Page 292 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 292
290 • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych
III.
11. Ćwiczenie stóp „Robimy pranie”.
Dzieci, trzymając szarfę, siadają przodem do drabinki w siadzie skulnym. Palcami stóp łapią brzegi szarfy i udają, że
piorą. Następnie wieszają pranie-szarfy na szczebelku drabinki. Potem zdejmują je i znowu udają, że piorą.
12. Ćwiczenia oddechowe.
Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. W jednej ręce trzymają szarfę, podnoszą ją na wysokość ust i mocno dmuchają.
Następnie przekładają szarfę do drugiej ręki i znowu w nią dmuchają.
Wszyscy wstają i maszerują po okręgu. Przechodząc obok wyznaczonego miejsca, odkładają szarfy.
Zestaw XIII
Miejsce: sala. Przybory: piłki, 6 szarf, kółka ringo.
Przygotowanie: Dzieci wchodzą na salę jedno za drugim i maszerują po obwodzie koła.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „List w drodze”.
Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym na obwodzie koła. Jedno dziecko-listonosz siada wewnątrz koła. Trzyma w rękach
piłkę-list. N. wybiera 5 osób, które będą budynkami poczty. Każda z nich wkłada szarfę. Na sygnał N. listonosz bie-
gnie i przekazuje list na pierwszą pocztę. Dziecko, które otrzyma list, szybko zanosi go do następnej poczty, a ta do
następnej. Przy powtórzeniu zabawy listonoszem i pocztami zostają inne dzieci.
II.
2. Ćwiczenie kształtujące tułowia w płaszczyźnie strzałkowej (przód – tył).
Dzieci otrzymują od N. piłki i stają w lekkim rozkroku. Piłkę trzymają oburącz. Wykonują skłon w przód i toczą pił-
kę po podłodze z ręki do ręki. Po kilku ruchach prostują się, podrzucają piłkę, łapią i znowu toczą ją po podłodze, ale
w przeciwnym kierunku.
3. Ćwiczenie kształtujące tułowia w płaszczyźnie czołowej (skłony boczne).
Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym. Piłkę kładą na podłodze po swojej lewej stronie, lewą rękę kładą na piłce. Prawą,
lekko ugiętą, unoszą nad głową i wykonują skłon w bok w lewą stronę. Następnie przenoszą piłkę na prawą stronę
i wykonują ćwiczenie w prawą stronę.
4. Zabawa na czworakach „Zabawy pająków z piłką”.
Dzieci w pozycji podporu tyłem popychają piłkę nogą, dobiegają do niej i dalej popychają.
5. Ćwiczenie z elementami równowagi.
Dzieci stoją w rozsypce. W prawej ręce trzymają piłkę, próbują stanąć na jednej nodze, utrzymać równowagę i podać
piłkę do drugiej ręki. Następnie wykonują ćwiczenie drugą ręką i nogą.
6. Zabawa bieżna z elementem dźwigania.
Dzieci ustawiają się w rzędzie i odliczają do dwóch, dzieląc się na 2 zespoły. Każdy z nich siada na wyznaczonej linii.
Pierwszym osobom z rzędów N. daje piłkę i w pewnej odległości kładzie kółka ringo, po 1 dla drużyny. Na sygnał dzieci
z piłkami biegną do kółka, zostawiają na nim piłkę i wracają na miejsce. Następna osoba biegnie, zabiera piłkę i prze-
kazuje ją kolejnemu zawodnikowi z zespołu. Wygrywa zespół, który ukończy bieg jako pierwszy.
7. Ćwiczenie tułowia – skręty „Podaj piłkę”.
Dzieci ustawiają się w pary i biorą 1 piłkę. Wykonują siad rozkroczny tyłem do siebie w odległości ramienia. Na sy-
gnał robią skręt tułowia w prawą stronę i podają sobie piłkę. Następnie wykonują ćwiczenie w przeciwnym kierunku.
8. Rzuty „Rzuć i złap”.
Dzieci pozostają w parach z poprzedniego ustawienia. Siadają naprzeciwko siebie w niewielkiej odległości i rzucają
piłkę oburącz, z odbiciem od podłogi.
9. Skoki „Przeskocz”.
Dzieci w parach stają do siebie przodem w niewielkiej odległości. Jedno z nich trzyma piłkę i turla ją po podłodze. Dru-
gie staje w rozkroku i próbuje przeskoczyć przez toczącą się piłkę. Potem dzieci zamieniają się rolami.
III.
10. Ćwiczenie wyprostne.
Dzieci pozostają w parach. Stają do siebie tyłem w odległości kroku. Jedno z nich trzyma piłkę i wykonuje przysiad
podparty. Powoli podnosi się, wyciąga ręce z piłką w górę i nad głową przekazuje ją partnerowi. Ten odbiera piłkę, wy-
konuje przysiad podparty i ponownie wstaje. Każde dziecko wykonuje zadanie 2 razy.
11. Ćwiczenie stóp „Wędrująca piłka”.
Każde dziecko podchodzi z piłką do drabinek (ściany) i wykonuje leżenie tyłem (na plecach) w odległości około
1 kroku od nich. Ugina nogi w kolanach, a stopy opiera na piłce. Następnie próbuje toczyć stopami piłkę po drabince
(ścianie) w górę i w dół.