Page 41 - NOWA_TRAMPOLINA_przewodnik_6latek_poszerzona_cz1
P. 41
TYDZIEŃ 3 • To jestem ja • 39
J rozwijanie wyobraźni
J doskonalenie sprawności ruchowej.
Pomoce: rysunki przedstawiające buźki (emocje), kostka z emocjami (z KA), tamburyn.
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner Zły humorek.
Zły humorek Widać, że mi złość nie służy, skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
Jestem dzisiaj zła jak osa! wcale nie jest mi wesoło...
Złość mam w oczach i we włosach! Nagle – co to?
Złość wyłazi mi uszami i rozmawiać nie chcę z wami! Ktoś przystaje. Patrzcie! Rękę mi podaje!
A dlaczego? Tu ktoś mały, tam ktoś duży – wyciągają mnie z kałuży.
Nie wiem sama. Przyszedł pies i siadł koło mnie,
Nie wie tata, nie wie mama... kocur się przytulił do mnie,
Tupię nogą! Drzwiami trzaskam! mysz podała mi chusteczkę:
I pod włos kocura głaskam. – Pobrudziłaś się troszeczkę!
Jak tupnęłam lewą nogą nadepnęłam psu na ogon. Widzę, że się pobrudziłam, ale za to złość zgubiłam.
Nawet go nie przeprosiłam – Pewnie w błocie gdzieś została,
taka zła okropnie byłam. lecz nie będę jej szukała!
Mysz wyjrzała z mysiej nory:
– Co to znowu za humory? Dorota Gellner
Zawołałam: – Moja sprawa! Jesteś chyba zbyt ciekawa.
Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło?!
Wyszłam z domu na podwórze,
wpakowałam się w kałużę.
2. Rozmowa na temat treści wiersza i sposobów radzenia sobie ze złością. N. zadaje dzieciom pytania, np.: Jak zachowy-
wała się dziewczynka? Co mówiła o sobie? Co to znaczy „być złym jak osa”? Co się jej przydarzyło, kiedy była na podwó-
rzu? Czy przeszła jej złość? Jak myślicie, dlaczego? Czy wam również zdarza się złościć? Z jakiego powodu? Kiedy ta złość
wam mija?
3. Nazywanie znanych dzieciom emocji i dobieranie odpowiednich rysunków.
4. Zabawa ruchowa „Humory”. Dzieci swobodnie biegają po sali. Gdy N. uniesie dowolny rysunek przedstawiający
emocję, dzieci zatrzymują się i starają się wyrazić dany nastrój.
5. Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 32, ćw. 1. Rysowanie buziek w tabelce zgodnie z zauważoną zasadą.
6. Zabawy w kole z wykorzystaniem kostki z emocjami (z KA, k. 2; zob. TYDZIEŃ 2, Poniedziałek). Dzieci rzucają do siebie
kostką. Wskazana lub chętna osoba nazywa emocję, która wypadła, a pozostałe dzieci wyrażają ją mimiką i gestem.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Co poprawia mi humor?
Cele:
J rozwijanie zdolności plastycznych
J doskonalenie sprawności manualnych
J wdrażanie do staranności i dokładności
J rozwijanie wyobraźni.
Pomoce: białe kartki A4 dla każdego dziecka, pędzelki, farby.
Przebieg zajęć:
1. Zapoznanie z tematem pracy – malowanie tego, co sprawia, że poprawia mi się humor. N. pyta dzieci, co to może być.
Podsumowuje wypowiedzi i jeśli trzeba, podpowiada, że dla jednych może to być jakaś rzecz, np. ulubiona przytulanka,
dla innych czynność, np. zabawa z kolegą, obejrzenie ciekawej książki lub bajki.
2. Wykonanie pracy plastycznej przy stolikach. N. zachęca dzieci do estetycznego wykonania pracy.
3. Zorganizowanie wystawy. Wypowiedzi dzieci na temat ich sposobów na poprawę humoru.