Page 273 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 273

Zestawy ćwiczeń porannych  •  271



            2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
               Dzieci stoją w rozkroku. W jednej ręce trzymają chustkę. Wykonują skłon w przód i przekładają chustkę między roz-
               stawionymi nogami w prawą stronę. Następnie prostują się i wysoko unoszą ręce nad głową. To samo ćwiczenie po-
               wtarzają w drugą stronę.
            3.  Zabawa na czworakach „Slalom między górami”.
               Dzieci zwijają i układają swoje chustki na podłodze w jednej linii, jedna chustka za drugą. Następnie wszystkie usta-
               wiają się w rzędzie i kolejno wolno idą na czworakach między chustkami-górami.
            4.  Ćwiczenie z elementami równowagi „Pomachaj sąsiadowi”.
               Dzieci stoją w rozsypce. Ręce mają wyprostowane w przód. W obu dłoniach trzymają rozpostartą chustkę. Na sygnał
               dzieci stają na jednej nodze. Przekładają chustkę z ręki do ręki i machają nią sąsiadowi, raz z jednej, raz z drugiej strony.
            5.  Skoki.
               Dzieci stoją w rozsypce. Każde kładzie na podłodze swoją zwiniętą w rulonik chustkę, a następnie skacze przez nią
               w przód, w tył, obunóż i jednonóż.
            6.  Ćwiczenie wyprostne „Ręcznik”.
               Dzieci w rozsypce siadają w siadzie skrzyżnym. Trzymają chustkę w jednej ręce w górze i przekładają ją za plecy. Dru-
               gą ręką, w dole, trzymają drugi koniec chustki. Łokcie mają odchylone do tyłu. Dzieci przesuwają ręce w górę i w dół,
               naśladując czynność wycierania się ręcznikiem.
            7.  Ćwiczenie uspokajające.
               Marsz po okręgu w rytm melodii wystukiwanej na tamburynie. Przechodząc obok N., dzieci oddają mu chustki.

            Zestaw XI

            Pomoce: tamburyn, 2 koła: czerwone i zielone.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Jedź – stój”.
               Dzieci stoją w rozsypce. N. trzyma w ręku 2 koła: czerwone i zielone. Gdy podnosi koło zielone, dzieci naśladują jazdę
               samochodami i biegają po całej sali. Gdy podnosi koło czerwone, szybko zatrzymują się.
            2.  Ćwiczenie mięśni szyi „Zegarek”.
               Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Naśladują ruch wskazówek zegara – wykonują skłony głową w prawą i lewą stronę,
               w przód i w tył. Poruszając się, wymawiają głośne cyk, cyk lub bim-bam.
            3.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Spójrz przez lornetkę”.
               Dzieci wykonują leżenie przodem (na brzuchu). Prostują nogi w kolanach, ręce uginają w łokciach, palce dłoni łączą
               tak, by powstało z nich kółko. Ułożone w ten sposób dłonie podnoszą do oczu, jakby patrzyły przez lornetkę. Patrzą
               prosto przed siebie, w bok, w prawą i w lewą stronę.
            4.  Zabawa na czworakach „Karawana wielbłądów”.
               Dzieci dobierają się w pary. Przyjmują pozycję na czworakach, szeroko rozstawiają i prostują nogi. Jedna osoba
               z pary łapie partnera za kostki nóg. Teraz jednocześnie podnosząc te same ręce i nogi, wolno poruszają się do przodu
               (karawana wędruje przez pustynię).
            5.  Ćwiczenie tułowia „Wiatraczki”.
               Dzieci stoją w rozsypce. Ręce mają rozłożone w bok. Na sygnał wykonują skręt tułowia w prawą, a następnie w lewą
               stronę, nie odrywając nóg od podłogi.
            6.  Zabawa bieżna „Zaprzęgi koników”.
               Dzieci dobierają się w pary. Stają jedno za drugim i łapią się z tyłu za ręce. Jedno dziecko jest koniem, a drugie woź-
               nicą. Na sygnał zaprzęgi biegają po całej sali. Na drugi sygnał zaprzęgi zatrzymują się. Woźnica zsiada, puszcza konia,
               robi dwa przysiady i rozprostowuje się. W tym czasie konik robi skłon w przód, jakby sięgał po siano. Po czym dzieci
               zamieniają się rolami.
            7.  Ćwiczenie uspokajające.
               Marsz parami po okręgu w rytm wystukiwany na tamburynie.

            Zestaw XII

            Pomoce: skakanki.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Dopłyń do wyspy”.
               N. układa w paru miejscach sali skakanki-wyspy. Dzieci poruszają się między nimi, naśladując rękami ruchy wiosło-
               wania. Na hasło: Do wyspy! starają się, jak najszybciej dotrzeć do którejś z wysp i usiąść na niej w siadzie skrzyżnym.
            2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Waga”.
               Dzieci dobierają się w pary. Stają do siebie przodem i podają sobie ręce. Na zmianę jedno dziecko prostuje się,
               a drugie wykonuje przysiad. W ten sposób naśladują unoszące się i opadające szalki wagi.
   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278