Page 274 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 274

272  •  Zestawy ćwiczeń porannych



          3.  Ćwiczenie mięśni brzucha z elementami ćwiczeń stóp „Tandem – podwójny rowerek”.
             Dzieci ćwiczą w parach. Wykonują leżenie przodem (na plecach), unoszą nad podłogą nogi ugięte w kolanach
             i opierają stopy o stopy partnera. Równocześnie wykonują nogami krążenia, jak podczas pedałowania na rowerze.
             Uważają, by nie odrywać stóp od siebie.
          4.  Skręty tułowia połączone z ćwiczeniami mięśni brzucha „Orbitek”.
             Dzieci w  rozsypce siedzą na podłodze. Unoszą nad podłogą nogi ugięte w  kolanach i  opierają na niej ręce.
             Odpychając się od podłogi, wykonują skręt tułowia w prawą stronę z obrotem dookoła własnej osi. Zatrzymują się i ob-
             racają w stronę przeciwną.
          5.  Ćwiczenie z elementami równowagi „Stopa za stopą”.
             N. rozkłada na podłodze kilka skakanek. Dzieci chodzą po całej sali. Gdy trafią na przeszkodę (rozłożoną skakankę),
             przechodzą po niej, stawiając stopę za stopą. Starają się utrzymać równowagę.
          6.  Zabawa skoczna „Skoki ze schodków”.
             N. przekłada skakanki na podłodze tak, żeby leżały jedna za drugą i imitowały stopnie schodów. Dzieci ustawiają się
             w rzędzie jedno za drugim. Obunóż skaczą między skakankami, jakby zeskakiwały ze schodów.
          7.  Ćwiczenie uspokajające.
             Wolny marsz po całej sali z wysokim unoszeniem kolan.

          Zestaw XIII   Ćwiczenia z przyborem – piłką

          Pomoce: piłki.
          1.  Zabawa o charakterze ożywiającym aktywizująca duże grupy mięśni „Dobiegnij do piłki”.
             Dzieci stoją na jednej linii. Na sygnał puszczają mocno po podłodze piłkę, a następnie szybko biegną za nią. Łapią pił-
             kę, unoszą ją wysoko do góry i wracają na swoje miejsce. Powtarzają ćwiczenie 2 razy.
          2.  Ćwiczenie mięśni brzucha „Podnieś piłkę stopami”.
             Dzieci siedzą na podłodze w rozsypce. Ręce opierają z tyłu na podłodze. Stopami chwytają piłkę, podnoszą ją i odkła-
             dają z powrotem. Starają się, by piłka nie wypadła im ze stóp.
          3.  Ćwiczenie wyprostne „Wędrująca piłka”.
             Dzieci kładą piłkę na podłodze przed sobą. Wykonują przysiad, łapią piłkę obiema rękami i turlając ją po nogach
             w górę, prostują się. Piłka wędruje dalej po brzuchu. Na koniec unoszą ją wysoko nad głową.
          4.  Ćwiczenie tułowia „Toczymy piłkę po nogach”.
             Dzieci siedzą na podłodze z wyprostowanymi i złączonymi nogami. Trzymają piłkę obiema rękami. Wykonują skłon
             tułowia w przód, tocząc piłkę po nogach od ud aż do stóp i z powrotem. Starają się utrzymać proste nogi.
          5.  Ćwiczenie z elementami równowagi „Przełóż piłkę”.
             Dzieci stoją w rozsypce. Na hasło: Przełóż piłkę! podnoszą raz jedną, raz drugą nogę i próbują przełożyć pod nią piłkę.
          6.  Ćwiczenie uspokajające.
             Dzieci maszerują po okręgu. Wolno unoszą piłki, robiąc wdech nosem, i opuszczają je, wydychając powietrze ustami.

          Zestaw XIV

          Pomoce: tamburyn.
          1.  Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe.
             Dzieci maszerują, podskakują i biegają w rytm wystukiwany przez N. na tamburynie. Na jedno mocne uderzenie za-
             trzymują się i wykonują siad skrzyżny.
          2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Zerwij kwiatki – zrób bukiecik”.
             Dzieci maszerują po sali parami. Podają sobie ręce. Na zmianę raz jedna, raz druga osoba wykonuje przysiad i uda-
             je, że zrywa kwiatki wolną ręką (prawą lub lewą). Podnosi się i wykonując skręt w bok w stronę partnera, wręcza mu
             bukiet. Następnie dzieci w parze robią zwrot, podają sobie drugą rękę i dalej maszerują, na zmianę zrywając kwiatki.
          3.  Zabawa na czworakach „Przejdź przez tunel”.
             Dzieci stają para za parą, przodem do siebie. Odsuwają się od siebie na odległość kroku, podają sobie ręce, tworząc tunel.
             Ostatnia para kolejno poruszając się na czworakach, przechodzi przez tunel, staje na jego początku i podaje sobie ręce.
          4.  Wyskoki ze skrętem tułowia „Skocz w górę i obróć się”.
             Dzieci wykonują wyskok w górę z półobrotem w prawą stronę. Lądując, starają się nie stracić równowagi. To samo wy-
             konują w przeciwnym kierunku.
          5.  Ćwiczenie z elementami równowagi „Wieża”.
             Dzieci stoją ze złączonymi nogami. Na sygnał N. wyciągają w górę ręce, wspinają się na palce i liczą do trzech (czterech,
             pięciu). Starają się utrzymać równowagę.
   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279