Page 297 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 297
Zestawy ćwiczeń gimnastycznych • 295
11. Ćwiczenia oddechowe.
Dzieci w parze wykonują klęk podparty wokół obręczy. N. rozdaje im dodatkowo piłeczkę pingpongową. Zadaniem
dzieci jest dmuchanie w piłeczkę tak, aby toczyła się wewnątrz obręczy.
12. Zabawa o nieznacznym ruchu.
Wolny marsz po obwodzie koła. Odłożenie przyborów.
Zestaw XIX
Miejsce: sala. Pomoce: chusta Klanzy, woreczki, krążki serso, 4 karty, np. z owocami (1 jabłko, 2 połączone wisienki, 1 banan,
2 banany).
Przygotowanie: Dzieci maszerują po obwodzie koła. Zatrzymują się i siadają. N. pokazuje im pomoce i objaśnia, do czego
będą służyć.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dzieci wstają i rozbiegają się po sali. Na sygnał N. pokazuje im wcześniej omawiane karty z rysunkami, a dzieci
wykonują określone czynności: 1 jabłko – wszyscy wiążą 1 duże koło; 2 połączone wisienki – dzieci dobierają się
w pary; 1 banan – dzieci ustawiają się w rzędzie jedno za drugim; 2 banany – dzieci ustawiają się w 2 rzędach.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Zabawa „Balon”. N. rozkłada chustę. Dzieci łapią za jej brzeg. Ręce mają opuszczone, postawę wyprostowaną.
Na hasło: Raz! dzieci podnoszą i opuszczają ręce, cały czas trzymając chustę-balon. Na hasło: Dwa! dzieci podnoszą
i opuszczają ręce, cały czas trzymając chustę. Na: Trzy! podnoszą ręce, puszczają chustę i obserwują, jak wysoko pole-
ci balon.
Dzieci mocno ruszają chustą, jednocześnie wysoko unosząc kolana (biegną w miejscu).
II.
3. Ćwiczenia kształtujące tułowia.
Dzieci kładą się na brzuchu. N. rozdaje każdemu krążek serso i woreczek. Na sygnał dzieci podrzucają woreczek
na krążku i próbują go złapać. Należy zwrócić uwagę, by dzieci nie opierały łokci o podłogę.
„Popatrz w lusterko”. Dzieci trzymają w rękach krążek. Na hasło: Popatrz w lusterko! podnoszą ręce w górę
i spoglądają na krążek. Patrzą na niego prosto, z lewej i z prawej strony, udając, że przeglądają się w lustrze.
Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym z woreczkiem na głowie. Z prawej strony kładą krążek. Na sygnał N. wykonują skłon
tułowia w bok, próbując zrzucić woreczek wprost na krążek. To samo wykonują w drugą stronę.
4. Zabawa na czworakach „Pajęcza sieć”.
Dzieci ustawiają się na jednej linii i odliczają do dwóch, dzieląc się na 2 zespoły. Każdy z nich siada w rzędzie na wy-
znaczonej linii. N. wskazuje każdemu zespołowi miejsce, w którym ma budować pajęczą sieć. Osoby z drużyny siedzą
obok siebie, przed sobą kładą krążek, a na nim woreczek. Na hasło: Pająki do pracy! dzieci kolejno przyjmują pozycję
podporu tyłem, a na brzuchu kładą krążek z woreczkiem. Następnie szybko zanoszą woreczek na wyznaczone miejsce
budowania sieci. Wygrywa zespół pająków, który jako pierwszy ukończy budowanie swojej sieci.
5. Ćwiczenie z elementami równowagi.
Dzieci stoją w rozsypce. Każde kładzie woreczek na głowie, a w jednym ręku trzyma krążek. Na sygnał N. dzieci
zaczynają maszerować, wysoko unosząc kolana. Podczas marszu przekładają krążek z ręki do ręki, uważając, by
woreczek nie spadł na podłogę.
6. Zabawa bieżna „Kto szybciej”.
N. wyznacza 2 linie. Na jednej z nich dzieci kładą krążki, a na drugiej siadają w siadzie skrzyżnym jedno obok
drugiego z woreczkiem w ręku. Każde dziecko siada naprzeciwko swojego krążka. Na sygnał dzieci wstają, szybko
biegną do swojego krążka, kładą na nim woreczek i wracają na swoje miejsce. Wygrywa dziecko, które jako pierwsze
ukończy bieg.
7. Ćwiczenie tułowia – skręty.
Dzieci stają parami, tyłem do siebie, na odległość 1 kroku. Na sygnał wykonują skręt tułowia w lewą (w prawą) stronę
i klaszczą w obie dłonie partnera.
8. Rzuty – zabawa „Skaczące woreczki”.
N. rozkłada chustę. Dzieci łapią za jej brzeg i energicznie poruszają nią w górę i w dół. W pewnym momencie N. rzuca
na chustę 2 woreczki. Dzieci podrzucają je, starając się, by nie wypadły na podłogę.
9. Podskoki.
Dzieci stoją w rozsypce z woreczkami na głowie. Na sygnał podskakują, starając się, zrzucić woreczek na podłogę.