Page 254 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 254

252  •  Kącik Sanford Harmony  •  Propozycje realizacji zajęć społeczno-emocjonalnych



                NOWA
             TRAMPOLINA                               PROGRAM SANFORD HARMONY

                                       Opowiadanie o Zi             Propozycje zajęć z poradnika metodycznego
             Temat tygodnia         (poruszane zagadnienia)                   Sanford Harmony
                Tydzień 8    1.4   Bycie częścią grupy – wyjaśnianie,   y  Spróbuj tego dziś – Tworzenie poczucia przynależności
             NASZE ZABAWKI     co to znaczy przynależeć do grupy;   do grupy i odpowiedzialności za nią (s. 28).
             KĄCIK ZABAWEK     Zi uczy się, jak odkrywać to, co łączy   y  Krąg grupowy – Wyzwania dyżurnego grupy (s. 31).
                                dzieci.                         y  Piosenka Razem raźniej (CD).
                                                                y  Zestaw kart. WSPÓŁPRACA.
                Tydzień 9    2.1   Uczucia na zewnątrz, uczucia   y  Spróbuj tego dziś – Uświadamianie dzieciom ich własnych
               KAPRYŚNA        w środku – wyjaśnianie, co to jest   reakcji emocjonalnych; opisywanie ich na głos. Roz ma-
                POGODA          uczucie; po czym je poznajemy;   wianie z dzieckiem o jego emocjach (s. 40).
              KAP, KAP, KAP    nazywanie uczuć. Zi zauważa,    y  Tabela oznak emocjonalnych (s. 164).
                                że każdy ma uczucia i je okazuje –   y  Gra „Jakie to uczucie?” (s. 42).
                                na zewnątrz i w środku.         y  Ćwiczenia: „Karty z buźkami”, „Uczuciowa wyklejanka”,
                                                                 „Uczuciowe obrazki”, „Naśladowanie emocji”, „Jeśli jesteś
                                                                 dziś szczęśliwy” (s. 43).

               Tydzień 10    2.2   Przewidywanie uczuć – emocje   y  Spróbuj tego dziś – Odgadywanie, jak czuje się bohater
                  MALI         przeżywane podczas wspólnej zabawy.  dowolnego opowiadania. Jak my się czujemy w podobnej
            KONSTRUKTORZY                                        sytuacji? (s. 45).
            JAKIE TO CIEKAWE!                                  y  Ćwiczenie „Przewidujemy, o czym będzie książka,
                                                                 po okładce (s. 46).
                                                                y  Zestaw kart. WSPÓŁPRACA.
                                                                y  Zestaw kart. BUDOWANIE RELACJI.
               Tydzień 11    2.2   Przewidywanie uczuć – emocje   y  Zabawa „Bądź przewidujący”  (s. 48).
             MÓJ PRZYJACIEL    przeżywane podczas wspólnej zabawy.  y  Ćwiczenie „Jak byś się czuł?” (przykłady sytuacji) (s. 47).
               ZWIERZAK                                         y  Zestaw kart. ROZMOWY.
            NASZE ZWIERZAKI
               Tydzień 12    2.3   Tropienie uczuć – rozpoznawanie   y  Praca plastyczna „Uczuciowa wyklejanka” (s. 53).
                 DZIEŃ         i nazywanie uczuć własnych i innych;   y  Zestaw kart. ROZMOWY.
             PLUSZOWEGO         dzielenie się z innymi.
                 MISIA
             IDĘ Z MISIEM DO
             PRZEDSZKOLA
               Tydzień 13    2.3   Tropienie uczuć – rozpoznawanie   y  Spróbuj tego dziś – Czytanie książki i przyglądanie się,
                CZEKAMY        i nazywanie uczuć własnych i innych;   jakie reakcje emocjonalne okazują bohaterowie. Co mogło
              NA MIKOŁAJA       dzielenie się z innymi.          być ich przyczyną? (s. 50).
               MIKOŁAJU,                                       y  Ćwiczenie „Powody uczuć” (s. 52 i 166, 167).
               CZEKAMY!                                         y  Zestaw kart. BUDOWANIE RELACJI.
               Tydzień 14    2.3   Tropienie uczuć – rozpoznawanie   y  Ćwiczenie „Powody uczuć” (s. 52).
               TEATRZYK        i nazywanie uczuć własnych i innych;   y  Ćwiczenie „Mój własny zestaw buziek” (s. 53 i 169).
            PRZEDSZKOLAKA       dzielenie się z innymi.         y  Zestaw kart. ROZMOWY.
            ZABAWA W TEATR
               Tydzień 15    2.4   Rozumienie, jak czują się inni –   y  Spróbuj tego dziś – Zachęcanie do empatycznych reakcji
             ZWIERZĘTA ZIMĄ    dbanie o innych, wykazywanie troski   (s. 55).
            TROPY NA ŚNIEGU    o innych.                       y  Ćwiczenie „Jak się czuję?” (s. 58).
                                                                y  Zestaw kart. BUDOWANIE RELACJI.
               Tydzień 16    2.4   Rozumienie, jak czują się inni –   y  Spróbuj tego dziś – Okazywanie zrozumienia dla uczuć
                WESOŁA         dbanie o innych, wykazywanie troski   dziecka. Pomaganie dzieciom w zrozumieniu ich własnych
               CHOINKA          o innych.                        uczuć oraz uczuć innych osób (s. 55).
                STROIMY                                        y  Krąg grupowy – Jak pokazać, że nam zależy? (s. 57).
               CHOINKĘ                                          y  Karty z emocjami (s. 163, 164).
                                                                y  Gra „Jakie to emocje?” (s. 36).
                                                                y  Ćwiczenie „Gorące krzesła – na odwrót” (s. 145).
                                                                y  Zestaw kart. WSPÓŁPRACA.
   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259