Page 136 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 136
134 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
„Kubuś Puchatek” – kolorowanie rysunku. Zabawa ruchowa rzutna „Kręgle”. Praca z obrazkiem przedstawiającym Kubusia
Puchatka i jego przyjaciół – wymyślanie i opowiadanie przygody bohaterów – rozwijanie mowy i myślenia.
obszary z podstawy programowej: IV 2, 3, 5, 11
Zajęcia główne: ▶ 1. Aktywności: matematyczna, językowa, ruchowa, plastyczna – miś jest chory. Zabawa słowna
„Chory miś” – rozumienie przyczyn i skutków pewnych działań. Zabawa dramowa „Rozmowa z misiem”. Zabawa ruchowa
w parach „Na spacerze”. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – dostrzeganie podobieństw. Zabawa matematyczna „Policz misie” –
kształtowanie umiejętności przeliczania, porównywania liczebności zbiorów. Zabawa matematyczna – segregowanie ele-
mentów według określonej cechy. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – tak jak pluszowy miś. Nauka rymowanki „Jestem
mały misio”. Zabawy rytmiczne rozwijające świadomość własnego ciała.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 6; III 5, 9; IV 1, 5, 7,12, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa manualna „Rysowanie kredą”. Zabawa „Brązowy!” – rozwijanie percepcji wzrokowej.
obszary z podstawy programowej: IV 8
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa plastyczna „Układamy misia”. Dzieci układają misie z papierowych kółek różnej wielkości. Następnie naklejają
je na kolorową kartkę z bloku. Doskonalenie sprawności grafomotorycznych.
x Zabawa „Czarny!”. Dzieci spacerują po sali. Na hasło N.: Czarny! szukają i dotykają czegoś w tym kolorze. (Przed
rozpoczęciem zabawy N. przypomina dzieciom, jak wygląda czarny kolor). Rozwijanie percepcji wzrokowej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
x Zadania popołudniowe
x Zabawa plastyczna „Kubuś Puchatek”. Dzieci kolorują rysunek z postacią Kubusia Puchatka. Wcześniej nazywają
kolory, których będą potrzebować (czerwony – kubraczek Puchatka, pomarańczowy/żółty – kolor misia).
x Zabawa ruchowa rzutna „Kręgle” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Praca z obrazkiem przedstawiającym Kubusia Puchatka i jego przyjaciół. Zadaniem dzieci jest wymyślić i opowiedzieć
przygodę tych bohaterów. Praca z dziećmi w małych kilkuosobowych grupach. Rozwijanie mowy i myślenia.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj aktywności: matematyczna, językowa, ruchowa, plastyczna.
Temat: Miś jest chory.
Cele:
r
ozumienie przyczyn i skutków pewnych działań
kształtowanie umiejętności przeliczania, porównywania liczebności elementów
egregowanie elementów według określonej cechy
s
ozwijanie mowy dialogowej
r
u
świadamianie konieczności dbania o zabawki
ozwijanie percepcji wzrokowej.
r
Pomoce: zniszczony pluszowy miś, nitka, igła, pluszowe misie, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa słowna „Chory miś”. N. pokazuje dzieciom misia, który jest zniszczony, np. ma urwaną łapkę. N. pyta: Jak myśli-
cie, co się stało misiowi? Dlaczego ma urwaną łapkę? Jak możemy pomóc misiowi? Co trzeba zrobić, żeby znowu wyglądał
ładnie i żeby można się było nim bawić? N. nawleka nitkę i przyszywa łapkę misiowi. Czy wasze misie też kiedyś wyma-
gały naprawienia? Jak to się stało, że się zniszczyły? Jak dbacie o swoje misie?
2. Zabawa dramowa „Rozmowa z misiem”. Dzieci dobierają się w pary – jedno odgrywa rolę zepsutego misia, a drugie
chce mu pomóc. Pyta, co misiowi dolega i zastanawia się, w jaki sposób może go naprawić. Dzieci prowadzą dialogi
pomiędzy sobą.
3. Zabawa ruchowa w parach „Na spacerze”. Jedna grupa dzieci odgrywa role opiekunów misiów, a druga jest misiami.
Na hasło N.: Idziemy na spacer! misie i ich opiekunowie spacerują po sali. Idą obok siebie, misie idą na czworakach.
Na hasło: Zmiana! dzieci zamieniają się rolami.