Page 229 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 229
TYDZIEŃ 1 9 • Święto Babci i Dziadka • 227
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie i nauka na pamięć wiersza Doroty Laszczyk Moja babcia.
Moja babcia
Moja babcia ciężko pracuje: Mamie pomaga zajmować się nami – I pewnie czasem zmęczona bywa,
chodzi do pracy, obiad gotuje, mną i mym bratem, czyli wnukami . to z nami babcia odpoczywa .
sprząta mieszkanie i robi pranie, Bawi się w berka, chodzi na lody, A my kochamy ją jak umiemy
a i jeszcze pomaga mamie . kupuje misie i samochody . i w dniu jej święta kwiaty dajemy .
Dorota Laszczyk
2. Rozmowa na temat treści wiersza.
3. Wyjaśnienie dzieciom, co to są stopnie pokrewieństwa, dzieci próbują określić kim są dziadkowie, wnuki, ciocie, wujkowie.
4. Scenki dramowe „Co powiem starszej pani, gdy…” – dzieci improwizują scenki rodzajowe związane z okazywaniem szacun-
ku osobom starszym – ćwiczenia w stosowaniu zwrotów grzecznościowych.
5. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat: Jak inni mi pomagają i jak ja pomagam innym.
6. Zabawa dydaktyczna „Słowa i rymy”. N. mówi jakieś słowo, a dzieci wymyślają inne słowo, które się z nim rymuje,
np. kot-płot.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Wirujące płatki śniegu” – N. dzwoni dzwoneczkiem, dzieci-płatki śniegu poruszają się, wirując wokół własnej
osi z rozłożonymi na bok rękami. Gdy cichnie dźwięk dzwonka, płatki powoli opadają – dzieci kucają.
x Obserwacja ptaków przy karmniku – wnioskowanie, jakim pokarmem odżywiają się ptaki spotykane w ogrodzie.
x Zabawa ruchowa bieżna „Biegnij! – Stój!” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Środa temat: Zabawy z babcią i z dziadkiem
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa z treningu twórczości „Jedno okno”. Lepienie z plasteliny na temat
dowolny. Ćwiczenia poranne – Zestaw II. Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 30. „Kolorowy szlaczek” – rysowanie po śladzie.
Zabawa ortofoniczna „Głosy zimowego lasu”. Zabawa na czworakach „Podania piłki stopą”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 5; IV 1, 2, 7, 8
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Zabawy z babcią i z dziadkiem” – utrwalenie
poznanych liter. Zabawa ruchowa „Babcia i dziadek”. Wykonanie ćwiczeń w KP3 s. 28–29. ▶ 2. Zajęcia umuzykalnia-
jące – „Liczymy muzykę”. Nauka piosenki Zajączek odwiedza znajomych. Zabawy rytmiczne – uwrażliwienie na akcent
metryczny, doskonalenie umiejętności uważnego słuchania muzyki.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5, 6; IV 4, 8, 13, 14
Zajęcia w ogrodzie: Budowanie ze śniegu. Zabawa z elementem rzutu „Traf i zdobądź punkty”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 6; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa z treningu twórczości „Jedno okno”. Dzieci siedzą lub stoją w kole. W środku znajduje się N. z piłką, który
mówi: Wyobraźcie sobie, że jutro każdy z was otrzyma na własność domek, w którym będzie tylko jedno okno. Pomyślcie