Page 210 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 210
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
STYCZEŃ
TYDZIEŃ 17 Dawno, dawno temu . . .
Poniedziałek temat: Przygoda Trampolinka
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Dobieranka sylabowa” – utrwalanie poznanych liter. Zabawa „Czego tu
brakuje?” – wdrażanie do poprawnego stosowania form gramatycznych i składniowych. Ćwiczenia poranne – Zestaw X.
Zabawa ortofoniczna. Zabawa „Pociąg miesięcy”– poznanie nazw miesięcy i ich kolejności w cyklu rocznym. Zabawa
na czworakach „Slalom między chorągiewkami”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 2, 4, 7, 12, 16
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Przygoda Trampolinka” – poznanie litery b, B.
Zabawa ruchowa „Litery”. Wykonywanie ćwiczeń w KP3 s. 2–4. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Rybka” – wydzieranie
z kolorowego papieru.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 2, 4, 8
Zajęcia w ogrodzie: „Czy ogród śpi?” – obserwacje roślin i zwierząt. Zabawa ruchowa „Bieg z piłką”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Dobieranka sylabowa”. Zadaniem dzieci jest tworzenie wyrazów przez dostawianie różnych sylab początko-
wych do tej samej sylaby końcowej: ma-ma, da-ma, du-ma; da-ta, ta-ta, ma-ta – utrwalanie poznanych liter.
x Zabawa „Czego tu brakuje?”. N. rzuca do dziecka piłkę i mówi: Był dom. Nie ma… (domu). Był kot, brakuje… (kota) itp.
Dziecko kończy zdanie, dodając rzeczownik w dopełniaczu – ćwiczenie rozwijające umiejętność poprawnego stoso wania
form gramatycznych i składniowych.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ortofoniczna. Wysuwanie na zewnątrz i cofanie w głąb jamy ustnej języka zwiniętego i rozpłaszczonego,
dotykanie zwiniętym i rozpłaszczonym językiem warg i zębów, ruchy koliste w lewo i w prawo językiem wysuniętym
z jamy ustnej – ćwiczenie języka.
x Zabawa „Pociąg miesięcy”. Dzieci otrzymują zawieszki (lub karteczki do przypięcia) z nazwami miesięcy. Jedno dziecko
jest lokomotywą – rokiem. Lokomotywa porusza się po sali i wywołuje: Zapraszam styczeń! Pierwsze dziecko z etykietką
styczeń, które dotknie lokomotywę, wsiada do pociągu. Teraz styczeń musi wywołać kolejny miesiąc. I tak do grudnia.
Następnie dołączają w kolejności dzieci-miesiące, które jeszcze nie jadą pociągiem – utrwalenie nazw miesięcy i ich
kolej ności w cyklu rocznym.
x Zabawa na czworakach „Slalom między chorągiewkami” z Zestawu X (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Przygoda Trampolinka.