Page 301 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 301

My i nasz świat. Emocje i kompetencje społeczne  •  Wskazówki dla nauczyciela  •  299



              Przykład 1.
              Pacynka 1 ogląda książeczkę.
              Pacynka 2 podchodzi i mówi: Czy mogę oglądać razem z tobą?
              Pacynka 1 mówi: Ale ja będę przewracał kartki.
              Komentarz N.: Zapytał, czy może dołączyć do czytania książki i uzyskał zgodę. Ustalili, kto i co będzie robił.

              Przykład 2.
              Pacynka 1 buduje z klocków lego, wyjmuje klocki z pudełka.
              Pacynka 2 podchodzi i mówi: Potrzebuję zielonych klocków do mojego domku. Mogę je wziąć?
              Pacynka 1: Tak, możesz, tylko nie bierz żółtych i czerwonych, bo mi są potrzebne.
              Pacynka 2: Jak znajdę żółte i czerwone, to ci dam.
              Pacynka 1: Nie, sam będę szukał.
              Komentarz N.: Powiedział, czego potrzebuje. Inny powiedział, czego oczekuje od kolegi. Ustalili zasady dołączenia do zabawy.

            Dołączanie do zabawy to dla sporej liczby dzieci przedszkolnych sytuacja trudna. Każde dziecko ma swój pomysł i chce
            go zrealizować. Często występują sprzeczne potrzeby i interesy. Dzieci nie komunikują sobie nawzajem, czego chcą, cze-
            go potrzebują i jak chcą to zrobić. Naturalnym odruchem jest więc bronienie zasobów, pomysłów czy przestrzeni, w którą
            wchodzi inne dziecko. To, czego powinniśmy nauczyć dzieci, to mówienie innym, co zamierzam, czego potrzebuję, pyta-
            nie o zgodę, czekanie na zgodę oraz negocjowanie. Niektórych dzieci warto nauczyć dzielenia się, a niektórych stawiania
            granic i asertywności w zależności od tego, z czym mają kłopot.



            7.  Czekanie na swoją kolej.

            Krąg z całą grupą. N. przygotowuje atrakcyjną dla dzieci zabawę dla jednej osoby. Np. do pudła sensorycznego z ryżem
            wkłada nowe skarby do szukania (szklane kulki, koraliki itp.). Przypomina o zasadzie: Bawi się jedno dziecko. Pyta: Kto chce
            się tym bawić? Proponuje, by zrobić listę – Każdy będzie wiedział, kiedy jest jego kolej. Zapisuje kolejne imiona. Wspólnie
            ustalają, ile czasu ma każdy. N. deklaruje, że będzie pilnował czasu, a dzieci – kolejności.

            W domach rodzinnych często jest jedno dziecko i zazwyczaj natychmiast lub bardzo szybko dostaje to, czego chce. W przed-
            szkolu dzieci spotykają się z sytuacjami oczekiwania na co dzień i jest to naturalna konsekwencja organizacji życia przed-
            szkolnego (miedzy innymi – jeden dorosły i dużo dzieci). Dzieci mają powtarzające się okazje do odraczania realizacji swo-
            ich potrzeb i ćwiczą umiejętność samoregulacji. To doświadczenie dla niektórych jest bardzo trudne. Warto pomóc, ucząc
            sposobów oczekiwania na swoją kolej. Może to być tworzenie list kolejności, określanie czasu oczekiwania (np.: Za 10 mi-
            nut będzie obiad. Po podwieczorku przyjdzie mama. Bawisz się tym tak długo, jak długo przesypuje się piasek w klepsydrze.),
            zapełnianie czasu oczekiwania innym działaniem (np.: W tym czasie zagrajmy w karty).



            8.  Proszenie o pomoc.

            Zabawa z całą grupą. N. gromadzi dzieci w kręgu po zabawie swobodnej, gdy sala nie jest uprzątnięta (pozostawione są za-
            bawki, materiały i sprzęty, którymi bawiły się dzieci). Przypomina o zasadzie Po zabawie sprzątamy. Tym razem proponuje,
            aby dzieci sprzątały w parach. Wymienia imię dziecka. Ma ono poprosić inne dziecko o pomoc w sprzątaniu, np.: Proszę cię,
            Aniu, pomóż mi sprzątnąć klocki. Gdy Ania wyrazi zgodę na pomoc, to para zaczyna sprzątanie. Tak tworzą się pary do sprzą-
            tania. Przy kolejnym zadaniu dzieci powinny zamienić się rolami tak, aby każde dziecko miało okazję poprosić o pomoc.

            Wbrew pozorom proszenie o pomoc nie jest wcale takie łatwe, jakby się wydawało. Żeby poprosić o pomoc, trzeba najpierw:
              x wiedzieć, że można zrobić coś z czyjąś pomocą
              x rozumieć, że inni nie wiedzą, że potrzebuję pomocy
              x umieć powiedzieć, że chce się pomocy
              x umieć podejść do innej osoby (dziecka, dorosłego)
              x umieć przyjąć odmowę pomocy i szukać dalej.

            Kolejnym krokiem jest umiejętność powiedzenia innym, o jaką pomoc proszę (Co może mi pomóc? Jak możesz mi pomóc?),
            oraz umiejętność odmowy przyjęcia pomocy (Nie, dziękuję, spróbuję sam.), zwłaszcza jeżeli pomoc proponuje dorosły.
   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306