Page 257 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 257

Zestawy ćwiczeń porannych  •  255



            Zestaw IX
            Pomoce: 2 obręcze hula-hoop.
            1.  Zabawa orientacyjna o charakterze ożywiającym „Samoloty”. Dzieci w rozsypce biegają po sali, ręce trzymają rozłożone
              w bok jak skrzydła samolotu. Na hasło: Samolot ląduje!  wszystkie dzieci kładą się na podłodze, ręce układają przy
              głowie w małe skrzydełka, nogi wyprostowane złączone.
            2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci stoją w kole. Przykucają, łapią się za kostki i robią 5 kroków w przód.
              Następnie wstają, wspinają się na palce, unoszą ręce wysoko w górę i ponownie robią 5 kroków. Ćwiczenie powtarzają
              kilka razy.
            3.  Zabawa na czworakach „Przejdź przez obręcz”. N. staje na środku sali, w obu rękach trzyma oparte o podłogę obręcze.
              Dzieci ustawiają się w 2 rzędach naprzeciwko obręczy. Kolejno na czworakach przechodzą na drugą stronę hula-hoop.
            4.  Skręty tułowia „Klaśnij w ręce partnera za sobą”. Dzieci pozostają w swoich rzędach. Siadają w siadzie skrzyżnym, jedno
              za drugim. Na sygnał N. pierwsze dziecko z rzędu wykonuje skręt tułowia w prawą stronę i klaszcze w ręce kolegi
              siedzącego za nim. Następnie odwraca się w lewą stronę i też klaszcze, dając sygnał koledze do ćwiczenia.
            5.  Ćwiczenie równowagi. Dzieci stają w rozsypce. Każde staje na jednej nodze i cicho liczy do pięciu. Potem to samo
              ćwiczy na drugiej nodze, starając się utrzymać równowagę. Następnie N. prosi dzieci, by wykonały to samo ćwiczenie,
              ale z zamkniętymi oczami.
            6.  Skoki „Pajacyk”. Dzieci stoją w rozsypce. Skaczą lekko, naśladując ruchy pajacyka.
            7.  Ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują po okręgu. Wykonując wspięcie na palce, robią wdech nosem, a opadając
              na pięty – wydech ustami.

            Zestaw X

            Pomoce: krążki, gwizdek.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Jedź – stój”. Dzieci stoją w rozsypce. N. trzyma w ręku
              2 koła: czerwone i zielone. Gdy podnosi koło zielone, dzieci naśladują jazdę samochodem i biegają po całej sali. Gdy N.
              podnosi koło czerwone, dzieci szybko się zatrzymują.
            2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Płyniemy łódką”. Dzieci w pozycji siadu prostego, nogi lekko rozsunięte. Ręce
              układają tak, jakby trzymały wiosła w łódce. Na hasło N.: Płyniemy łódkami! dzieci podciągają nogi w kierunku brzu-
              cha, tułów lekko odchylają w tył, rękami naśladują ruchy jak przy wiosłowaniu łódką. Ręce w przód – nogi proste, ręce
              ugięte – nogi przyciągnięte do brzucha, tułów odchylony.
            3.  Zabawa na czworakach „Slalom między krążkami”. N. rozkłada na podłodze w jednej linii kilka krążków. Dzieci
              ustawiają się w rzędzie jedno za drugim. Następnie w pozycji na czworakach przechodzą slalomem między krążkami.
            4.  Ćwiczenie tułowia – skłony i skręt. Dzieci ustawiają się na jednej linii, jedno obok drugiego, w lekkim rozkroku.
              Pierwsze dziecko trzyma w obu dłoniach krążek. Na sygnał N. (np. gwizdek) wykonuje skłon tułowia w przód. Dotyka
              krążkiem jednej stopy, potem drugiej i prostuje się, wysoko unosząc ręce w górę. Następnie wykonuje skręt tułowia
              w stronę kolegi stojącego obok i przekazuje mu krążek.
            5.  Zabawa bieżna „Zanieś krążek”. Dzieci podzielone na 2 grupy siadają na wyznaczonej przez N. linii – starcie. Naprze-
              ciwko dzieci N. wyznacza linię mety. Pierwsze dzieci z rzędu trzymają po 1 krążku. Na sygnał N. szybko wstają, zanoszą
              krążek na linię mety i wracają do swojego rzędu. Następne osoby biegną i zabierają krążek. Zabawa nie ma cech
              rywalizacji, rozwija szybkość, koordynację, sprawność.
            6.  Ćwiczenie stóp. Dzieci siadają w 4 kółkach w niewielkiej odległości od siebie, przodem do środka, nogi mają ugięte
              w kolanach. Jedna osoba z grupy otrzymuje krążek. Kładzie go przed sobą na podłodze. Palce stóp opiera na krążku
              i przesuwa go do kolegi siedzącego obok.
            7.  Ćwiczenie uspokajające. Marsz parami po okręgu z wolnym wdechem i wydechem.
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262