Page 252 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 252
250 • MY I NASZ ŚWIAT. EMOCJE I KOMPETENCJE SPOŁECZNE • Wskazówki dla nauczyciela
10. Jestem małym aktorem.
Co chcesz zrobić? Wybieranie ról, decydowanie o sobie.
Pytania do opowiadania, które pomogą zbudować rozmowę dorosłego z dziećmi: O czym przedszkolaki robiły przedstawie-
nie? Co już potrafiły? Dlaczego Weronika nie chciała brać udziału w występach? Co zaproponowała Weronice pani Marta?
Co dziewczynka miała robić? Jak udał się występ przedszkolaków? Co dzieci czuły podczas występu? Co czuła Weronika? Co
czuli rodzice? Czy lubicie brać udział w występach? Dlaczego?
Przedszkolne przedstawienie to dla maluszków często pierwsze w życiu wystąpienie przed dużą liczbą obcych ludzi. Nic
dziwnego, że nie wszystkie postrzegają je jako wspaniałą zabawę, zwłaszcza że już na próbach trzeba robić coś, czego się do
końca nie rozumie. Dorośli mogą ułatwić dzieciom oswojenie się z tą sytuacją, opowiadając im, jak takie przedstawienie
będzie wyglądało. Warto wyjaśnić dzieciom, co będą robiły, gdzie będą rodzice, kiedy będzie można im pomachać, a kiedy
do nich podejść. Warto ustalić, co ma zrobić dziecko, które nie będzie chciało występować, a co ma zrobić to, które będzie
się bało albo będzie przerażone, ponieważ nie zobaczy swoich rodziców. W ten sposób oswoimy nową dla nich sytuację.
Przygotowanie przedstawienia daje również możliwości kształtowania u dzieci poczucia własnej wartości. Jeśli pozwolimy
im zdecydować, którą rolę chcą wybrać, to rośnie w nich poczucie sprawstwa i odpowiedzialności. Jeśli będą mogły spró-
bować różnych ról i się z nich również wycofywać, to uczą się samodzielnego wybierania odpowiednich dla siebie działań.
Takie właśnie doświadczenia budują w dzieciach poczucie własnej wartości.