Page 218 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 218
216 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zabawa dydaktyczna.
Temat: Zaczarowany świat bajek.
Cele:
r
ozwijanie twórczego myślenia
u
trwalenie wiadomości na temat poznanych bajek
integrowanie grupy poprzez wspólne zabawy.
Pomoce: ilustracje bajek, rekwizyty z różnych bajek, nagranie muzyki tanecznej, patyczki od szaszłyków do wy-
konania lalek do bajki o Smoku wawelskim, KP3, KA.
Przebieg zajęć:
1. „Niedokończona opowieść”. N. wiesza ilustrację z bajki i opowiada, co ona przedstawia. Po chwili przestaje opowiadać,
a dzieci wymyślają, jakie były dalsze losy bohaterów.
2. „Agencja reklamowa” – dzieci podzielone na grupy wymyślają i prezentują reklamę ulubionej bajki.
3. Zabawa „Kto to zgubił?” – przyporządkowywanie przedmiotów postaciom z bajek.
4. „O jakiej bajce mówimy?” – jedno z dzieci wychodzi z sali. Pozostałe umawiają się, o jakiej bajce będą rozmawiać.
Zadaniem dziecka jest odgadnięcie tytułu bajki. Można zadawać pytania pomocnicze, ale tylko takie, na które odpo-
wiedź brzmi tak lub nie.
5. Urządzamy przedstawienie – wykorzystanie lalek do bajki o Smoku Wawelskim – k. 13, 14, KA. Zabawy w grupach.
6. Wykonywanie ćwiczeń w KP3 s. 11–12. Łączenie wzorów z sukienkami księżniczek, łączenie tarcz rycerskich z takimi
samymi literami, rysowanie elementów w odpowiednich miejscach na rysunku, utrwalanie pojęć: przed, w prawym gór-
nym rogu, pod.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa rzutna „Kto trafi?” – rzucanie śnieżkami do celu. Rozmowy na temat bezpiecznych zabaw śniegiem.
x Zabawa ruchowa równoważna „Kto dłużej wystoi?” z Zestawu V (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
TYDZIEŃ 18 Zabawa karnawałowa
Poniedziałek temat: Przygoda Trampolinka
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Wypełnianie plasteliną dowolnych kształtów – doskonalenie sprawności manual-
nej. „Zabawy z misiem” – ćwiczenie orientacji w schemacie ciała w stosunku do siebie i osoby stojącej naprzeciw. Ćwicze-
nia poranne – Zestaw VIII. Zabawa „Kalkowanie” – ćwiczenie sprawności ręki. Zabawa ortofoniczna „Dziwne rozmowy”.
Zabawa z elementami czworakowania.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 7, 8, 11, 12, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Przygoda Trampolinka” – poznanie litery l, L.
Wykony wa nie ćwiczeń w KP3 s. 14–16. Zabawa ruchowa „Lustra”. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Bałwanek”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 2, 5
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa badawcza „Jak szybko zamarza woda?”. Obserwacja ptaków przy karmniku „Które ptaki
pozostały na zimę?”. Zabawa ruchowa „Bieg slalomem”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 18, 19