Page 133 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 133
TYDZIEŃ 12 • Dzień Pluszowego Misia • 131
TYDZIEŃ 12 Dzień Pluszowego Misia
t
PONIEDZIAŁEK emat: Nasze pluszowe misie.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Tajemniczy przedmiot” – rozwijanie zmysłu dotyku. Za-
bawa ruchowa w parach „Odbicie w lustrze”. Ćwiczenia poranne: Zestaw XII. Zabawa ruchowa przy muzyce „Pałac”. Za-
bawa dydaktyczna „Mały i duży miś” – porównywanie wielkości, segregowanie według kryterium wielkości – rozwijanie
umiejęt ności posługiwania się pojęciami matematycznymi. Zagadki pantomimiczne „Gdzie byłem i co robiłem?” – rozwi-
janie ekspresyjnych możliwości dziecka.
obszary z podstawy programowej: II 4; IV 1, 12
Zajęcia główne: Aktywności: językowa, poznawcza, przyrodnicza, ruchowa – nasze pluszowe misie. Dzień Pluszowe-
go Misia – wprowadzenie w tematykę zajęć. Rozmowa na temat różnych gatunków niedźwiedzi. Prezentacja zdjęcia niedź-
wiedzia i krótka pogadanka o jego wyglądzie, miejscu występowania, trybie życia. Rozmowa „Mój miś…”. – opowiadanie
dzieci o ich maskotkach. Zorganizowanie Kącika Pluszowego Misia w sali przedszkolnej. Zabawa dramowa „Miś do misia”.
Zabawa sensoryczna „Mój miś”. Wyjście do sklepu z zabawkami – rozmowa na temat zasad bezpieczeństwa obowiązują-
cych podczas wyjścia poza teren przedszkola. Oglądanie zabawek typu przytulanki, maskotki. Rozmowa ze sprzedawcą.
Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XII.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 9; III 4, 5, 7, 8, 9; IV 2, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Drwale i lisy”. Zabawa ruchowa „Hip – hop”.
obszary z podstawy programowej: I 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa dydaktyczna „Tajemniczy przedmiot”. N. przygotowuje worek, w którym znajdują się różne przedmioty, np.:
pluszowy miś, łyżka, grzebień, kredka. Dzieci kolejno losują jakiś przedmiot i za pomocą dotyku odgadują, co to jest
oraz do czego służy. Rozwijanie narządu zmysłu dotyku.
x Zabawa ruchowa „Odbicie w lustrze”. Dzieci dobierają się w pary i stają naprzeciwko siebie. Jedno z nich wykonuje ru-
chy, a drugie naśladuje kolegę. Potem zamieniają się rolami.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa „Pałac”. N. mówi dzieciom, że zaprasza je do zwiedzania zaczarowanego pałacu. Gdy dzieci słyszą mu-
zykę, mogą po nim chodzić: zwiedzać komnaty, oglądać obrazy, przeglądać się w dużych lustrach. Gdy muzyka milknie,
dzieci zastygają bez ruchu jak zaczarowane.
x Zabawa dydaktyczna „Mały i duży miś”. Dzieci siedzą w kole na dywanie. N. wręcza każdemu małego i dużego misia
wyciętego z kartonu. Dzieci porównują wielkość obu misiów. Następnie segregują je – małe misie umieszczają w czer-
wonej obręczy, a duże w niebieskiej. Rozwijanie umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi.
x Zabawa pantomimiczna „Gdzie byłem i co robiłem?”. Chętne dziecko opowiada o wybranym miejscu za pomocą ruchów,
naśladując czynności, jakie tam wykonywało. Pozostałe dzieci odgadują, gdzie był kolega (np. w piaskownicy, sklepie
z ubraniami, w teatrze). Rozwijanie ekspresyjnych możliwości dziecka.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: językowa, poznawcza, przyrodnicza, ruchowa.
Temat: Nasze pluszowe misie.
Cele:
udowanie poczucia własnej wartości
b
ozwijanie umiejętności opowiadania o sobie
r