Page 278 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 278
ZESTAWY GIER I ZABAW RUCHOWYCH
GRY I ZABAWY ORIENTACYJNO-PORZĄDKOWE
„Samochody”
Miejsce: sala. Pomoce: kółka ringo, szarfy w 4 kolorach.
Dzieci maszerują po okręgu. Przechodząc obok N., odbierają szarfę i ringo. Następnie wszyscy siadają wokół sali (przy
ścianach, drabinkach). Na hasło N.: Z garażu wyjeżdżają samochody (np.) niebieskie! dzieci z takim kolorem szarfy wstają,
chwytają obiema rękami ringo jak kierownicę i udają jazdę samochodem. Po chwili N. wywołuje samochody w innym ko-
lorze, np.: Z garażu wyjeżdżają samochody czerwone!.
„Warzywna surówka”
Miejsce: sala. Pomoce: 4 pachołki, nalepki 4 warzyw do podziału na grupy (np.: sałata, ogórek, pomidor, rzodkiewka).
N. w czterech rogach sali ustawia pachołki i informuje dzieci, że będzie ona dużym talerzem, na którym w czterech wy-
znaczonych przez pachołki miejscach rozmieszczone będą warzywa potrzebne do surówki. Dzieci siadają w rzędzie jedno
obok drugiego. Po krótkiej rozmowie na temat zdrowego odżywiania i wartości odżywczych warzyw N. rozdaje każdemu
nalepkę – warzywo. Następnie dzieci wstają i zaczynają swobodnie biegać po całej sali-talerzu. Na hasło N. – nazwę warzy-
wa – dzieci z daną nalepką szybko ustawiają się przy odpowiednim pachołku. Zabawa trwa dotąd, aż wszystkie warzywa
znajdą się na właściwych miejscach.
„Światła na skrzyżowaniu”
Miejsce: sala. Pomoce: kółka w kolorach czerwonym i zielonym.
N. dzieli dzieci na 4 grupy. Każda ustawia się w rzędzie w jednym z rogów sali. N. staje na środku między grupami. Dwóm
grupom pokazuje kółko zielone, sygnalizujące możliwość przejazdu przez skrzyżowanie. Dzieci przemieszczają się dość
szybko, uważając, by podczas wymijania nie doszło do zderzenia. N. niespodziewanie zmienia koło na czerwone, a zielo-
ne pokazuje kolejnym dwóm grupom.
„Zbiórka na sygnał”
Miejsce: sala, ogródek przedszkolny. Pomoce: gwizdek.
Dzieci biegają swobodnie po całej sali. Na 1 gwizdek szybko ustawiają się w szeregu przed N., na 2 gwizdki – ustawiają
się w dwuszeregu. W celu utrudnienia zabawy N. może stawać w różnych miejscach sali. (Przed zabawą N. ustawia dzieci
w jednym szeregu i w dwuszeregu, żeby upewnić się, że podczas zabawy zrozumieją jego polecenia).
GRY I ZABAWY NA CZWORAKACH
„Pieski na spacer, pieski do budy”
Miejsce: sala. Pomoce: szarfy.
Dzieci maszerują po okręgu, a N. rozdaje im szarfy. Każde dziecko rozkłada na podłodze swoją szarfę – budę dla pieska
i siada w niej w siadzie skrzyżnym. Na sygnał N.: Pieski na spacer! dzieci na czworakach chodzą po całej sali. Na hasło:
Pieski do budy! jak najszybciej wracają na swoje miejsce.