Page 297 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 297

Zestawy ćwiczeń gimnastycznych  •  295



            11.  Ćwiczenia oddechowe.
               Dzieci w parze wykonują klęk podparty wokół obręczy. N. rozdaje im dodatkowo piłeczkę pingpongową. Zadaniem
               dzieci jest dmuchanie w piłeczkę tak, aby toczyła się wewnątrz obręczy.
            12.  Zabawa o nieznacznym ruchu.
               Wolny marsz po obwodzie koła. Odłożenie przyborów.

            Zestaw XIX

            Miejsce: sala. Pomoce: chusta Klanzy, woreczki, krążki serso, 4 karty, np. z owocami (1 jabłko, 2 połączone wisienki, 1 banan,
            2 banany).
            Przygotowanie: Dzieci maszerują po obwodzie koła. Zatrzymują się i siadają. N. pokazuje im pomoce i objaśnia, do czego
            będą służyć.

            I.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa.
               Dzieci wstają i rozbiegają się po sali. Na sygnał N. pokazuje im wcześniej omawiane karty z rysunkami, a dzieci
               wykonują określone czynności: 1 jabłko – wszyscy wiążą 1 duże koło; 2 połączone wisienki – dzieci dobierają się
               w pary; 1 banan – dzieci ustawiają się w rzędzie jedno za drugim; 2 banany – dzieci ustawiają się w 2 rzędach.
            2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
               Zabawa „Balon”. N. rozkłada chustę. Dzieci łapią za jej brzeg. Ręce mają opuszczone, postawę wyprostowaną.
               Na hasło: Raz! dzieci podnoszą i opuszczają ręce, cały czas trzymając chustę-balon. Na hasło: Dwa! dzieci podnoszą
               i opuszczają ręce, cały czas trzymając chustę. Na: Trzy! podnoszą ręce, puszczają chustę i obserwują, jak wysoko pole-
               ci balon.
               Dzieci mocno ruszają chustą, jednocześnie wysoko unosząc kolana (biegną w miejscu).

            II.
            3.  Ćwiczenia kształtujące tułowia.
               Dzieci kładą się na brzuchu. N. rozdaje każdemu krążek serso i woreczek. Na sygnał dzieci podrzucają woreczek
               na krążku i próbują go złapać. Należy zwrócić uwagę, by dzieci nie opierały łokci o podłogę.
               „Popatrz w  lusterko”. Dzieci trzymają w  rękach krążek. Na hasło:  Popatrz w  lusterko! podnoszą ręce w  górę
               i spoglądają na krążek. Patrzą na niego prosto, z lewej i z prawej strony, udając, że przeglądają się w lustrze.
               Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym z woreczkiem na głowie. Z prawej strony kładą krążek. Na sygnał N. wykonują skłon
               tułowia w bok, próbując zrzucić woreczek wprost na krążek. To samo wykonują w drugą stronę.
            4.  Zabawa na czworakach „Pajęcza sieć”.
               Dzieci ustawiają się na jednej linii i odliczają do dwóch, dzieląc się na 2 zespoły. Każdy z nich siada w rzędzie na wy-
               znaczonej linii. N. wskazuje każdemu zespołowi miejsce, w którym ma budować pajęczą sieć. Osoby z drużyny siedzą
               obok siebie, przed sobą kładą krążek, a na nim woreczek. Na hasło: Pająki do pracy! dzieci kolejno przyjmują pozycję
               podporu tyłem, a na brzuchu kładą krążek z woreczkiem. Następnie szybko zanoszą woreczek na wyznaczone miejsce
               budowania sieci. Wygrywa zespół pająków, który jako pierwszy ukończy budowanie swojej sieci.
            5.  Ćwiczenie z elementami równowagi.
               Dzieci stoją w rozsypce. Każde kładzie woreczek na głowie, a w jednym ręku trzyma krążek. Na sygnał N. dzieci
               zaczynają maszerować, wysoko unosząc kolana. Podczas marszu przekładają krążek z ręki do ręki, uważając, by
               woreczek nie spadł na podłogę.
            6.  Zabawa bieżna „Kto szybciej”.
               N. wyznacza 2 linie. Na jednej z nich dzieci kładą krążki, a na drugiej siadają w siadzie skrzyżnym jedno obok
               drugiego z woreczkiem w ręku. Każde dziecko siada naprzeciwko swojego krążka. Na sygnał dzieci wstają, szybko
               biegną do swojego krążka, kładą na nim woreczek i wracają na swoje miejsce. Wygrywa dziecko, które jako pierwsze
               ukończy bieg.
            7.  Ćwiczenie tułowia – skręty.
               Dzieci stają parami, tyłem do siebie, na odległość 1 kroku. Na sygnał wykonują skręt tułowia w lewą (w prawą) stronę
               i klaszczą w obie dłonie partnera.
            8.  Rzuty – zabawa „Skaczące woreczki”.
               N. rozkłada chustę. Dzieci łapią za jej brzeg i energicznie poruszają nią w górę i w dół. W pewnym momencie N. rzuca
               na chustę 2 woreczki. Dzieci podrzucają je, starając się, by nie wypadły na podłogę.
            9.  Podskoki.
               Dzieci stoją w rozsypce z woreczkami na głowie. Na sygnał podskakują, starając się, zrzucić woreczek na podłogę.
   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302