Page 300 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 300

298  •  My i nasz świat. Emocje i kompetencje społeczne  •  Wskazówki dla nauczyciela



          Słuchanie innych ludzi jest bardzo ważną umiejętnością, która umożliwia porozumiewanie się między sobą. Zazwyczaj
          umiejętność ta nie jest jeszcze zbyt dobrze rozwinięta u dzieci przedszkolnych. Przyczynami takiego stanu rzeczy są: brak
          cierpliwości do wysłuchania, różnice indywidualne w rozumieniu mowy, nieumiejętność patrzenia z perspektywy drugiej
          osoby. Jednak bez umiejętności słuchania innych ludzi niemożliwa lub zakłócona jest komunikacja. Dlatego warto poświę-
          cić czas na naukę składowych dobrego słuchania: koncentrację, cierpliwość rozumianą jako odraczanie realizacji potrzeb,
          rozumienie słów, zwrotów, zdań.



          4.  Rozmawianie.

          Zabawa w niewielkich grupach „O czym myślę?”. N. zadaje dzieciom pytanie: O czym myślę? Dla ułatwienia dodaje, że bę-
          dzie to owoc (lub coś z innej kategorii, np.: warzywo, kolor, zwierzę, przedmiot). Dzieci pytają N., jakie to jest (np.: Czy
          to jest czerwone / okrągłe / plastikowe / do jedzenia?). N. odpowiada. Jeśli dzieci powtarzają pytania, które już były zadane
          przez innych, to zwraca na to uwagę. Zadaniem N. jest też podsumowywanie, np.: Wiecie już, że to, o czym myślę, jest: żół-
          te, miękkie i nie do jedzenia. Celem zabawy jest uczenie rozmawiania ze sobą kilku osób, a odgadnięcie zagadki jest tutaj
          tylko atrakcyjnym dla dzieci pretekstem.

          Rozmawianie, choć wydaje się takie naturalne, jest umiejętnością złożoną, której człowiek spontanicznie uczy się i doskona-
          li w trakcie całego swojego życia. Rozwój tej umiejętności można i warto świadomie wspierać od najmłodszych lat. Warto:
             x dużo dzieciom opowiadać, mówić do nich, gdy są malutkie (budujemy słownik bierny dzieci, rozwijamy słuch fonematyczny)
             x słuchać (skupiać uwagę, okazywać zainteresowanie), gdy dzieci mówią (budujemy motywację do mówienia i poszerza-
            my słownik czynny dziecka)
             x modelować poprawną mowę
             x czytać dzieciom książki
             x robić miniprzedstawienia z dialogami postaci
             x pozwolić dzieciom na udział w rozmowie dorosłych osób (np. pytać dzieci o zdanie).



          5.  Odmawianie.

          Zabawa w parze dziecko – dorosły; w parze dziecko – dziecko. Jedna osoba namawia drugą na coś, do czegoś. Mówi, co
          lubi jeść, w co się bawić, jaki kolor lubi itp., a druga osoba mówi, co na ten temat sądzi (czy chce to zjeść, zrobić, czy nie).

            Przykład 1
            Dorosły: Lubię jeść marchewkę z groszkiem. Proszę, zjedz.
            Dziecko: Nie, dziękuję, nie chcę.

            Przykład 2
            Dorosły: Teraz pobawimy się w sklep.
            Dziecko: Nie, nie chcę.

            Przykład 3
            Dorosły: Chodź ze mną do samochodu.
            Dziecko: Nie, nie pójdę. Mama mówiła, że mogę tylko do samochodu taty i mamy.

          Większość dzieci nie ma zbyt wielu okazji, aby trenować odmawianie dorosłemu. Jest to spowodowane ograniczonym obsza-
          rem pozostawionym dzieciom do własnego decydowania. Wynika to z naturalnej sytuacji zależności dziecka od doros łych
          opiekunów oraz odpowiedzialności dorosłego za zdrowie i rozwój dziecka. Warto jednak zastanowić się, kiedy dziecko,
          bez szkody dla siebie, może i powinno decydować o sobie. Taki trening decydowania – mówienia TAK, mówienia NIE
          – i ponoszenia konsekwencji umożliwia dziecku rozpoznawanie własnych potrzeb, możliwości, wzmacnia poczucie bycia
          kompetentnym w sprawach bezpośrednio go dotyczących.


          6.  Dołączanie do zabawy.

          Teatrzyk przedszkolaka. N. modeluje różne strategie włączania się dzieci do zabawy innych. Ilustruje je dwiema pacynka-
          mi/lalkami czy maskotkami. Po odegraniu scenki rozmawia z dziećmi i krótko opisuje przedstawioną strategię.
   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305