Page 255 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 255
Kącik Sanford Harmony • Propozycje realizacji zajęć społeczno-emocjonalnych • 253
NOWA
TRAMPOLINA PROGRAM SANFORD HARMONY
Opowiadanie o Zi Propozycje zajęć z poradnika metodycznego
Temat tygodnia (poruszane zagadnienia) Sanford Harmony
Tydzień 17 2.5 Niektóre dzieci tak, niektóre nie. y Spróbuj tego dziś – Unikanie wyróżniania grup
W KRAINIE BAJEK Czasami tak, czasami nie – rozum- społecznych lub rówieśniczych według kategorii typu
BAJKI, BAŚNIE, ienie, że różne rzeczy odpowiadają płeć. Wzmacnianie przekonania, że można należeć do
BAJECZKI różnym ludziom; poznawanie swoich różnych grup (s. 61).
upodobań i upodobań innych ludzi. y Ćwiczenie „Niektóre tak, niektóre nie” (s. 63).
y Ćwiczenia „Przykłady stereotypów” (s. 64).
y Praca plastyczna „Galeria różnorodności” (s. 65).
y Zestaw kart. ROZMOWY.
Tydzień 18 2.6 Każdy ma prawo dobrze się bawić y Spróbuj tego dziś – Opisywanie zabaw i aktywności dzieci
BAL – decydowanie, w co chcę się bawić za pomocą słów o pozytywnym znaczeniu. Zachęcanie
KARNAWAŁOWY i czym chcę się bawić; mogę się bawić dzieci do angażowania się w różne rodzaje aktywności
KARNAWAŁOWE w to, co chcę. i wcielania się w różne role (s. 68).
STROJE y Krąg grupowy – Zasada: Każdy może się bawić w to, na
co ma ochotę w praktyce (s. 70).
y Piosenka Możesz być tym, kim chcesz (CD).
y Ćwiczenie „Kiedyś chciałbym…” (s. 72).
y Zestaw kart. BUDOWANIE RELACJI.
Tydzień 19 2.4 Rozumienie, jak czują się inni – y Spróbuj tego dziś – Chwalenie dzieci za postawy
DZIEŃ BABCI dbanie o innych, wykazywanie troski prospołeczne. Zwracanie uwagi na pozytywne efekty
I DZIEŃ DZIADKA o innych. działań prospołecznych (s. 137).
PREZENTY DLA y Ćwiczenie (modyfikacja) „Jeśli babcia jest szczęśliwa.
BABCI I DZIADKA Jeśli dziadek jest szczęśliwy” (s. 58).
y Krąg grupowy – Dlaczego warto okazywać innym,
że zwracamy uwagę na to, jakie mają uczucia? (s. 57).
y Ćwiczenie „Przyłapywanie na życzliwości” (s. 140).
Tydzień 20 2.7 Dorastam, uczę się i zmieniam – y Spróbuj tego dziś – Używanie metody „małych kroczków”.
KTO TU MIESZKA? uczenie się od innych, uczenie się Dostrzeganie przez dzieci procesu dorastania i zmieniania
CZYJ TO DOM? czegoś nowego. się (s. 75).
y Krąg grupowy – Dlaczego warto próbować, nawet jak
nam nie wychodzi? (s. 75).
y Ćwiczenie „Jak się zmieniamy?” (s. 76).
y Ćwiczenia „Odgrywamy zmiany” (s. 77).
y Zestaw kart. WSPÓŁPRACA.
* Numer części programu Sanford Harmony (Część 1. Różnorodność i akceptacja), numer opowiadania o Zi w danej części
(opowiadanie 1. Spotkanie z Zi).
** Numer strony w Sanford Harmony. Poradnik metodyczny. Wychowanie przedszkolne, na której poruszane jest dane zagadnienie
lub podany jest opis zabawy.