Page 288 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 288

286  •  Zestawy ćwiczeń gimnastycznych


          II.
          2.  Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia w płaszczyźnie strzałkowej (przód – tył). Podczas poprzedniego ustawienia N.
             rozdaje wszystkim dzieciom piłki. Następnie dzieci rozbiegają się po sali, stają w lekkim rozkroku, piłkę trzymają obu-
             rącz. Wykonują skłon w przód i toczą piłkę po podłodze z ręki do ręki. Po kilku ruchach prostują się, podrzucają piłkę,
             łapią i znowu toczą ją po podłodze, ale w przeciwnym kierunku.
          3.  Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia w płaszczyźnie czołowej (skłony boczne). Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym.
             Piłkę kładą na podłodze po swojej lewej stronie, lewą rękę kładą na piłce. Prawą, lekko ugiętą, unoszą nad głową i wyko-
             nują skłon w bok w lewą stronę. Następnie przenoszą piłkę na prawą stronę i wykonują ćwiczenie w prawą stronę.
          4.  Bieg na czworakach. Dzieci w pozycji podporu tyłem popychają piłkę nogą, dobiegają do niej i dalej popychają.
          5.  Ćwiczenie z elementami równowagi. Dzieci stoją w rozsypce, piłkę trzymają oburącz. Następnie stają na jednej nodze,
             próbują unosić piłkę coraz wyżej, ale nie stracić przy tym równowagi. To samo ćwiczenie wykonują ze zmianą nogi.
             Po wykonaniu ćwiczenia wszyscy odkładają piłki w wyznaczonym miejscu i ustawiają się w szeregu.
          6.  Zabawa bieżna z elementem dźwigania. Dzieci ustawiają się w rzędzie i odliczają do 2, dzieląc się na 2 zespoły. Każdy
             z nich siada na wyznaczonej linii. Pierwszym osobom z rzędów N. daje piłkę i w pewnej odległości kładzie kółka rin-
             go (po 1 dla drużyny). Na sygnał N. dzieci z piłkami biegną do kółka, zostawiają na nim piłkę i wracają na miejsce.
             Następna osoba biegnie, zabiera piłkę i przekazuje ją kolejnemu zawodnikowi z zespołu. Wygrywa zespół, który ukoń-
             czy bieg jako pierwszy.
          7.  Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci pozostają w ustawieniu z poprzedniej zabawy. Pierwsze osoby w rzędach trzyma-
             ją piłki. Na sygnał N. odwracają się i przekazują piłkę osobie siedzącej z tyłu. Zadanie uznaje się za zakończone, jeżeli
             piłka zawędruje na koniec zespołu, a ostatnia osoba uniesie ją wysoko nad głowę.
          8.  Rzuty. Dzieci pozostają w poprzednim ustawieniu, ale rozsuwają się, zwiększając odległości między sobą. Na sygnał
             N. rzucają do siebie piłkę, kolejno podając ją następnemu zawodnikowi. Zabawa nie ma cech rywalizacji zespołowej.

          III.
          9.  Ćwiczenie stóp. Każde dziecko ponownie bierze piłkę dla siebie. Podchodzi z piłką do drabinek (ściany) i wykonuje le-
             żenie tyłem (na plecach) w odległości około kroku od nich. Ugina nogi w kolanach, a stopy opiera na piłce. Następnie
             próbuje toczyć stopami piłkę po drabince (ścianie) w górę i w dół.
          10.  Ćwiczenie o nieznacznym ruchu i ćwiczenie oddechowe. Marsz po okręgu. Dzieci wolno unoszą oburącz piłkę, robiąc
             wdech nosem i opuszczają ramiona, wydychając powietrze ustami. Maszerując, odkładają piłkę na wskazane miejsce.

          Zestaw IX

          Miejsce: sala.  Pomoce: krążki w 4 kolorach (do podziału na 4 grupy), 2 ławeczki gimnastyczne, 2 kocyki, gazety.
          Przygotowanie: Dzieci maszerują po okręgu, podchodzą do N. i odbierają krążki.

          I.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody”.
             N. rozdaje dzieciom krążki-kierownice i poleca usiąść w rzędzie, np. pod drabinkami (ścianą). N. trzyma w rę-
             ku krążki w takich samych kolorach jak te, które rozdał dzieciom. Na hasło: Z garażu wyjeżdżają samochody (np.)
             niebieskie! dzieci z takim kolorem krążków wstają i zaczynają biegać po sali w różnych kierunkach. Jednocześnie
             obserwują N., który niepostrzeżenie zmienia kolor krążka. Wówczas niebieskie samochody siadają, a  wstają
             dzieci-samochody w innym kolorze.
          2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Ślizg na ławeczce”.
             N. ustawia 2 ławeczki gimnastyczne i dzieli dzieci na 2 grupy. Zespoły siadają w siadzie skrzyżnym za ławeczkami.
             Na każdej z nich leży kocyk. Zadaniem dzieci jest w pozycji na brzuchu przesuwać się po ławeczce. Ręce powinny pra-
             cować jednocześnie, głowa jest lekko uniesiona, nogi wyprostowane i lekko uniesione.
             W innej wersji zabawy dzieci przesuwają się po ławeczce w leżeniu tyłem, z rękami za głową, nogami ugiętymi
             w kolanach i przyciągniętymi do brzucha tak, by nie odrywać od ławki odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

          II.
          3.  Ćwiczenie kształtujące tułowia.
             Dzieci stają w lekkim rozkroku, w dłoniach trzymają krążek. Wykonują obszerne krążenia całego tułowia w lewą
             i w prawą stronę. Następnie skłony w przód, dotykając krążkiem podłogi między stopami. Prostują się, unoszą ręce
             w tył, wysoko za głową.
          4.  Ćwiczenie mięśni brzucha.
             Dzieci kładą się na plecach. Na podłodze z prawej, bądź z lewej strony na wysokości kolan kładą krążek. Prostują no-
             gi, ręce układają pod głową. Zadaniem dzieci jest przenosić złączone i wyprostowane nogi wysoko nad krążkiem raz
             na lewą, raz na prawą stronę.
          5.  Zabawa na czworakach „Wyścig slalomem”.
   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293