Page 292 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 292

290  •  Zestawy ćwiczeń gimnastycznych


          III.
          11.  Ćwiczenie stóp „Robimy pranie”.
             Dzieci, trzymając szarfę, siadają przodem do drabinki w siadzie skulnym. Palcami stóp łapią brzegi szarfy i udają, że
             piorą. Następnie wieszają pranie-szarfy na szczebelku drabinki. Potem zdejmują je i znowu udają, że piorą.
          12.  Ćwiczenia oddechowe.
             Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. W jednej ręce trzymają szarfę, podnoszą ją na wysokość ust i mocno dmuchają.
             Następnie przekładają szarfę do drugiej ręki i znowu w nią dmuchają.
             Wszyscy wstają i maszerują po okręgu. Przechodząc obok wyznaczonego miejsca, odkładają szarfy.

          Zestaw XIII

          Miejsce: sala. Przybory: piłki, 6 szarf, kółka ringo.
          Przygotowanie: Dzieci wchodzą na salę jedno za drugim i maszerują po obwodzie koła.

          I.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „List w drodze”.
             Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym na obwodzie koła. Jedno dziecko-listonosz siada wewnątrz koła. Trzyma w rękach
             piłkę-list. N. wybiera 5 osób, które będą budynkami poczty. Każda z nich wkłada szarfę. Na sygnał N. listonosz bie-
             gnie i przekazuje list na pierwszą pocztę. Dziecko, które otrzyma list, szybko zanosi go do następnej poczty, a ta do
             następnej. Przy powtórzeniu zabawy listonoszem i pocztami zostają inne dzieci.

          II.
          2.  Ćwiczenie kształtujące tułowia w płaszczyźnie strzałkowej (przód – tył).
             Dzieci otrzymują od N. piłki i stają w lekkim rozkroku. Piłkę trzymają oburącz. Wykonują skłon w przód i toczą pił-
             kę po podłodze z ręki do ręki. Po kilku ruchach prostują się, podrzucają piłkę, łapią i znowu toczą ją po podłodze, ale
             w przeciwnym kierunku.
          3.  Ćwiczenie kształtujące tułowia w płaszczyźnie czołowej (skłony boczne).
             Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym. Piłkę kładą na podłodze po swojej lewej stronie, lewą rękę kładą na piłce. Prawą,
             lekko ugiętą, unoszą nad głową i wykonują skłon w bok w lewą stronę. Następnie przenoszą piłkę na prawą stronę
             i wykonują ćwiczenie w prawą stronę.
          4.  Zabawa na czworakach „Zabawy pająków z piłką”.
             Dzieci w pozycji podporu tyłem popychają piłkę nogą, dobiegają do niej i dalej popychają.
          5.  Ćwiczenie z elementami równowagi.
             Dzieci stoją w rozsypce. W prawej ręce trzymają piłkę, próbują stanąć na jednej nodze, utrzymać równowagę i podać
             piłkę do drugiej ręki. Następnie wykonują ćwiczenie drugą ręką i nogą.
          6.  Zabawa bieżna z elementem dźwigania.
             Dzieci ustawiają się w rzędzie i odliczają do dwóch, dzieląc się na 2 zespoły. Każdy z nich siada na wyznaczonej linii.
             Pierwszym osobom z rzędów N. daje piłkę i w pewnej odległości kładzie kółka ringo, po 1 dla drużyny. Na sygnał dzieci
             z piłkami biegną do kółka, zostawiają na nim piłkę i wracają na miejsce. Następna osoba biegnie, zabiera piłkę i prze-
             kazuje ją kolejnemu zawodnikowi z zespołu. Wygrywa zespół, który ukończy bieg jako pierwszy.
          7.  Ćwiczenie tułowia – skręty „Podaj piłkę”.
             Dzieci ustawiają się w pary i biorą 1 piłkę. Wykonują siad rozkroczny tyłem do siebie w odległości ramienia. Na sy-
             gnał robią skręt tułowia w prawą stronę i podają sobie piłkę. Następnie wykonują ćwiczenie w przeciwnym kierunku.
          8.  Rzuty „Rzuć i złap”.
             Dzieci pozostają w parach z poprzedniego ustawienia. Siadają naprzeciwko siebie w niewielkiej odległości i rzucają
             piłkę oburącz, z odbiciem od podłogi.
          9.  Skoki „Przeskocz”.
             Dzieci w parach stają do siebie przodem w niewielkiej odległości. Jedno z nich trzyma piłkę i turla ją po podłodze. Dru-
             gie staje w rozkroku i próbuje przeskoczyć przez toczącą się piłkę. Potem dzieci zamieniają się rolami.

          III.
          10.  Ćwiczenie wyprostne.
             Dzieci pozostają w parach. Stają do siebie tyłem w odległości kroku. Jedno z nich trzyma piłkę i wykonuje przysiad
             podparty. Powoli podnosi się, wyciąga ręce z piłką w górę i nad głową przekazuje ją partnerowi. Ten odbiera piłkę, wy-
             konuje przysiad podparty i ponownie wstaje. Każde dziecko wykonuje zadanie 2 razy.
          11.  Ćwiczenie stóp „Wędrująca piłka”.
             Każde dziecko podchodzi z piłką do drabinek (ściany) i wykonuje leżenie tyłem (na plecach) w odległości około
             1 kroku od nich. Ugina nogi w kolanach, a stopy opiera na piłce. Następnie próbuje toczyć stopami piłkę po drabince
             (ścianie) w górę i w dół.
   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297