Page 41 - NOWA_TRAMPOLINA_przewodnik_6latek_poszerzona_cz1
P. 41

TYDZIEŃ 3  •  To jestem ja • 39

J	rozwijanie wyobraźni
J	doskonalenie sprawności ruchowej.

       Pomoce: rysunki przedstawiające buźki (emocje), kostka z emocjami (z KA), tamburyn.
Przebieg zajęć:
1.	 Słuchanie wiersza Doroty Gellner Zły humorek.

    Zły humorek                                       Widać, że mi złość nie służy, skoro wpadłam do kałuży.
                                                      Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
Jestem dzisiaj zła jak osa!                           wcale nie jest mi wesoło...
Złość mam w oczach i we włosach!                      Nagle – co to?
Złość wyłazi mi uszami i rozmawiać nie chcę z wami!   Ktoś przystaje. Patrzcie! Rękę mi podaje!
A dlaczego?                                           Tu ktoś mały, tam ktoś duży – wyciągają mnie z kałuży.
Nie wiem sama.                                        Przyszedł pies i siadł koło mnie,
Nie wie tata, nie wie mama...                         kocur się przytulił do mnie,
Tupię nogą! Drzwiami trzaskam!                        mysz podała mi chusteczkę:
I pod włos kocura głaskam.                            – Pobrudziłaś się troszeczkę!
Jak tupnęłam lewą nogą nadepnęłam psu na ogon.        Widzę, że się pobrudziłam, ale za to złość zgubiłam.
Nawet go nie przeprosiłam –                           Pewnie w błocie gdzieś została,
taka zła okropnie byłam.                              lecz nie będę jej szukała!
Mysz wyjrzała z mysiej nory:
– Co to znowu za humory?                              					Dorota Gellner
Zawołałam: – Moja sprawa! Jesteś chyba zbyt ciekawa.
Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło?!
Wyszłam z domu na podwórze,
wpakowałam się w kałużę.

2.	 Rozmowa na temat treści wiersza i sposobów radzenia sobie ze złością. N. zadaje dzieciom pytania, np.: Jak zachowy-
   wała się dziewczynka? Co mówiła o sobie? Co to znaczy „być złym jak osa”? Co się jej przydarzyło, kiedy była na podwó-
   rzu? Czy przeszła jej złość? Jak myślicie, dlaczego? Czy wam również zdarza się złościć? Z jakiego powodu? Kiedy ta złość
   wam mija?

3.	 Nazywanie znanych dzieciom emocji i dobieranie odpowiednich rysunków.
4.	 Zabawa ruchowa „Humory”. Dzieci swobodnie biegają po sali. Gdy N. uniesie dowolny rysunek przedstawiający

   emocję, dzieci zatrzymują się i starają się wyrazić dany nastrój.
5.	 Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 32, ćw. 1. Rysowanie buziek w tabelce zgodnie z zauważoną zasadą.
6.	 Zabawy w kole z wykorzystaniem kostki z emocjami (z KA, k. 2; zob. TYDZIEŃ 2, Poniedziałek). Dzieci rzucają do siebie

   kostką. Wskazana lub chętna osoba nazywa emocję, która wypadła, a pozostałe dzieci wyrażają ją mimiką i gestem.

Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Co poprawia mi humor?
Cele:
J	rozwijanie zdolności plastycznych
J	doskonalenie sprawności manualnych
J	wdrażanie do staranności i dokładności
J	rozwijanie wyobraźni.

       Pomoce: białe kartki A4 dla każdego dziecka, pędzelki, farby.

Przebieg zajęć:
1.	 Zapoznanie z tematem pracy – malowanie tego, co sprawia, że poprawia mi się humor. N. pyta dzieci, co to może być.

   Podsumowuje wypowiedzi i jeśli trzeba, podpowiada, że dla jednych może to być jakaś rzecz, np. ulubiona przytulanka,
   dla innych czynność, np. zabawa z kolegą, obejrzenie ciekawej książki lub bajki.
2.	 Wykonanie pracy plastycznej przy stolikach. N. zachęca dzieci do estetycznego wykonania pracy.
3.	 Zorganizowanie wystawy. Wypowiedzi dzieci na temat ich sposobów na poprawę humoru.
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46