Page 54 - NOWA_TRAMPOLINA_przewodnik_5i6latek_cz1
P. 54
52 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Pomoce: obrazki (przedstawiające irys i dziewczynkę), napisy (irys, Irena), kartoniki czerwone i niebieskie, kar-
toniki z literami, tamburyn, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Omówienie ilustracji, słuchanie wierszyka, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać głoskę i – KP1, s. 38.
2. Omówienie obrazków przedstawiających kwiat irys i dziewczynkę Irenę. Wyróżnienie głoski w nagłosie w słowach: irys
i Irena. Podawanie przez dzieci innych słów zawierających głoskę i.
3. Budowanie modeli wyrazów irys, Irena z czerwonych kartoników (na oznaczenie samogłosek) i z niebieskich kartoni-
ków (na oznaczenie spółgłosek).
4. Prezentacja drukowanej i pisanej litery i, I.
5. Układanie wyrazów irys, Irena poprzez umieszczenie litery i, I w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyrazów z p. 3.
Umieszczenie pozostałych poznanych liter.
6. Umieszczenie napisów irys, Irena pod modelami wyrazów do obrazków. Czytanie globalne wyrazów.
7. Zabawa ruchowa „Igła z nitką”. Chętne dziecko jest igłą i spaceruje po sali. Wszystkie dzieci biegają do rytmu wygry-
wanego przez N. na tamburynie. Na głośny sygnał podają sobie ręce i dołączają do dziecka-igły. Potem igłą zostaje ko-
lejny chętny uczestnik.
8. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 39. Rysowanie po śladzie konturów igloo i szlaczków. Pisanie po śladzie liter i, I.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne z udziałem eksperta.
Temat: Jesienny liść.
Cele:
J rozwijanie współpracy ze środowiskiem lokalnym
J doskonalenie sprawności ruchowej
J rozwijanie zdolności plastycznych
J kształtowanie sprawności manualnych
J wdrażanie do staranności i dokładności.
Pomoce: tablice edukacyjne, szarfy w trzech kolorach, kolorowe liście, nagranie dowolnej muzyki tanecznej, biały
szablon liścia dla każdego dziecka, farby, stemple z ziemniaka.
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie eksperta (np. zaproszonego nauczyciela przyrody z pobliskiej szkoły podstawowej).
2. Rozmowa na temat liści.
3. Przedstawienie przez eksperta budowy liścia z wykorzystaniem tablic edukacyjnych.
4. Zabawa ruchowa „Wirujące liście”. N. rozdaje dzieciom szarfy. Dzieci tańczą w rytm muzyki na zmianę, zgodnie z ko-
lorem szarf.
5. Wykonanie pracy metodą stemplowania.
6. Podziękowanie ekspertowi za udział w zajęciach i wręczenie przez dzieci laurki.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa na zjeżdżalni.
x Rysowanie kredą na chodniku.
x Zabawa ruchowa „Gąski, gąski do domu”.
PIĄTEK temat: Latawiec.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 40. Realizacja III etapu projektu – zebranie i podsu-
mowanie wiadomości, zaplanowanie punktu kulminacyjnego. Ćwiczenia poranne – Zestaw IV. Wykonanie ćwiczeń w KP1,
s. 41. Zabawa „Ułóż zdanie” – doskonalenie analizy i syntezy słuchowej. Zabawa ruchowa „Udźwignij ciężar”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5, 9; IV 2, 4, 8, 12, 14, 15