstrowanie sposobu ułożenia płatków (pionowo).
2. Wycinanie i doklejanie elementów.
3. Wypowiedzi dzieci – opisywanie swoich bałwanków.
4. Zorganizowanie wystawy prac.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa badawcza „Jak szybko zamarza woda?” – wylanie wody cienką warstwą na ziemię lub chodnik oraz pozostawie-
nie jej w słoiku – wnioskowanie na temat czynników mających wpływ na szybkość zamarzania wody.
x Obserwacja ptaków przy karmniku „Które ptaki pozostały na zimę?” – rozpoznawanie i nazywanie gatunków ptaków.
x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem” z Zestawu V (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
Wtorek temat: Taniec bałwanków
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Kot i myszki”. Zorganizowanie kącika teatralnego. Ćwi-
czenia poranne – Zestaw VIII. Segregowanie książek w kąciku książki. „Literkowy detektyw” – utrwalenie poznanych liter.
Wykonywanie ćwiczeń – KP3, s. 17. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Spotkanie piłek”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5; IV 2, 4, 12, 19
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – wiersz J. Papuzińskiej Bal bałwanków.
Zabawa ruchowa „Tańczą bałwanki”. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw I.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 1, 2, 5, 7, 18
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje „Co słychać w przyrodzie?”. Lepienie bałwana. Zabawa ruchowa – zjazdy na sankach.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 8, 9; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Kot i myszki”.
x Zorganizowanie w sali kącika teatralnego – gromadzenie różnych części garderoby, rekwizytów, kukiełek, elementów
scenografii, tkanin itp. Umieszczenie i odczytanie globalne napisu Teatr – wskazywanie poznanych liter.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x W kąciku książki segregowanie książek na grupy tematyczne – bajki, legendy, opowiadania, wiersze, książki popularno-
-naukowe. Oglądanie książek z bajkami.
x „Literkowy detektyw” – wyszukiwanie i zaznaczanie kolorem podanej litery w tekście gazety, utrwalenie poznanych liter.
x Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 17 – utrwalenie poznanych liter, kolorowanie sukienki lalki i kafelków w sali balowej.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Spotkanie piłek” z Zestawu III (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego.
Temat: Wiersz Joanny Papuzińskiej Bal bałwanków.
Cele:
zaznajamianie dzieci z literaturą dziecięcą
ozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
r