Page 275 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 275
Zestawy ćwiczeń porannych • 273
6. Biegi – ćwiczenie kształtujące szybką reakcję na sygnał, regulujące procesy pobudzenia i hamowania.
Dzieci stoją na linii startu. Na sygnał N. biegną do linii mety. W pewnym momencie N. głośno mówi: Stop! i każde
dziecko szybko zatrzymuje się.
7. Ćwiczenie uspokajające.
Marsz po okręgu. Dzieci wdychają powietrze nosem, a wydychają ustami.
Zestaw XV Ćwiczenia z przyborem – szarfą
Pomoce: szarfy.
1. Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe o charakterze ożywiającym „Znajdź szarfę”.
N. rozkłada w różnych miejscach sali tyle szarf, ile dzieci uczestniczy w zabawie. Na hasło: Znajdź swoją szarfę! każde
dziecko stara się, jak najszybciej ją znaleźć. Gdy mu się to uda, siada w niej w siadzie skrzyżnym.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Przejdź przez szarfę”.
Dzieci rozkładają przed sobą na podłodze szarfy. Na sygnał każde przechodzi przez swoją. Najpierw przekładają szarfę
od dołu przez nogi, a potem górą przez głowę.
3. Zabawa na czworakach „Z kamienia na kamień”.
Dzieci rozkładają na podłodze swoje szarfy. Poruszają się między nimi na czworakach. Na hasło: Skocz na kamień! szyb-
ko, skokiem żabki, wskakują na najbliższy kamień – szarfę.
4. Ćwiczenie tułowia – skręty.
Dzieci w klęku trzymają w jednej ręce zwiniętą szarfę. Na sygnał wykonują skręt tułowia w prawą stronę i kładą szarfę
z tyłu na piętach. Odwracają się w przeciwnym kierunku i zabierają szarfę z nóg.
5. Podskoki.
Każde dziecko rozkłada przed sobą szarfę. Wskakuje do niej i wyskakuje z niej w przód, w tył, na boki, obunóż i na
jednej nodze.
6. Ćwiczenie uspokajające.
Marsz po okręgu zwykły i we wspięciu na palce. Dzieci trzymają szarfę za końce w obu rękach. Wykonują 4 kro-
ki, maszerując na całych stopach i trzymając szarfę w dole. Podczas kolejnych 4 kroków wznoszą szarfę nad głowę
i wspinają się na palce. Przechodząc obok N., oddają szarfy.
Zestaw XVI Ćwiczenia z przyborem – obręczą hula-hoop
Pomoce: 4 obręcze hula-hoop.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Koniki na łąkę, koniki do stajni”.
N. rozkłada na podłodze 4 obręcze hula-hoop. Na hasło: Koniki na łąkę! dzieci biegają między nimi, naśladując cwał
i galop koników. Od czasu do czasu rżą jak zadowolone konie. Na hasło: Koniki do stajni! szybko dobiegają do wybra-
nej przez siebie stajni – obręczy hula-hoop.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Razem w górę”.
Dzieci dzielą się na równe grupy, z których każda staje wokół jednej obręczy. Na sygnał wykonują przysiad, łapią ręka-
mi leżącą na podłodze obręcz i na hasło: Razem w górę! podnoszą ją wysoko nad głowami.
3. Zabawa na czworakach „Przejdź przez obręcz”.
Dzieci stoją przy obręczach w tych samych grupach co poprzednio. Jedno staje z boku obręczy i trzyma ją obiema ręka-
mi. Pozostałe dzieci przechodzą przez nią na czworakach. Ostatnie dziecko przejmuje trzymanie obręczy, tak by trzy-
mająca ją dotychczas osoba mogła przez nią przejść.
4. Ćwiczenie tułowia – skręty.
Dzieci w grupach siadają w klęku tyłem wokół obręczy. Na sygnał wykonują skręt tułowia raz w jedną, raz w drugą
stronę, dotykając dłońmi brzegów obręczy.
5. Ćwiczenie z elementami równowagi.
Dzieci stoją w grupach wokół obręczy, trzymając ją oburącz. Na sygnał stają na jednej nodze i starają się utrzymać rów-
nowagę. Następnie zmieniają nogę i ponownie próbują wykonać ćwiczenie.
6. Zabawa bieżna „Zaprzęgi konne”.
Dzieci stoją w grupach wokół obręczy. Jedna osoba z grupy jest woźnicą. Pozostałe to koniki, które stoją tyłem do ob-
ręczy, trzymając ją. Na pierwszy sygnał zaprzęgi zaczynają jeździć po całej sali. Na kolejny wszyscy zatrzymują się. Ko-
nie głośno rżą, a woźnica woła: Hej, ho!. Następnie woźnicą zostaje inne dziecko z grupy.
7. Ćwiczenie uspokajające.
Marsz po okręgu z obręczą i oddanie jej N.