Page 282 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 282

ZESTAWY ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH









          Zestaw I

          Miejsce: sala. Pomoce: szarfy w 4 kolorach (do podziału na 4 grupy), długa lina. Przygotowanie: Dzieci maszerują po okrę-
          gu. N. rozdaje im szarfy.
          I.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wejdź do dziupli”.
             Dzieci-wiewiórki trzymają szarfę w prawej lub w lewej ręce i biegają swobodnie po sali. Na sygnał i komendę N.:
             Wiewiórki do dziupli! zatrzymują się, rozkładają szarfę na podłodze i siadają w niej w siadzie skrzyżnym. Na słowa:
             Wiewiórki wychodzą na spacer! dzieci wstają, zabierają swoją szarfę i dalej biegają po sali, czekając na ponowną ko-
             mendę do siadu.
          2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
             Dzieci dobierają się w pary (zgodnie z kolorem szarfy) i stają do siebie tyłem w rozkroku. Każde dziecko składa swoją
             szarfę i trzyma ją w obu rękach. Na polecenie N. dzieci podnoszą ręce, dotykają się szarfami nad głowami, a następnie
             przechodzą do skłonu w przód i dotykają się szarfami między rozstawionymi nogami.

          II.
          3.  Ćwiczenie kształtujące tułowia w płaszczyźnie czołowej (skłony boczne).
             Dzieci przyjmują pozycję siadu skrzyżnego. Trzymają szarfę oburącz, plecy mają wyprostowane. Na sygnał N. unoszą
             ręce w górę i wykonują skłon tułowia w lewą stronę z pogłębieniem do dwóch, następnie w prawą stronę. N. zwraca
             uwagę, aby dzieci skłaniały się wyraźnie na boki, a nie w przód.
          4.  Zabawa na czworakach „Zające i wilki”.
             Spośród wszystkich dzieci wybieramy 2, 3 wilki, które siadają w wyznaczonym miejscu. Pozostałe dzieci-zajączki
             siadają w rozłożonych na podłodze szarfach-norkach. Na sygnał N. zajączki wychodzą z norek i poruszają się na czwo-
             rakach po całej sali. Od czasu do czasu stają słupka i rozglądają się. Na słowa: Wilki wyruszają na łowy! dzieci-wilki,
             także na czworakach, starają się złapać po 1 uciekającym zającu. Złapane zajączki stają się wilkami, a wilki zajmują
             miejsca zajączków w szarfach.
          5.  Ćwiczenie z elementami równowagi „Przeprawa przez most”.
             Dzieci wkładają szarfy na plecy jak plecaczki. W tym czasie N. rozkłada na podłodze długą linę – most do przeprawy.
             Następnie dzieci ustawiają się jedno za drugim i poruszają się gęsiego po linie-moście, stawiając stopę przed stopą. N.
             zwraca uwagę, by pięty dotykały palców nóg, sylwetka była wyprostowana, a plecy proste.
          6.  Zabawa bieżna „Samochody na parkingi”.
             N. kładzie szarfy w czterech miejscach sali (szarfy są w takich samych kolorach, jakie wcześniej otrzymały dzieci). Wyjaśnia,
             że szarfy to parkingi dla samochodów w danych kolorach. Dzieci trzymają swoją szarfę w obu dłoniach i swobodnie bie-
             gają po sali, udając że jadą samochodem. Na sygnał N.: Samochody na parkingi! dzieci muszą dobiec do swojego parkingu
             i ustawić się (zaparkować) jedno obok drugiego. N. sprawdza, czy dzieci poprawnie rozpoznały kolor swojego parkingu.
          7.  Ćwiczenie tułowia – skrętoskłony.
             Dzieci siedzą w pozycji siadu prostego rozkrocznego (plecy mają proste, nogi wyprostowane). W obu rękach trzyma-
             ją szarfę złożoną na pół. Wykonują skłon w przód ze skrętem tułowia na zmianę do prawej i do lewej nogi. Ćwiczenie
             powtarzają po dwa razy na każdą stronę.
          8.  Podskoki „Skoczki”.
             Dzieci kładą swoje szarfy na podłodze. Na polecenie N. dzieci-skoczki wskakują do szarfy i wyskakują z niej: obunóż,
             na prawej, na lewej nodze, w przód i w tył. Należy zwrócić uwagę, by skoki były wykonywane lekko, na palcach.

          III.
          9.  Ćwiczenie stóp „Fruwający ogonek”.
             Dzieci siadają na podłodze. Kładą przed sobą szarfę-ogonek. Chwytają ją palcami lewej i prawej stopy na zmianę i ją
             unoszą. Próbują machać długim ogonkiem na wszystkie strony, kreślić w powietrzu różne wzory.
          10.  Ćwiczenie wyprostne.
             Dzieci maszerują po obwodzie koła. W obu rękach trzymają szarfy. Na sygnał wolno podnoszą ręce w górę, jednocze-
             śnie robiąc wdech nosem, potem opuszczają ręce i wydychają powietrze ustami. Przechodząc obok N., każde dziecko
             oddaje mu swoją szarfę.
   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287