Page 254 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 254
252 • Kącik Sanford Harmony • Propozycje realizacji zajęć społeczno-emocjonalnych
NOWA
TRAMPOLINA PROGRAM SANFORD HARMONY
Opowiadanie o Zi Propozycje zajęć z poradnika metodycznego
Temat tygodnia (poruszane zagadnienia) Sanford Harmony
Tydzień 8 1.4 Bycie częścią grupy – wyjaśnianie, y Spróbuj tego dziś – Tworzenie poczucia przynależności
NASZE ZABAWKI co to znaczy przynależeć do grupy; do grupy i odpowiedzialności za nią (s. 28).
KĄCIK ZABAWEK Zi uczy się, jak odkrywać to, co łączy y Krąg grupowy – Wyzwania dyżurnego grupy (s. 31).
dzieci. y Piosenka Razem raźniej (CD).
y Zestaw kart. WSPÓŁPRACA.
Tydzień 9 2.1 Uczucia na zewnątrz, uczucia y Spróbuj tego dziś – Uświadamianie dzieciom ich własnych
KAPRYŚNA w środku – wyjaśnianie, co to jest reakcji emocjonalnych; opisywanie ich na głos. Roz ma-
POGODA uczucie; po czym je poznajemy; wianie z dzieckiem o jego emocjach (s. 40).
KAP, KAP, KAP nazywanie uczuć. Zi zauważa, y Tabela oznak emocjonalnych (s. 164).
że każdy ma uczucia i je okazuje – y Gra „Jakie to uczucie?” (s. 42).
na zewnątrz i w środku. y Ćwiczenia: „Karty z buźkami”, „Uczuciowa wyklejanka”,
„Uczuciowe obrazki”, „Naśladowanie emocji”, „Jeśli jesteś
dziś szczęśliwy” (s. 43).
Tydzień 10 2.2 Przewidywanie uczuć – emocje y Spróbuj tego dziś – Odgadywanie, jak czuje się bohater
MALI przeżywane podczas wspólnej zabawy. dowolnego opowiadania. Jak my się czujemy w podobnej
KONSTRUKTORZY sytuacji? (s. 45).
JAKIE TO CIEKAWE! y Ćwiczenie „Przewidujemy, o czym będzie książka,
po okładce (s. 46).
y Zestaw kart. WSPÓŁPRACA.
y Zestaw kart. BUDOWANIE RELACJI.
Tydzień 11 2.2 Przewidywanie uczuć – emocje y Zabawa „Bądź przewidujący” (s. 48).
MÓJ PRZYJACIEL przeżywane podczas wspólnej zabawy. y Ćwiczenie „Jak byś się czuł?” (przykłady sytuacji) (s. 47).
ZWIERZAK y Zestaw kart. ROZMOWY.
NASZE ZWIERZAKI
Tydzień 12 2.3 Tropienie uczuć – rozpoznawanie y Praca plastyczna „Uczuciowa wyklejanka” (s. 53).
DZIEŃ i nazywanie uczuć własnych i innych; y Zestaw kart. ROZMOWY.
PLUSZOWEGO dzielenie się z innymi.
MISIA
IDĘ Z MISIEM DO
PRZEDSZKOLA
Tydzień 13 2.3 Tropienie uczuć – rozpoznawanie y Spróbuj tego dziś – Czytanie książki i przyglądanie się,
CZEKAMY i nazywanie uczuć własnych i innych; jakie reakcje emocjonalne okazują bohaterowie. Co mogło
NA MIKOŁAJA dzielenie się z innymi. być ich przyczyną? (s. 50).
MIKOŁAJU, y Ćwiczenie „Powody uczuć” (s. 52 i 166, 167).
CZEKAMY! y Zestaw kart. BUDOWANIE RELACJI.
Tydzień 14 2.3 Tropienie uczuć – rozpoznawanie y Ćwiczenie „Powody uczuć” (s. 52).
TEATRZYK i nazywanie uczuć własnych i innych; y Ćwiczenie „Mój własny zestaw buziek” (s. 53 i 169).
PRZEDSZKOLAKA dzielenie się z innymi. y Zestaw kart. ROZMOWY.
ZABAWA W TEATR
Tydzień 15 2.4 Rozumienie, jak czują się inni – y Spróbuj tego dziś – Zachęcanie do empatycznych reakcji
ZWIERZĘTA ZIMĄ dbanie o innych, wykazywanie troski (s. 55).
TROPY NA ŚNIEGU o innych. y Ćwiczenie „Jak się czuję?” (s. 58).
y Zestaw kart. BUDOWANIE RELACJI.
Tydzień 16 2.4 Rozumienie, jak czują się inni – y Spróbuj tego dziś – Okazywanie zrozumienia dla uczuć
WESOŁA dbanie o innych, wykazywanie troski dziecka. Pomaganie dzieciom w zrozumieniu ich własnych
CHOINKA o innych. uczuć oraz uczuć innych osób (s. 55).
STROIMY y Krąg grupowy – Jak pokazać, że nam zależy? (s. 57).
CHOINKĘ y Karty z emocjami (s. 163, 164).
y Gra „Jakie to emocje?” (s. 36).
y Ćwiczenie „Gorące krzesła – na odwrót” (s. 145).
y Zestaw kart. WSPÓŁPRACA.