Page 210 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 210

SCENARIUSZE ZAJĘĆ

          STYCZEŃ










          TYDZIEŃ 17    Dawno, dawno temu .  .  .




          Poniedziałek    temat:  Przygoda Trampolinka



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Dobieranka sylabowa” – utrwalanie poznanych liter. Zabawa „Czego tu
          brakuje?” – wdrażanie do poprawnego stosowania form gramatycznych i składniowych. Ćwiczenia poranne – Zestaw X.
          Zabawa ortofoniczna. Zabawa „Pociąg miesięcy”– poznanie nazw miesięcy i ich kolejności w cyklu rocznym. Zabawa
          na czworakach „Slalom między chorągiewkami”.
            Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 2, 4, 7, 12, 16

          Zajęcia główne:   ▶  1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Przygoda Trampolinka” – poznanie litery b, B.
          Zabawa ruchowa „Litery”. Wykonywanie ćwiczeń w KP3 s. 2–4.  ▶  2. Zajęcia plastyczne – „Rybka” – wydzieranie
          z kolorowego papieru.
            Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 2, 4, 8

          Zajęcia w ogrodzie: „Czy ogród śpi?” – obserwacje roślin i zwierząt. Zabawa ruchowa „Bieg z piłką”.
            Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 18



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa „Dobieranka sylabowa”. Zadaniem dzieci jest tworzenie wyrazów przez dostawianie różnych sylab początko-
            wych do tej samej sylaby końcowej: ma-ma, da-ma, du-ma; da-ta, ta-ta, ma-ta – utrwalanie poznanych liter.
             x Zabawa „Czego tu brakuje?”. N. rzuca do dziecka piłkę i mówi: Był dom. Nie ma… (domu). Był kot, brakuje… (kota) itp.
            Dziecko kończy zdanie, dodając rzeczownik w dopełniaczu – ćwiczenie rozwijające umiejętność poprawnego stoso wania
            form gramatycznych i składniowych.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa ortofoniczna. Wysuwanie na zewnątrz i cofanie w głąb jamy ustnej języka zwiniętego i rozpłaszczonego,
            dotykanie zwiniętym i rozpłaszczonym językiem warg i zębów, ruchy koliste w lewo i w prawo językiem wysuniętym
            z jamy ustnej – ćwiczenie języka.
             x Zabawa „Pociąg miesięcy”. Dzieci otrzymują zawieszki (lub karteczki do przypięcia) z nazwami miesięcy. Jedno dziecko
            jest lokomotywą – rokiem. Lokomotywa porusza się po sali i wywołuje: Zapraszam styczeń! Pierwsze dziecko z etykietką
            styczeń, które dotknie lokomotywę, wsiada do pociągu. Teraz styczeń musi wywołać kolejny miesiąc. I tak do grudnia.
            Następnie dołączają w kolejności dzieci-miesiące, które jeszcze nie jadą pociągiem – utrwalenie nazw miesięcy i ich
            kolej ności w cyklu rocznym.
             x Zabawa na czworakach „Slalom między chorągiewkami” z Zestawu X (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
          Temat: Przygoda Trampolinka.
   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215