Page 224 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 224
222 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem ilustracji – „Bal przebierańców” – zabawa przy muzyce. Wykonywa-
nie ćwiczeń w KP3, s. 21. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – maska karnawałowa.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 1, 5; IV 1, 5, 7, 16
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa badawcza „Dlaczego chodniki posypuje się solą?”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu tereno-
wego. Zabawa ruchowa – rzucanie śnieżkami do celu.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Deszczyk imion” – wyszukiwanie wśród rozsypanych wizytówek z imionami, takich które zaczy-
nają się podaną głoską. Dziecko, które odnajdzie odpowiednią wizytówkę, mówi głośno imię i wręcza ją właścicielowi.
x Zabawa „Dzień – noc”. Dzieci układają kartoniki, np. żółty i granatowy, na przemian, wypowiadając słowa dzień i noc.
Następnie mówią o czynnościach wykonywanych w dzień i w nocy lub o tym, co się dzieje w dzień, a co w nocy, np.
W dzień się bawię. W nocy śpię. W dzień świeci słońce. W nocy polują sowy – układanie ciągów rytmicznych z dostrze-
ganiem przemienności dnia i nocy.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 20. Łączenie zdjęć z sylabami – utrwalanie znajomości liter, kolorowanie maski
karnawałowej.
x Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie po śladzie wzorów literopodobnych.
x Zabawa ruchowa z elementami dźwigania i mocowania „Siłacze” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem ilustracji.
Temat: Bal przebierańców.
Cele:
dostarczanie dzieciom radosnych przeżyć
r
ozwijanie wyobraźni
r
ozwijanie logicznego myślenia
znajomość następstwa czasu, operowanie pojęciami: wcześniej, później, o jeden więcej.
p
oznanie tańców o różnym charakterze
doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole.
Pomoce: ilustracje lub albumy o dawnych strojach, katalogi ze strojami karnawałowymi, 4 obrazki pocięte na części,
stroje dla dzieci, dowolne nagrania muzyki tanecznej.
Przebieg zajęć:
1. Oglądanie albumów ze strojami karnawałowymi. Zwrócenie uwagi dzieci na charakterystyczne cechy strojów. Jak ubra-
ne były kobiety? Jakiej długości były suknie? Jakie noszono ozdoby?
2. Układanie zagadek słowno-ruchowych „Zgadnij, kim będę na balu”.
3. Zagadki obrazkowe. Dzieci podzielone na 4 zespoły. Zadaniem każdego zespołu jest ułożenie obrazka z części, który
przedstawia dowolną postać. Wybrane dziecko z każdego zespołu opisuje postać.
4. Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 21 – układanie w kolejności obrazków, dorysowywanie kubków i jabłek, utrwalanie
pojęć: wcześniej, później, o jeden więcej.
5. Zabawa przy muzyce – dzieci w przebraniu tańczą w rytm muzyki, w parach, w kole.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Maska karnawałowa.
Cele:
r
ozwijanie wyobraźni
ozwijanie zdolności plastycznych
r
ozwijanie sprawności manualnych.
r