Page 273 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 273
Zestawy ćwiczeń porannych • 271
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dzieci stoją w rozkroku. W jednej ręce trzymają chustkę. Wykonują skłon w przód i przekładają chustkę między roz-
stawionymi nogami w prawą stronę. Następnie prostują się i wysoko unoszą ręce nad głową. To samo ćwiczenie po-
wtarzają w drugą stronę.
3. Zabawa na czworakach „Slalom między górami”.
Dzieci zwijają i układają swoje chustki na podłodze w jednej linii, jedna chustka za drugą. Następnie wszystkie usta-
wiają się w rzędzie i kolejno wolno idą na czworakach między chustkami-górami.
4. Ćwiczenie z elementami równowagi „Pomachaj sąsiadowi”.
Dzieci stoją w rozsypce. Ręce mają wyprostowane w przód. W obu dłoniach trzymają rozpostartą chustkę. Na sygnał
dzieci stają na jednej nodze. Przekładają chustkę z ręki do ręki i machają nią sąsiadowi, raz z jednej, raz z drugiej strony.
5. Skoki.
Dzieci stoją w rozsypce. Każde kładzie na podłodze swoją zwiniętą w rulonik chustkę, a następnie skacze przez nią
w przód, w tył, obunóż i jednonóż.
6. Ćwiczenie wyprostne „Ręcznik”.
Dzieci w rozsypce siadają w siadzie skrzyżnym. Trzymają chustkę w jednej ręce w górze i przekładają ją za plecy. Dru-
gą ręką, w dole, trzymają drugi koniec chustki. Łokcie mają odchylone do tyłu. Dzieci przesuwają ręce w górę i w dół,
naśladując czynność wycierania się ręcznikiem.
7. Ćwiczenie uspokajające.
Marsz po okręgu w rytm melodii wystukiwanej na tamburynie. Przechodząc obok N., dzieci oddają mu chustki.
Zestaw XI
Pomoce: tamburyn, 2 koła: czerwone i zielone.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Jedź – stój”.
Dzieci stoją w rozsypce. N. trzyma w ręku 2 koła: czerwone i zielone. Gdy podnosi koło zielone, dzieci naśladują jazdę
samochodami i biegają po całej sali. Gdy podnosi koło czerwone, szybko zatrzymują się.
2. Ćwiczenie mięśni szyi „Zegarek”.
Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Naśladują ruch wskazówek zegara – wykonują skłony głową w prawą i lewą stronę,
w przód i w tył. Poruszając się, wymawiają głośne cyk, cyk lub bim-bam.
3. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Spójrz przez lornetkę”.
Dzieci wykonują leżenie przodem (na brzuchu). Prostują nogi w kolanach, ręce uginają w łokciach, palce dłoni łączą
tak, by powstało z nich kółko. Ułożone w ten sposób dłonie podnoszą do oczu, jakby patrzyły przez lornetkę. Patrzą
prosto przed siebie, w bok, w prawą i w lewą stronę.
4. Zabawa na czworakach „Karawana wielbłądów”.
Dzieci dobierają się w pary. Przyjmują pozycję na czworakach, szeroko rozstawiają i prostują nogi. Jedna osoba
z pary łapie partnera za kostki nóg. Teraz jednocześnie podnosząc te same ręce i nogi, wolno poruszają się do przodu
(karawana wędruje przez pustynię).
5. Ćwiczenie tułowia „Wiatraczki”.
Dzieci stoją w rozsypce. Ręce mają rozłożone w bok. Na sygnał wykonują skręt tułowia w prawą, a następnie w lewą
stronę, nie odrywając nóg od podłogi.
6. Zabawa bieżna „Zaprzęgi koników”.
Dzieci dobierają się w pary. Stają jedno za drugim i łapią się z tyłu za ręce. Jedno dziecko jest koniem, a drugie woź-
nicą. Na sygnał zaprzęgi biegają po całej sali. Na drugi sygnał zaprzęgi zatrzymują się. Woźnica zsiada, puszcza konia,
robi dwa przysiady i rozprostowuje się. W tym czasie konik robi skłon w przód, jakby sięgał po siano. Po czym dzieci
zamieniają się rolami.
7. Ćwiczenie uspokajające.
Marsz parami po okręgu w rytm wystukiwany na tamburynie.
Zestaw XII
Pomoce: skakanki.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Dopłyń do wyspy”.
N. układa w paru miejscach sali skakanki-wyspy. Dzieci poruszają się między nimi, naśladując rękami ruchy wiosło-
wania. Na hasło: Do wyspy! starają się, jak najszybciej dotrzeć do którejś z wysp i usiąść na niej w siadzie skrzyżnym.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Waga”.
Dzieci dobierają się w pary. Stają do siebie przodem i podają sobie ręce. Na zmianę jedno dziecko prostuje się,
a drugie wykonuje przysiad. W ten sposób naśladują unoszące się i opadające szalki wagi.