Page 282 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 282
ZESTAWY ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH
Zestaw I
Miejsce: sala. Pomoce: szarfy w 4 kolorach (do podziału na 4 grupy), długa lina. Przygotowanie: Dzieci maszerują po okrę-
gu. N. rozdaje im szarfy.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wejdź do dziupli”.
Dzieci-wiewiórki trzymają szarfę w prawej lub w lewej ręce i biegają swobodnie po sali. Na sygnał i komendę N.:
Wiewiórki do dziupli! zatrzymują się, rozkładają szarfę na podłodze i siadają w niej w siadzie skrzyżnym. Na słowa:
Wiewiórki wychodzą na spacer! dzieci wstają, zabierają swoją szarfę i dalej biegają po sali, czekając na ponowną ko-
mendę do siadu.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Dzieci dobierają się w pary (zgodnie z kolorem szarfy) i stają do siebie tyłem w rozkroku. Każde dziecko składa swoją
szarfę i trzyma ją w obu rękach. Na polecenie N. dzieci podnoszą ręce, dotykają się szarfami nad głowami, a następnie
przechodzą do skłonu w przód i dotykają się szarfami między rozstawionymi nogami.
II.
3. Ćwiczenie kształtujące tułowia w płaszczyźnie czołowej (skłony boczne).
Dzieci przyjmują pozycję siadu skrzyżnego. Trzymają szarfę oburącz, plecy mają wyprostowane. Na sygnał N. unoszą
ręce w górę i wykonują skłon tułowia w lewą stronę z pogłębieniem do dwóch, następnie w prawą stronę. N. zwraca
uwagę, aby dzieci skłaniały się wyraźnie na boki, a nie w przód.
4. Zabawa na czworakach „Zające i wilki”.
Spośród wszystkich dzieci wybieramy 2, 3 wilki, które siadają w wyznaczonym miejscu. Pozostałe dzieci-zajączki
siadają w rozłożonych na podłodze szarfach-norkach. Na sygnał N. zajączki wychodzą z norek i poruszają się na czwo-
rakach po całej sali. Od czasu do czasu stają słupka i rozglądają się. Na słowa: Wilki wyruszają na łowy! dzieci-wilki,
także na czworakach, starają się złapać po 1 uciekającym zającu. Złapane zajączki stają się wilkami, a wilki zajmują
miejsca zajączków w szarfach.
5. Ćwiczenie z elementami równowagi „Przeprawa przez most”.
Dzieci wkładają szarfy na plecy jak plecaczki. W tym czasie N. rozkłada na podłodze długą linę – most do przeprawy.
Następnie dzieci ustawiają się jedno za drugim i poruszają się gęsiego po linie-moście, stawiając stopę przed stopą. N.
zwraca uwagę, by pięty dotykały palców nóg, sylwetka była wyprostowana, a plecy proste.
6. Zabawa bieżna „Samochody na parkingi”.
N. kładzie szarfy w czterech miejscach sali (szarfy są w takich samych kolorach, jakie wcześniej otrzymały dzieci). Wyjaśnia,
że szarfy to parkingi dla samochodów w danych kolorach. Dzieci trzymają swoją szarfę w obu dłoniach i swobodnie bie-
gają po sali, udając że jadą samochodem. Na sygnał N.: Samochody na parkingi! dzieci muszą dobiec do swojego parkingu
i ustawić się (zaparkować) jedno obok drugiego. N. sprawdza, czy dzieci poprawnie rozpoznały kolor swojego parkingu.
7. Ćwiczenie tułowia – skrętoskłony.
Dzieci siedzą w pozycji siadu prostego rozkrocznego (plecy mają proste, nogi wyprostowane). W obu rękach trzyma-
ją szarfę złożoną na pół. Wykonują skłon w przód ze skrętem tułowia na zmianę do prawej i do lewej nogi. Ćwiczenie
powtarzają po dwa razy na każdą stronę.
8. Podskoki „Skoczki”.
Dzieci kładą swoje szarfy na podłodze. Na polecenie N. dzieci-skoczki wskakują do szarfy i wyskakują z niej: obunóż,
na prawej, na lewej nodze, w przód i w tył. Należy zwrócić uwagę, by skoki były wykonywane lekko, na palcach.
III.
9. Ćwiczenie stóp „Fruwający ogonek”.
Dzieci siadają na podłodze. Kładą przed sobą szarfę-ogonek. Chwytają ją palcami lewej i prawej stopy na zmianę i ją
unoszą. Próbują machać długim ogonkiem na wszystkie strony, kreślić w powietrzu różne wzory.
10. Ćwiczenie wyprostne.
Dzieci maszerują po obwodzie koła. W obu rękach trzymają szarfy. Na sygnał wolno podnoszą ręce w górę, jednocze-
śnie robiąc wdech nosem, potem opuszczają ręce i wydychają powietrze ustami. Przechodząc obok N., każde dziecko
oddaje mu swoją szarfę.