Page 48 - NOWA_TRAMPOLINA_przewodnik_5i6latek_cz1
P. 48
46 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Słuchanie i omówienie wiersza Powietrze Urszuli Piotrowskiej – KP1, s. 32. Po zapoznaniu dzieci z treścią wiersza N.
zadaje pytania, np.: Jak myślicie, co to jest powietrze? Dlaczego bohater wiersza bardzo ceni powietrze? Jak powinniśmy
o nie dbać? Kiedy powietrze może stanowić dla nas zagrożenie? Dzieci odpowiadają zgodnie z treścią utworu oraz we-
dług swoich doświadczeń i wyobrażeń. N. weryfikuje wypowiedzi i podsumowuje wiadomości, wymieniając główne
role i skutki wiatru na podstawie zdjęć – KP1, s. 33, ćw. 2.
x Zabawa integracyjna „Taniec liści”. N. włącza muzykę. Dzieci ustawione są w kole. N. trzyma liść i tańcząc, wykonuje
dowolne charakterystyczne ruchy. Dzieci naśladują N. Na przerwę w muzyce chętne dziecko bierze liść i demonstruje
swoje ruchy – grupa je odtwarza.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Kalkowanie dowolnych liści – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
x Zabawa „Gdzie jest liść?”. Jedno dziecko na chwilę odwraca się, drugie chowa liść. Dzieci przywołują kolegę i pomagają
mu odszukać ukryty liść, np.: Idź prosto, idź w prawo, teraz w lewo… – utrwalenie kierunków w przestrzeni.
x Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 33, ćw. 3. Dopasowywanie żaglówek do ich cieni i nalepianie.
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbiórka na sygnał” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: Wycieczka.
Temat: Zbieramy dary jesieni.
Cele:
J utrwalenie zasad zachowania się na wycieczce
J zwracanie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa podczas poruszania się poza terenem przedszkola
J doskonalenie umiejętności pracy w zespole
J uwrażliwianie na piękno otaczającej przyrody
J poznanie nazw niektórych drzew
J prowadzenie obserwacji ukierunkowanej (dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku).
Pomoce: duży arkusz papieru, flamastry, kamizelka odblaskowa dla każdego dziecka.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat aktualnej pory roku, zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni.
2. Realizacja I etapu projektu. Wybór tematu projektu podczas obserwacji spadających liści pod wpływem wyraźnie wie-
jącego wiatru. Stworzenie siatki pytań i zapisywanie ich na dużym arkuszu, np.: Jaki kształt mają liście? Jak zbudowany
jest liść? Dlaczego liście zmieniają kolor? Czy liście można jeść? Co można zrobić z liści? Zapisywanie odpowiedzi dzieci
i stawianie hipotez badawczych.
3. Omówienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w czasie wyjść poza teren placówki – nieoddalanie się od grupy, słu-
chanie poleceń dorosłych, poruszanie się prawą stroną chodnika w szyku para za parą, sprawne przechodzenie przez
jezdnię na sygnał N.
4. Omówienie celu wycieczki – obserwowanie jesiennego krajobrazu, dostrzeganie piękna przyrody jesienią, rozróżnianie
drzew liściastych w jesiennej szacie.
5. Obserwacja przyrody jesienną porą – spacer po najbliższej okolicy. Wypowiedzi dzieci na temat jesiennych barw. Zbie-
ranie liści, kasztanów, żołędzi. (Przy tej okazji dzieci mogą zebrać patyczki potrzebne do wykonania wiatrowskazu).
6. Segregowanie w zespołach zebranego materiału przyrodniczego.
7. Przejście do II etapu projektu. Ustalenie działań pozwalających zweryfikować postawione pytania i hipotezy.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia techniczne.
Temat: Wiatrowskaz.
Cele:
J doskonalenie sprawności manualnych
J kształtowanie napięcia mięśniowego rąk
J wdrażanie do staranności i dokładności.