Page 227 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 227
TYDZIEŃ 1 9 • Święto Babci i Dziadka • 225
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x W zespołach konstruowanie gier planszowych na dużych arkuszach papieru, ustalenie reguł gry, opracowanie i rysowa-
nie planszy, wspólna gra z wykorzystaniem kostki i pionków.
x Układanie dowolnych wyrazów z poznanych liter.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Policz, ile jest liter w wyrazach”.
x Ćwiczenia oddechowe „Pilnuj piłeczki” – dzieci stoją dookoła stolików i dmuchają na piłeczkę do ping-ponga tak, aby
nie spadła na podłogę.
x Zabawa ruchowa „Slalom na czworakach” z Zestawu IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Serduszka.
Cele:
p
oznanie cyfry 5
ozwijanie spostrzegawczości
r
doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
r
ozwijanie umiejętności dokonywania prostych operacji matematycznych
orównywanie liczebności zbiorów
p
ozwijanie sprawności ruchowej.
r
Pomoce: obrazki – serduszka różnej wielkości i różnych kolorów, 2 obręcze, kartoniki z cyframi, druciki kreatywne,
tamburyn, KP3.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Serduszka”. Na sali są rozłożone obrazki z serduszkami. Zadaniem dzieci jest uporządkować je w ten sposób,
aby duże i małe serduszka były w oddzielnej obręczy.
2. Przeliczanie elementów w zbiorach, porównywanie liczebności, o ile więcej.
3. N. prezentuje cyfrę 5, drukowaną i pisaną, omawia z dziećmi jej kształt. Kreślenie cyfry w powietrzu, wodzenie palcem
po śladzie.
4. Układanie cyfry 5 z kolorowego drucika kreatywnego.
5. Umieszczenie na tablicy planszy z cyfrą 5.
6. Układanie zagadek ruchowych „Co robię?”. Chętne dziecko wymyśla zagadkę, jedno dziecko odgaduje, a reszta dzieci
naśladuje jego ruchy. Dziecko, które odgadło zagadkę, wymyśla nową.
7. Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 24–25. Rysowanie drzewa przy domu, który ma pięć okien, dorysowywanie pięciu kwia-
tów w wazonie, szukanie na planszy do gry fragmentów, które mają po 5 pól, uzupełnianie kropek na kostkach domina.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Kwiaty dla babci – malowanie farbami.
Cele:
kształtowanie uczuć radości z powodu obdarowywania innych
u
świadomienie, że podarunkiem może być także rzecz niematerialna
doskonalenie sprawności manualnej.
Pomoce: pocztówki z kwiatami przyniesione przez dzieci, biała kartka A4 dla każdego dziecka, farby.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa z dziećmi nawiązująca do zbliżających się świąt – Dnia Babci i Dnia Dziadka.
2. Oglądanie pocztówek z kwiatami.
3. Dzieci na kartce malują farbami plakatowymi wybrane kwiaty.
4. Wręczenie obrazka babci podczas uroczystości.