Page 49 - NOWA_TRAMPOLINA_przewodnik_5i6latek_cz1
P. 49
TYDZIEŃ 4 • Lecą liście kolorowe • 47
Pomoce: plastikowa nakrętka i słomka (lub patyczek) dla każdego dziecka, plastelina, wstążeczka o długości 30
cm, nożyczki, KP1.
Przebieg:
1. Zapoznanie z tematem pracy. N. pyta dzieci, czy wiedzą, w jaki sposób można sprawdzić, w którym kierunku wieje
wiatr. (Taka informacja często jest potrzebna, np. żeglarzom, do pełnego wykorzystania siły napędowej wiatru). Po we-
ryfikacji odpowiedzi dzieci N. zachęca do obejrzenia zdjęcia wiatrowskazu wykonanego z ogólnie dostępnych materia-
łów – KP1, s. 32.
2. Zademonstrowanie sposobu wykonania wiatrowskazu. N. pokazuje, w jaki sposób połączyć materiały: plasteliną mocu-
je słomkę (lub patyczek) do nakrętki (aby wiatrowskaz był bardziej stabilny, część plasteliny umieszcza pod nakrętką),
następnie przywiązuje wstążeczkę do słomki.
3. Zachęcanie dzieci do estetycznego wykonania pracy.
4. Pokaz i omówienie wiatrowskazów.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy z wiatrowskazem – obserwacja siły i kierunku wiatru.
x Wyszukiwanie poznanych gatunków drzew. Oglądanie nasion, liści i owoców. Zebranie okazów do kącika przyrody.
x Zabawa bieżna „Berek kucany”.
WTOREK temat: Dwa liście.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Odrysowywanie szablonów liści. Praca „Mój listek” – kolorowanie obrazka zgod-
nie z kodem. Ćwiczenia poranne – Zestaw IV. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 35. Praca plastyczna „Liść” – wylepianie pla-
steliną konturowego rysunku. Zabawa na czworakach „Pająk i pająk akrobata”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 8, 9, 12, 15, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „Liczymy liście”. Kształtowanie pojęcia liczby 2 (m.in. wskazywanie
zbioru dwuelementowego). Poznanie obrazu graficznego liczby 2 (kreślenie cyfry palcem, układanie jej z drucika). Za-
bawa ruchowa „Pary”, reagowanie na sygnały. Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 34. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia
gimnastyczne, Zestaw IV.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; IV 2, 8, 12, 15, 18
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje „Szukamy Pani Jesieni” – dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie. Zabawy w pia-
skownicy. Zabawa ruchowa „Kasztan”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Odrysowywanie szablonów liści – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
x Praca „Mój listek”. N. przygotowuje dla każdego dziecka kartkę, na której jest plątanina linii i pola oznaczone symbo-
lami (każdemu symbolowi przypisany jest kolor). Dzieci kolorują pola zgodnie z kodem, aby odkryć, co się ukryło na
obrazku (liść lub kilka liści).
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 35. Rozpoznawanie darów jesieni. Kolorowanie gruszek zgodnie z instrukcją.
x Praca plastyczna „Liść” – wylepianie plasteliną konturowego rysunku.
x Zabawa na czworakach „Pająk i pająk akrobata” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).