Page 134 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 134

132  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad



            r

            ozwijanie umiejętności zadawania pytań osobie dorosłej
            r

            ozwijanie mowy dialogowej

            p
            oznanie ciekawostek na temat niedźwiedzi
            ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.

            r
               Pomoce: duży kalendarz z zaznaczonym dniem 25 listopada, ilustracje (zdjęcia) różnych gatunków niedźwiedzi,
               ciekawostki na temat niedźwiedzi, misie przyniesione przez dzieci.
          Przebieg zajęć:
          1.  Dzień Pluszowego Misia –  wprowadzenie w tematykę zajęć. N. informuje dzieci, że w tym tygodniu swoje święto ob-
            chodzą wszystkie pluszowe misie. (Pokazuje na dużym kalendarzu dzień 25 listopada).
          2.  Rozmowa na temat różnych gatunków niedźwiedzi. N. prezentuje zdjęcia i krótko opowiada o danym zwierzęciu (jego
            wyglądzie, miejscu występowania, trybie życia). Dzieci dzielą się swoimi wiadomościami.
          3.  Rozmowa „Mój miś…”. Każde dziecko opowiada o swoim misiu. Mówi, jak ma na imię, od kogo go dostało, w jaki spo-
            sób lubi się nim bawić.
          4.  Zorganizowanie Kącika Pluszowego Misia w sali przedszkolnej. Dzieci umieszczają w nim swoje misie, gdy uznają,
            że są zmęczone lub gdy same idą na obiad lub podwieczorek.
          5.  Zabawa dramowa „Miś do misia”. Dzieci udzielają głosu swoim maskotkom. Misie rozmawiają w parach, np.: Jak masz
            na imię? Z kim przyszedłeś do przedszkola? W co lubisz się bawić?
          6.  Zabawa sensoryczna „Mój miś”. Dzieci rozpoznają swoje misie za pomocą dotyku (zapachu). Mają zasłonięte oczy
            i wyszukują swojego misia spośród na przykład 5 innych maskotek.
          7.  Wyjście do sklepu z zabawkami –  oglądanie zabawek typu przytulanki, maskotki. Rozmowa ze sprzedawcą o tym,
            które maskotki dzieci wybierają najchętniej.
          8.  Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa  ruchowa „Drwale i lisy”. Dzieci podzielone są na 2 grupy –  drwali (oznaczonych szarfami czerwonymi) i li-
            sów (oznaczonych szarfami zielonymi). Gdy drwale spotykają lisy, dzieci zastygają bez ruchu, stając naprzeciwko siebie
            w parach. Lisy starają się rozśmieszyć drwali, nie dotykając ich (mówiąc coś śmiesznego, robiąc śmieszne miny). Drwal,
            który się roześmieje, staje się lisem, następuje zamiana szarf.
             x Zabawa ruchowa „Hip –  hop”. Dzieci stoją w kole i wyobrażają sobie, że trzymają w ręku jakiś przedmiot (owoc, rośli-
            nę) wymieniony przez N., np. jabłko. Podając go w prawo, mówią hip, a podając go osobie z lewej strony mówią hop.
            Przedmiot ten może mieć różny kształt, wielkość, zapach itp.



          WTOREK   emat: Przyjaciele Kubusia Puchatka.
                           t


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa powitalna. Rozsypanka obrazkowa – doskonalenie percepcji wzrokowej.
          Ćwiczenia poranne: Zestaw XII. Zabawa ruchowa rzutna „Celowanie do obręczy”. Zabawa plastyczna „Malujemy misia” –
          kolorowanie konturowego rysunku pluszowego misia – rozwijanie sprawności manualnych. Zabawa matematyczna „Segre-
          gacja” – segregowanie klocków według kolorów – utrwalanie znajomości nazw kolorów, doskonalenie percepcji wzrokowej.
            obszary z podstawy programowej: III 8; IV 1, 2, 3, 8

          Zajęcia główne: Aktywności: ruchowa, językowa, plastyczna, poznawcza – przyjaciele Kubusia Puchatka. Słuchanie
          fragmentów książki A. A. Milne’a Kubuś Puchatek. Zabawa dydaktyczna „Poznajemy postacie” – rozpoznawanie bohate-
          rów opowiadania, zgadywanie imion i opisywanie wyglądu. Zabawa ruchowa „Przyjaciele Kubusia Puchatka” – naśladowa-
          nie sposobu poruszania się bohaterów. Wykonanie pracy plastycznej – wyklejanie sylwety misia drobnymi ziarnami kaszy.
            obszary z podstawy programowej: III 8; IV 1, 2, 3, 8

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa skoczna „Jestem zajączkiem”. Zabawa „Wejdź do koła”.
            obszary z podstawy programowej: I 5
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139