Page 45 - NOWA_TRAMPOLINA_przewodnik_5i6latek_cz1
P. 45

TYDZIEŃ 3 • To jestem ja • 43

I Aktywność poranna i popołudniowa

Zadania poranne
x	 Zabawa integracyjna „Dokończ słowo”. N. wraz z dziećmi siada w kole. Turla piłkę do wybranego dziecka, wypowiadając

   pierwszą sylabę imienia dziecka. Dziecko, które otrzymało piłkę, wymawia pozostałe sylaby swojego imienia. Następnie
   w ten sam sposób przekazuje piłkę koleżance lub koledze.
x	 Kolorowanie obrazka według określonego kodu.
x	 Ćwiczenia poranne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x	 Zabawa „Loteryjka” – rozróżnianie głosek. Dziecko losuje obrazek i podaje głoskę, jaką słychać na początku jego nazwy.
x	 Budowanie w zespołach dowolnych budowli z klocków – ćwiczenie stosunków przestrzennych.
x	 Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).

II Zajęcia główne

Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Emil patrzy w ekran.
Cele:
J	zapoznanie z literą e, E
J	doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podstawie obrazka
J	rozwijanie spostrzegawczości
J	rozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
J	doskonalenie sprawności ruchowej.

      Pomoce: obrazki (przedstawiające ekran i chłopca), napisy (ekran, Emil), kartoniki czerwone i niebieskie, karto-
      niki z literami, tamburyn, KP1.
Przebieg zajęć:
1.	 Omówienie ilustracji, słuchanie wierszyka, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać głoskę e – KP1, s. 28.
2.	 Omówienie obrazków przedstawiających ekran i chłopca Emila. Wyróżnienie głoski w nagłosie w słowach: ekran i Emil.
   Podawanie przez dzieci innych słów zawierających głoskę e.
3.	 Budowanie modeli wyrazów ekran, Emil z czerwonych kartoników (na oznaczenie samogłosek) i z niebieskich kartoni-
   ków (na oznaczenie spółgłosek).
4.	 Prezentacja drukowanej i pisanej litery e, E.
5.	 Układanie wyrazów ekran, Emil poprzez umieszczenie litery e, E w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyrazów
   z p. 3. Umieszczenie poznanej wcześniej litery.
6.	 Umieszczenie napisów: ekran, Emil pod modelami wyrazów do obrazków. Czytanie globalne wyrazów.
7.	 Zabawa „Postać z ekranu”. Dzieci biegają swobodnie do rytmu wygrywanego przez N. na tamburynie. Na sygnał zatrzy-
   mują się i przyjmują dowolną postać z ekranu, np.: bohater bajki, zwierzątko.
8.	 Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 29. Rysowanie po śladzie konturów ekierek i szlaczków. Pisanie po śladzie liter e, E.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Moja ulubiona zabawka.
Cele:
J	rozwijanie zdolności plastycznych
J	doskonalenie sprawności manualnych
J	wdrażanie do staranności i dokładności
J	rozwijanie wyobraźni.
      Pomoce: białe kartki A4 dla każdego dziecka, papier kolorowy, nożyczki, klej.
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50