Page 302 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 302

300  •  My i nasz świat. Emocje i kompetencje społeczne  •  Wskazówki dla nauczyciela



          9.  Oferowanie pomocy.

          Teatrzyk przedszkolaka. N. przedstawia sytuację, gdy jedna postać czegoś nie potrafi zrobić, a druga oferuje pomoc. Waż-
          ne, aby wybrzmiały następujące zwroty modelujące postępowanie:
             x Czy chcesz bym ci pomógł?
             x W czym ci mogę pomóc?
             x Jak ci mogę pomóc?
             x Może spróbujemy…, chcesz?
             x A może spróbujmy tego…, chcesz?

            Przykład: Ola chce nauczyć się pisać swoje imię. Zosia oferuje jej pomoc.
            Zosia: Chcesz, żebym cię nauczyła, jak napisać „Ola”?
            Ola: Tak, ale nie wiem jak.
            Zosia: Napiszę ci na twojej kartce, a ty poprawisz.
            Ola: Nie, nie pisz po mojej.
            Zosia: To napiszę na drugiej kartce. To będzie taki wzór – popatrzysz i będziesz wiedziała, jak napisać.
            Ola: Dobrze, napisz…

          Sensowne oferowanie pomocy polega na uczeniu kogoś, jak w przyszłości ma to zrobić samodzielnie. Nie jest to wyręczanie
          i robienie za kogoś. Warto pokazywać dzieciom, jak to może przebiegać z zachowaniem szacunku dla osoby, która czegoś
          nie umie lub faktycznie nie może czegoś zrobić bez pomocy innych (np. dziecko niepełnosprawne).


          10.  Rozumienie stanów emocjonalnych.

          Zabawy z całą grupą. Dzieci chodzą w kole i śpiewają piosenkę Ojciec Wergiliusz.  Na słowa: Róbcie to, co ja! N. pokazuje
          jakąś emocję, a dzieci naśladują, np.:
             x śmieje się (głośno, długo, aż boli brzuch, aż do łez)
             x złości się (wydając przy tym groźne dźwięki, wykrzywiając twarz, zaciskając pięści itp.)
             x boi się (skulone ciało, wyraz oczu i twarzy).

          Po zabawie N. rozmawia z dziećmi o tym, co czuły, jak nazwać takie emocje, jak je rozpoznać w swoim ciele (np.: czym róż-
          ni się ból brzucha ze śmiechu od bólu brzucha ze strachu). Odwołuje się do doświadczeń życiowych swoich i dzieci (Boję
          się wysokości – ściska mnie wtedy w brzuchu; Jestem szczęśliwy – czuje się lekki, jakbym nic nie ważył).

          Krąg z całą grupą „Pamiątki z dzieciństwa”. Dzieci przynoszą do przedszkola ważne dla nich przedmioty (np.: starą pielusz-
          kę, przytulankę, ulubioną zabawkę, kamyki z gór, muszle z morza). Krótko opowiadają o nich i mówią, dlaczego to jest dla
          nich ważne, dlaczego to przyniosły. Rundka na zakończenie: Gdy mam przy sobie…, to jest mi… (wesoło, smutno, tęsknię,
          przypominają mi się wesołe chwile, czuję mamę, nie boję się itp.).
          Uwaga: Ze względu na dość długi czas trwania działania można rozbić na dwie osobne części: I – wypowiedzi dzieci,
          II – rundka.

          Oglądanie filmu przyrodniczego o zwierzętach. Po czym poznać, że zwierzę się boi, jest wesołe, smutne, zezłoszczone? Na-
          zywanie i rozpoznawanie emocji u zwierząt.

          Rozmowa o zwierzętach domowych dzieci, np.: Po czym poznajesz, że pies się cieszy? Po czym poznasz, że kot jest zezłosz-
          czony? Co robi pies, gdy jest zezłoszczony?

          Emocje towarzyszą człowiekowi przez całe życie. Są podstawą naszego działania – dzięki nim podejmujemy (lub nie) kon-
          kretne działania. Warto więc podejść do nich, jak do każdej innej, ważnej sfery determinującej życie człowieka i uczyć
          o nich już małe dzieci. Dostrzeganie, nazywanie i rozumienie własnych emocji to podstawowa umiejętność warunkująca
          pełny rozwój osobowy i społeczny człowieka. Taką naukę zaczynamy od najprostszych działań – zauważania, rozpozna-
          wania i nazywania emocji oraz korzystania z nich w trakcie działania. Wszak emocje ostrzegają nas przed niebezpieczeń-
          stwem (strach), mobilizują do wysiłku (strach, gniew), motywują do działania (radość), prowokują do refleksji (smutek).
          Czytanie własnych emocji to również dostrzeganie sytuacji, które je wywołują, a więc uczenie się przez doświadczenie i ro-
          zumienie skomplikowanego świata, w tym świata społecznego. Bez takich podstawowych umiejętności trudno jest dziecku
          dostrzegać emocje innych ludzi i rozumieć sytuacje społeczne, w których uczestniczy jako członek własnej rodziny, grupy
          przedszkolnej czy innej społeczności.
   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307