Page 52 - NOWA_TRAMPOLINA_przewodnik_5i6latek_cz1
P. 52
50 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
2. Wypowiedzi na temat treści opowiadania. Dzieci odpowiadają na pytania: Gdzie były dzieci? W co się bawiły? Co robił
pan? Co postanowiły zrobić dzieci? Co znalazły w liściach?
3. Zabawa ruchowa „Wiatr i wiaterek”. Dzieci biegają swobodnie do rytmu wygrywanego przez N. na tamburynie. Na wy-
raźny sygnał zatrzymują się. Gdy N. mówi: Wiatr, dzieci szybko machają w górze rękami. Na hasło: Wiaterek dzieci ma-
chają rękami powoli.
4. Historyjka obrazkowa – wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 37. Ustalanie kolejności wydarzeń, zaznaczanie jej poprzez na-
lepianie okienek z odpowiednią liczbą kropek.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Jesienny taniec.
Cele:
J nauka układu ruchowego z liśćmi do piosenki Przepraszam
J kształtowanie umiejętności pracy z rekwizytem
J doskonalenie koordynacji ruchowej
J uwrażliwienie na brzmienie instrumentów perkusyjnych: grzechotka, trójkąt
J utrwalenie tematyki jesiennej.
Pomoce: nagranie skocznej, wesołej muzyki, grzechotki, trójkąty, liście, kasztany, CD.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa powitalna. Dzieci śpiewają Piosenkę na powitanie, wykonując układ ruchowy (zob. TYDZIEŃ 3, Środa).
2. Zabawa „Pada deszcz, wieje wiatr”. Dzieci wraz z N. siedzą w kole. Wspólnie omawiają instrumenty leżące na środku
– grzechotkę i trójkąt. N. prezentuje dzieciom różne sposoby gry na wskazanych instrumentach. Na grzechotce – ude-
rzanie grzechotką trzymaną w dłoni o drugą dłoń lub szybkie poruszanie instrumentem w powietrzu, tzw. tremolo. Na
trójkącie – trzymanie za tasiemkę lub żyłkę przyczepioną do instrumentu i uderzanie w dowolny bok trójkąta lub wy-
konanie tremolo przez szybkie poruszanie pałeczką o wewnętrzną krawędź instrumentu.
Dzieci analizują dźwięki wydobyte przez instrumenty oraz przyporządkowują je do odgłosów wiatru i deszczu (wiatr
– tremolo na grzechotce; deszcz – dźwięki grane na trójkącie). Następnie N. wybiera kilkoro dzieci i dzieli je na grupy
instrumentalne: grzechotki i trójkąty. N. rozkłada liście na podłodze w liczbie takiej samej lub większej niż liczba dzieci
biorących udział w zabawie. Dzieci, które nie mają instrumentów, poruszają się pomiędzy liśćmi przy akompaniamen-
cie skocznej, wesołej muzyki tak, aby nie nadepnąć na żaden z liści. Na przerwę w muzyce N. wskazuje na grupę dzieci
z instrumentami. Gdy zagrają grzechotki, dzieci podnoszą liście i imitują taniec liści na wietrze. Gdy zagrają trójkąty,
dzieci kucają przy liściu i palcami dłoni uderzają o liść, odzwierciedlając spadające krople deszczu.
3. Układ ruchowy „Taniec liści”. Dzieci trzymają liście – po jednym w każdej z dłoni. Ustawiają się w kole, zwrócone twa-
rzą do środka. Wykonują taniec do piosenki Przepraszam – nagranie w wersji instrumentalnej (CD, 4).
Wstęp (0’00–0’10):
Dzieci stoją z opuszczonymi rękami i kołyszą się z boku na bok, w pulsie muzyki.
1. zwrotka (0’11–0’31):
0’11–0’13 – cztery małe kroki na palcach do środka koła wraz z uniesieniem liści ponad głowę
0’14–0’16 – cztery małe kroki na palach do tyłu (powrót na swoje miejsce w kole) wraz z opuszczeniem liści
0’17–0’21 – analogicznie jak 00’11–00’16
0’21–0’26 – osiem kroków w obrocie za prawą ręką, z liściem uniesionym na wysokość klatki piersiowej
0’27–0’31 – osiem kroków w obrocie za lewą ręką, z liściem uniesionym na wysokość klatki piersiowej.
Refren (0’32–0’51):
0’32–0’42 – osiem naprzemiennych wymachów dłoni z liśćmi w pulsie muzyki
0’42–0’46 – powolne uniesienie liści ponad głowę z jednoczesnym wykonywaniem ruchów wirowych nadgarstkami dło-
ni, imitujących taniec liści na wietrze; zatrzymanie dłoni ponad głową wraz ze wspięciem na palce
0’47–0’51 – powolne opuszczenie liści z jednoczesnym wykonywaniem ruchów wirowych nadgarstkami dłoni, imitu-
jących opadanie liści; zatrzymanie ruchu z oparciem dłoni o podłogę.
Wstęp oraz 2. zwrotka z refrenem (0’52–1’57) – analogicznie jak 1. zwrotka.
4. Zabawa z kasztanami. Każde dziecko otrzymuje 2 kasztany. Dzieci poruszają się po sali przy akompaniamencie nagra-
nia piosenki To będzie bardzo dobry dzień w wersji instrumentalnej (CD, 2). Podczas trwania melodii refrenu dzieci
maszerują i rytmicznie stukają kasztanem o kasztan w pulsie słyszanej muzyki. Gdy rozpoczyna się melodia zwrotki,