Page 257 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 257
Zestawy ćwiczeń porannych • 255
Zestaw IX
Pomoce: 2 obręcze hula-hoop.
1. Zabawa orientacyjna o charakterze ożywiającym „Samoloty”. Dzieci w rozsypce biegają po sali, ręce trzymają rozłożone
w bok jak skrzydła samolotu. Na hasło: Samolot ląduje! wszystkie dzieci kładą się na podłodze, ręce układają przy
głowie w małe skrzydełka, nogi wyprostowane złączone.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci stoją w kole. Przykucają, łapią się za kostki i robią 5 kroków w przód.
Następnie wstają, wspinają się na palce, unoszą ręce wysoko w górę i ponownie robią 5 kroków. Ćwiczenie powtarzają
kilka razy.
3. Zabawa na czworakach „Przejdź przez obręcz”. N. staje na środku sali, w obu rękach trzyma oparte o podłogę obręcze.
Dzieci ustawiają się w 2 rzędach naprzeciwko obręczy. Kolejno na czworakach przechodzą na drugą stronę hula-hoop.
4. Skręty tułowia „Klaśnij w ręce partnera za sobą”. Dzieci pozostają w swoich rzędach. Siadają w siadzie skrzyżnym, jedno
za drugim. Na sygnał N. pierwsze dziecko z rzędu wykonuje skręt tułowia w prawą stronę i klaszcze w ręce kolegi
siedzącego za nim. Następnie odwraca się w lewą stronę i też klaszcze, dając sygnał koledze do ćwiczenia.
5. Ćwiczenie równowagi. Dzieci stają w rozsypce. Każde staje na jednej nodze i cicho liczy do pięciu. Potem to samo
ćwiczy na drugiej nodze, starając się utrzymać równowagę. Następnie N. prosi dzieci, by wykonały to samo ćwiczenie,
ale z zamkniętymi oczami.
6. Skoki „Pajacyk”. Dzieci stoją w rozsypce. Skaczą lekko, naśladując ruchy pajacyka.
7. Ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują po okręgu. Wykonując wspięcie na palce, robią wdech nosem, a opadając
na pięty – wydech ustami.
Zestaw X
Pomoce: krążki, gwizdek.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Jedź – stój”. Dzieci stoją w rozsypce. N. trzyma w ręku
2 koła: czerwone i zielone. Gdy podnosi koło zielone, dzieci naśladują jazdę samochodem i biegają po całej sali. Gdy N.
podnosi koło czerwone, dzieci szybko się zatrzymują.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Płyniemy łódką”. Dzieci w pozycji siadu prostego, nogi lekko rozsunięte. Ręce
układają tak, jakby trzymały wiosła w łódce. Na hasło N.: Płyniemy łódkami! dzieci podciągają nogi w kierunku brzu-
cha, tułów lekko odchylają w tył, rękami naśladują ruchy jak przy wiosłowaniu łódką. Ręce w przód – nogi proste, ręce
ugięte – nogi przyciągnięte do brzucha, tułów odchylony.
3. Zabawa na czworakach „Slalom między krążkami”. N. rozkłada na podłodze w jednej linii kilka krążków. Dzieci
ustawiają się w rzędzie jedno za drugim. Następnie w pozycji na czworakach przechodzą slalomem między krążkami.
4. Ćwiczenie tułowia – skłony i skręt. Dzieci ustawiają się na jednej linii, jedno obok drugiego, w lekkim rozkroku.
Pierwsze dziecko trzyma w obu dłoniach krążek. Na sygnał N. (np. gwizdek) wykonuje skłon tułowia w przód. Dotyka
krążkiem jednej stopy, potem drugiej i prostuje się, wysoko unosząc ręce w górę. Następnie wykonuje skręt tułowia
w stronę kolegi stojącego obok i przekazuje mu krążek.
5. Zabawa bieżna „Zanieś krążek”. Dzieci podzielone na 2 grupy siadają na wyznaczonej przez N. linii – starcie. Naprze-
ciwko dzieci N. wyznacza linię mety. Pierwsze dzieci z rzędu trzymają po 1 krążku. Na sygnał N. szybko wstają, zanoszą
krążek na linię mety i wracają do swojego rzędu. Następne osoby biegną i zabierają krążek. Zabawa nie ma cech
rywalizacji, rozwija szybkość, koordynację, sprawność.
6. Ćwiczenie stóp. Dzieci siadają w 4 kółkach w niewielkiej odległości od siebie, przodem do środka, nogi mają ugięte
w kolanach. Jedna osoba z grupy otrzymuje krążek. Kładzie go przed sobą na podłodze. Palce stóp opiera na krążku
i przesuwa go do kolegi siedzącego obok.
7. Ćwiczenie uspokajające. Marsz parami po okręgu z wolnym wdechem i wydechem.