Page 213 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 213

TYDZIEŃ 1 7  •  Dawno, dawno temu  •  211


                 – Niczego mi nie potrzeba! – odparł rybak ze śmiechem . – Wstyd brać za wszystko zapłatę . Do widzenia!
                 – Ale pamiętaj o tym – odpowiedziała mu rybka – że, o ile byś czego potrzebował, przyjdź i zawołaj mnie .
                 Znikła, a rybak długo jeszcze stał i podziwiał stworzenie, które choć było tylko rybą, potrafiło mówić . „Czary! czary
              chyba” – szeptał do siebie zdziwiony . Zamilkł rybak, gdy ujrzał z dala swą chatę, a na progu siedzącą żonę . „Dokuczać mi
              pewnie będzie, że nie przynoszę niczego, ale trudno . . .”
                 – Rozum chyba postradał! – mówiła do siebie żona – Nie mam ani porządnego naczynia do gotowania, ani czego do
              garnka włożyć, a on idzie i śpiewa . Może coś złowił, że się tak cieszy . . .
                 I gdy rybak podszedł do niej blisko, zawołała ze złością:
                 – Czegoż się tak weselisz?
                 – Czy nie widzisz, jak wspaniały jest świat? Czegoż mam się smucić?
                 – Gdzie te ryby, które miałeś mi przynieść? Pewnie masz całą sieć ryb . . .
                 – Niestety – odparł rybak ze smutkiem – ani jednej rybki . . . Złapałem wprawdzie śliczną złotą, jakiej jeszcze dotąd nie
              złapałem w swym życiu, ale wypuściłem ją . Tak bardzo mnie prosiła . . . To była królowa morskiej głębiny .
                 – Taak?! – zawołała kobieta – jeśli jest królową, to powinna się była wykupić . . .
                 – Mówiła mi właśnie, żebym o coś poprosił, byłoby to jednak brzydko z mej strony, żądać za życie okupu . Przecież
              nie jestem złym człowiekiem .
                 – Ach! ty niedołęgo! – wykrzyknęła kobieta – Mieszkamy w starym domu z dziurawym dachem, a ten nie poprosił o to
              swej rybki!
                 – Dobrze, pędzę do morza i będziesz miała nowy dom – odezwał się rybak .
                 Szybko pobiegł rybak nad brzeg morza i zawołał:
                 – Przypłyń szybko złota rybko!
                 Zaszumiała woda, zahuczały fale wyszła rybka, pytając:
                 – Czego chcesz, dobry rybaku?
                 – Ach! królowo morza! – wyszeptał nieśmiało zapytany – żona gniewa się i grozi mi, pragnie nowego domu .
                 – Idź spokojnie do domu! – rzekła rybka, a prośba twoja będzie spełniona!
                 Idzie rybak do domu i widzi, że żona siedzi przed nowym, pięknym domem .
                 – No, teraz chyba jesteś już zadowolona! – zawołał rybak z radością – masz całe gospodarstwo!
                 – Wielka mi rzecz! – odparła żona ze złością – mam dom, ale teraz bym chciała zostać cesarzową .
                 – Ależ żono! – przerwał jej rybak – Idę już, poproszę o to złotą rybkę natychmiast . I pobiegł czym prędzej, a stanąwszy
              nad brzegiem morza, zawołał:
                 – Przypłyń szybko złota rybko!
                 Rozstąpiły się fale, wyszła rybka, pytając:
                 – Czego chcesz, dobry człowieku?
                 – Ach, królowo morza, jakże mi wstyd, tak ci się narzucać, ale cóż pocznę? Żona mi każe . . . Przebacz! Pragnie być cesarzową .
                 – Dobrze, idź śmiało do domu!
                 Rybak powrócił do chaty i cóż ujrzał? Przed starą chatą stała w łachmanach żona rybaka .

                           (bajka opracowana na podstawie tekstu napisanego przez Aleksandra Puszkina w tłumaczeniu Elwiry Korotyńskiej)


            2.  Rozmowa na temat bajki. Dzieci próbują ocenić postępowanie postaci. Wykorzystanie do opowiadania obrazków –
              KP3, s. 7.
            3.  Zabawa ruchowa „Rybki w sieci”. Dzieci podzielone na dwie grupy. Jedna grupa z rękami uniesionymi do góry tworzy
              koło. Reszta dzieci to rybki, biegają w rytm tamburyna wokół koła i w środku. Na sygnał, dzieci tworzące koło, opusz-
              czają ręce i liczą, ile złapały rybek. Potem następuje zmiana ról.
            4.  Wykonywanie ćwiczeń z KP3, s. 6. Kolorowanie pyszczków takich samych rybek, uzupełnianie rytmów na kratkach.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).


            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa tropiąca „Gdzie pod śniegiem ukryty jest skarb?”. N. podaje instrukcje słowne, określające kierunek i liczbę
              kroków, które pozwolą dotrzeć do skarbu. Dzieci odszukują ukryty skarb – sanki.
              x Zabawy z sankami na śniegu.
              x Zabawa ruchowa skoczna „Kto wyżej?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218