Page 134 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 134
132 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
r
ozwijanie umiejętności zadawania pytań osobie dorosłej
r
ozwijanie mowy dialogowej
p
oznanie ciekawostek na temat niedźwiedzi
ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
r
Pomoce: duży kalendarz z zaznaczonym dniem 25 listopada, ilustracje (zdjęcia) różnych gatunków niedźwiedzi,
ciekawostki na temat niedźwiedzi, misie przyniesione przez dzieci.
Przebieg zajęć:
1. Dzień Pluszowego Misia – wprowadzenie w tematykę zajęć. N. informuje dzieci, że w tym tygodniu swoje święto ob-
chodzą wszystkie pluszowe misie. (Pokazuje na dużym kalendarzu dzień 25 listopada).
2. Rozmowa na temat różnych gatunków niedźwiedzi. N. prezentuje zdjęcia i krótko opowiada o danym zwierzęciu (jego
wyglądzie, miejscu występowania, trybie życia). Dzieci dzielą się swoimi wiadomościami.
3. Rozmowa „Mój miś…”. Każde dziecko opowiada o swoim misiu. Mówi, jak ma na imię, od kogo go dostało, w jaki spo-
sób lubi się nim bawić.
4. Zorganizowanie Kącika Pluszowego Misia w sali przedszkolnej. Dzieci umieszczają w nim swoje misie, gdy uznają,
że są zmęczone lub gdy same idą na obiad lub podwieczorek.
5. Zabawa dramowa „Miś do misia”. Dzieci udzielają głosu swoim maskotkom. Misie rozmawiają w parach, np.: Jak masz
na imię? Z kim przyszedłeś do przedszkola? W co lubisz się bawić?
6. Zabawa sensoryczna „Mój miś”. Dzieci rozpoznają swoje misie za pomocą dotyku (zapachu). Mają zasłonięte oczy
i wyszukują swojego misia spośród na przykład 5 innych maskotek.
7. Wyjście do sklepu z zabawkami – oglądanie zabawek typu przytulanki, maskotki. Rozmowa ze sprzedawcą o tym,
które maskotki dzieci wybierają najchętniej.
8. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa „Drwale i lisy”. Dzieci podzielone są na 2 grupy – drwali (oznaczonych szarfami czerwonymi) i li-
sów (oznaczonych szarfami zielonymi). Gdy drwale spotykają lisy, dzieci zastygają bez ruchu, stając naprzeciwko siebie
w parach. Lisy starają się rozśmieszyć drwali, nie dotykając ich (mówiąc coś śmiesznego, robiąc śmieszne miny). Drwal,
który się roześmieje, staje się lisem, następuje zamiana szarf.
x Zabawa ruchowa „Hip – hop”. Dzieci stoją w kole i wyobrażają sobie, że trzymają w ręku jakiś przedmiot (owoc, rośli-
nę) wymieniony przez N., np. jabłko. Podając go w prawo, mówią hip, a podając go osobie z lewej strony mówią hop.
Przedmiot ten może mieć różny kształt, wielkość, zapach itp.
WTOREK emat: Przyjaciele Kubusia Puchatka.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa powitalna. Rozsypanka obrazkowa – doskonalenie percepcji wzrokowej.
Ćwiczenia poranne: Zestaw XII. Zabawa ruchowa rzutna „Celowanie do obręczy”. Zabawa plastyczna „Malujemy misia” –
kolorowanie konturowego rysunku pluszowego misia – rozwijanie sprawności manualnych. Zabawa matematyczna „Segre-
gacja” – segregowanie klocków według kolorów – utrwalanie znajomości nazw kolorów, doskonalenie percepcji wzrokowej.
obszary z podstawy programowej: III 8; IV 1, 2, 3, 8
Zajęcia główne: Aktywności: ruchowa, językowa, plastyczna, poznawcza – przyjaciele Kubusia Puchatka. Słuchanie
fragmentów książki A. A. Milne’a Kubuś Puchatek. Zabawa dydaktyczna „Poznajemy postacie” – rozpoznawanie bohate-
rów opowiadania, zgadywanie imion i opisywanie wyglądu. Zabawa ruchowa „Przyjaciele Kubusia Puchatka” – naśladowa-
nie sposobu poruszania się bohaterów. Wykonanie pracy plastycznej – wyklejanie sylwety misia drobnymi ziarnami kaszy.
obszary z podstawy programowej: III 8; IV 1, 2, 3, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa skoczna „Jestem zajączkiem”. Zabawa „Wejdź do koła”.
obszary z podstawy programowej: I 5