Page 287 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 287
Zestawy ćwiczeń gimnastycznych • 285
7. Rzuty. Dzieci pozostają w ustawieniu jak poprzednio. N. dodatkowo daje każdemu dziecku woreczek. Na sygnał każdy
stara się rzucić worek jak najdalej. Kolejny sygnał to znak do odszukania swojego woreczka. Aktywność nie ma cech
rywalizacji, ma doskonalić umiejętność rzutu. Ćwiczenie rzutów można wykonać na zmianę rękami, oburącz zza gło-
wy, sprzed klatki piersiowej.
III.
8. Ćwiczenie wyprostne. Dzieci swobodnie spacerują po ogródku, woreczek trzymają w jednej ręce. Od czasu do czasu
kucają, dotykają woreczkiem trawy i powoli prostują się. Wyciągają ręce nad głowę, wspinają się na palce, przekładają
woreczek do drugiej ręki i wędrują dalej. Dochodzą do wyznaczonego miejsca i odkładają woreczki.
9. Zabawa o nieznacznym ruchu. Dzieci wędrują po okręgu. Śpiewają znaną piosenkę z układem ruchowym do słów piosenki.
Zestaw VII
Miejsce: sala. Pomoce: piłki.
Przygotowanie: Dzieci wchodzą na salę parami. Ustawiają się w dwuszeregu i słuchają objaśnień N. dotyczących zabawy.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Spacer kaczątek i gąsek”. Dzieci biegają po całej sali, naśladując gąski, od czasu do
czasu gęgają. Na sygnał N. zatrzymują się, kucają, łapią za kostki i wędrują, udając małe kaczątka.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych z podskokami. Dzieci stoją w rozsypce. Każde dziecko wykonuje przysiad podpar-
ty, ręce ułożone na podłodze przed sobą. Na sygnał N. dzieci delikatnie odpychają się rękami od podłogi, podskakują,
prostują się, cały czas w podskokach, aż do całkowitego wyprostu i uniesienia rąk w górę w kierunku sufitu. Zatrzymują
się i wykonują kilka podskoków pajacyka.
II.
3. Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia (skłony i skręty). N. rozdaje dzieciom piłki. Dzieci przyjmują pozycję siadu
skrzyżnego, piłkę trzymają oburącz. Wykonują skłon tułowia w przód i przesuwają piłkę po podłodze jak najdalej.
Potem prostują tułów i unoszą piłkę wysoko nad głową. Następnie wykonując skręt tułowia raz w prawą, raz w lewą
stronę – turlają piłkę po podłodze.
4. Zabawa na czworakach „Piłka w tunelu”. N. dzieli dzieci na 2 grupy, np. chłopcy/dziewczynki. Dzieci stają w rzędach
jedno za drugim w rozkroku, tworząc tunel. Każde dziecko trzyma swoją piłkę w dłoniach. Na sygnał N. ostatnie dziec-
ko z rzędu przechodzi przez tunel, porusza się na czworakach, turlając piłkę głową.
5. Ćwiczenie z elementami równowagi. Dzieci stoją w rozsypce. Na hasło: Przełóż piłkę! podnoszą raz jedną, raz drugą
nogę i próbują przełożyć pod nią piłkę.
6. Zabawa bieżna „Wędrujące piłki”. N. wyznacza linie startu i mety. Dzieci ustawiają się w dwuszeregu na starcie, w rękach
trzymają piłkę. Na sygnał N. osoby z pierwszego szeregu biegną jak najszybciej do mety, odkładają piłkę i wracają na
swoje miejsce. Zamieniają się z osobami z rzędu drugiego, które czekają na sygnał N. do startu. Zabawa nie ma cech
rywalizacji, rozwija szybkość.
7. Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci dobierają się w pary. Siadają w siadzie skrzyżnym, tyłem do siebie. Wykonując skręt
tułowia w tę samą stronę – klaszczą w ręce partnera. Podobnie wykonują ćwiczenie w przeciwną stronę.
8. Rzuty. Dzieci pozostają w parach. Ponownie biorą piłki, tym razem jedną na parę. Rzucają piłkę do siebie w dowolny
sposób.
III.
9. Ćwiczenie stóp. Dzieci siadają naprzeciwko siebie. Jedna osoba z pary trzyma piłkę stopami. Turlając ją po podłodze,
przesuwa w kierunku partnera.
10. Ćwiczenie o nieznacznym ruchu. Dzieci maszerują w pary. Podają sobie piłki z rąk do rąk. Podchodząc do wyznaczo-
nego miejsca, odkładają piłki. Dalej wędrują, wspinając się na palce i opadając na pięty.
Zestaw VIII
Miejsce: sala. Pomoce: piłki, 6 szarf, kółka ringo.
Przygotowanie: Dzieci wchodzą na salę jedno za drugim i maszerują po obwodzie koła.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Listonosz”. Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym na obwodzie dużego koła. Jedno
dziecko (listonosz) siada wewnątrz koła, trzyma w rękach piłkę (list). N. wybiera 5 osób, które będą budynkami poczty.
Każde z pięciorga dzieci wkłada szarfę. Na sygnał N. listonosz biegnie i przekazuje list na pierwszą pocztę. Dziecko, któ-
re otrzyma list, biegiem zanosi go do następnej poczty, a ta do następnej. Przy powtórzeniu zabawy N. zmienia osoby.