Page 7 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 7
WSTĘP
Pakiet Nowa Trampolina sześciolatka zawiera ciekawe i nowoczesne materiały wspierające edukację dziecka przed podjęciem
nauki w szkole. Umożliwia on pełną realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Nacisk kładziony
jest na nowoczesne podejście do edukacji, ale nie odrzuca się skutecznych, sprawdzonych rozwiązań metodycznych.
Poprzez zabawę, w naturalny sposób, przygotowuje się dzieci do czytania i pisania, wprowadza się je w świat pojęć mate-
matycznych, społecznych, przyrodniczych i technicznych. Pozwala im się doświadczać i przeżywać rzeczywistość zgodnie
z dziecięcą fascynacją otaczającym światem.
Scenariusze uwzględniają różnorodne formy działania, dzięki czemu są skuteczne – dziecko nabywa nowych umiejęt-
ności. Realizowane metody są przyjazne dziecięcemu sposobowi rozumowania, czyli w przypadku dziecka w wieku przed-
szkolnym oparte przede wszystkim na jego własnej aktywności i zabawie. Należy podkreślić, że scenariusze są propozycją
pracy z dzieckiem – nauczyciele mogą je odpowiednio modyfikować w zależności od potencjału i zainteresowań dzieci,
możliwości bazowych i warunków placówki.
Dzieci w ostatniej grupie przedszkolnej w większości są zainteresowane czytaniem i pisaniem oraz liczeniem – a to naj-
lepsza baza do efektywnego przyswojenia treści z zakresu komunikatywnej funkcji języka oraz pojęć matematycznych.
Autorki pakietu zaproponowały poznawanie liter w następujący sposób: globalne odczytywanie wyrazów podstawowych
zawierających poznawaną literę, wybrzmiewanie głoski w nagłosie, a w dalszej kolejności także w wygłosie i śródgłosie,
ćwiczenia artykulacyjne, szukanie słów zawierających daną głoskę, analiza głoskowa wyrazów, układanie modelu wyrazu
podstawowego z niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski) kwadracików, poznawanie obrazu graficznego małej
i wielkiej litery drukowanej i pisanej, umieszczanie litery w miejscu odpowiedniej głoski w modelu wyrazu, omawianie
cech odróżniających wielką literę od małej litery, ćwiczenia grafomotoryczne – zapamiętywanie kształtu litery
(np. rysowanie po szablonie, na tackach z kaszą manną, układanie litery ze sznurka, wylepianie z plasteliny).
Kształtowanie pojęcia liczby odbywa się z wykorzystaniem liczmanów. Służą one do tworzenia zbiorów, przeliczania
i rozkładu liczby oraz wprowadzania dodawania i odejmowania.
Ponieważ niezmiernie ważne jest przygotowanie przyszłego ucznia do pisania, w Kartach pracy znajdują się na przed-
ostatnich stronach dodatkowe ćwiczenia grafomotoryczne. Na ostatnich stronach wszystkich części Kart pracy znajdują się
materiały do wycinania. Nauczyciel może je w dowolnej chwili wykorzystać, nie sugerując się propozycjami w scenariuszach.
Podobnie może też wykorzystać materiały w Kąciku artysty.
W 1 części Kart pracy okładka pełni rolę planszy edukacyjnej, którą Nauczyciel może wykorzystać podczas czytania
opowiadania o Trampolinku. Na wszystkich wewnętrznych stronach okładek są konturowe rysunki związane z porami roku.
Te ilustracje mogą także pełnić rolę podsumowania treści i wiedzy zdobytej podczas nauki z danej części Kart pracy.
W Przewodniku proponujemy, jak można je w różnorodny sposób wykorzystać.
Opracowane tematy kompleksowe skorelowane są z propozycjami zajęć prowadzonych metodą projektów badawczych.
Projekt można realizować jako osobną propozycję codziennych zajęć lub wykorzystać jego elementy w realizacji tematów
kompleksowych. Czas trwania projektu uzależniony jest od stopnia zainteresowania dzieci, liczby sformułowanych przez nie
pytań badawczych. Ważne jest, aby dzieci były inicjatorami wyboru tematu, aktywności badawczej i organizacji punktu kulmi-
nacyjnego. Wszystkie wypowiedzi dzieci, pytania, wyniki badań, doświadczeń, podsumowania wizyt ekspertów i wycieczek
należy notować (najlepiej na dużych arkuszach papieru), a prace przygotowane przez dzieci (np.: historie osobiste, szkice,
modele, zdjęcia) zbierać – stanowią one dokumentację projektu. Wyeksponowane w sali są istotną informacją dla rodziców
podczas podsumowania projektu, dają również dzieciom możliwość utrwalenia zdobytej wiedzy, doświadczeń i przeżyć.
Dziecku do uczenia się potrzebny jest odpowiedni poziom rozwoju intelektualnego, ale także dobry poziom funkcjono-
wania emocjonalnego i społecznego. W pakiecie duży nacisk położono także na rozwój społeczny i i emocjonalny dziecka
w kształtowaniu jego gotowości szkolnej. Nie zapomniano także o rozwoju fizycznym, tym bardziej że rozwój dziecka
w wieku przedszkolnym określa się jako rozwój psychoruchowy, podkreślając powiązanie między rozwojem umysłowym
a rozwojem fizycznym. Przewodnik zawiera opisy gier i zabaw ruchowych, ćwiczeń porannych i gimnastycznych oraz wielu
ciekawych zajęć w ogrodzie.
Podczas zajęć dzieciom towarzyszy sympatyczny Trampolinek. Jest on obecny na stronach Kart pracy, a także w Kąciku
artysty. Jego postać na podstawce może na swojej półce czy stoliku ustawić każde dziecko. Nauczyciel może za jej pomocą
inicjować rozmowy, zachęcać dzieci do wypowiadania się oraz motywować je do działania.
Scenariusze zajęć są propozycją realizacji materiału zawartego w pakiecie Nowa Trampolina sześciolatka, który stanowią:
Karty pracy. Cz. 1–5, Kącik artysty, My i nasz świat. Emocje i kompetencje społeczne, Zabawy z kodowaniem oraz płyta
muzyczna z piosenkami i utworami muzycznymi do słuchania. Zabawy z kodowaniem to zeszyt z nowoczesnymi ćwicze-
niami do pracy. Materiał jest tak pomyślany, by dziecko mogło z niego korzystać raz w tygodniu, o ile Nauczyciel nie będzie
inaczej planował pracy.
Przewodnik metodyczny. Część 1 dotyczy zajęć zaplanowanych od września do stycznia, a Część 2 – od lutego do czerwca.