Page 214 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 214
212 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Środa temat: Moja ulubiona bajka
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Figurki”. Gra rysunkowa – rozwijanie umiejętności do-
strzegania kierunków na powierzchni płaskiej. Ćwiczenia poranne – Zestaw X. Zabawa „Głoskowe memo”. Ćwiczenia od-
dechowe. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 1, 2, 8, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „W lesie”. Poznanie cyfry 4. Zabawa ruchowa „Zwierzątka”. Wykony-
wanie ćwiczeń w KP3 s. 8–9. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – „Zimowe zabawy z przyjacielem psem”. Nauka układu
ruchowego do piosenki Mój przyjaciel. Zabawy rytmiczne uwrażliwiające na brzmienie dzwonków diatonicznych, dosko-
nalące umiejętności posługiwania się rekwizytem.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 1, 8, 12, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa rzutna „Zmarznięta piłka”. Rzeźbienie w śniegu. Zabawa bieżna „Biegnij! – Stój!”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 8, 9; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Figurki” – ćwiczenie umiejętności zatrzymywania się i trwania dłuższą chwilę w bezruchu.
x Gra rysunkowa – na papierze w kratkę N. zaznacza jedną czerwoną kratkę jako punkt odniesienia. Dzieci rysują kropki
w kwadracikach według poleceń N.: Jedna kratka w dół, dwie kratki w prawo, dwie kratki do góry… itd. – rozwijanie
umiejętności dostrzegania kierunków na powierzchni płaskiej, ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do pisania.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Głoskowe memo” – dobieranie par obrazków, z których nazwa jednego rozpoczyna się taką samą głoską, jaką
kończy się nazwa drugiego.
x Ćwiczenia oddechowe – wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z powolnym opuszczaniem ramion.
x Ćwiczenie dużych grup mięśniowych z Zestawu IX (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: W lesie.
Cele:
zapoznanie z cyfrą 4
r
ozwijanie spostrzegawczości
doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
ozwijanie umiejętności dokonywania prostych operacji matematycznych
r
orównywanie liczebności zbiorów
p
r
ozwijanie sprawności ruchowej.
Pomoce: obrazki (3 ptaki, 4 zwierzęta leśne), obręcze, kartoniki z cyframi, druciki kreatywne, tamburyn, KP3.
Przebieg:
1. Zabawa „W lesie”. Na sali są rozłożone obrazki z ptakami i zwierzętami leśnymi. Zadaniem dzieci jest uporządkować je
w ten sposób, aby ptaki i inne zwierzęta były w oddzielnych obręczach.
2. Przeliczanie elementów w zbiorach, porównywanie liczebności, o ile więcej.
3. N. prezentuje cyfrę 4, drukowaną i pisaną, omawia z dziećmi jej cechy charakterystyczne. Kreślenie cyfry w powietrzu,
wodzenie palcem po śladzie.