Page 271 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 271
Zestawy ćwiczeń porannych • 269
5. Ćwiczenie tułowia – skrętoskłony.
Dzieci stoją w rozsypce, w lekkim rozkroku, z rękami rozłożonymi na boki. Wykonują skłon ze skrętem tułowia
w lewą stronę, prawą ręką dotykają lewej stopy i prostują się. To samo ćwiczenie wykonują w stronę przeciwną: skłon
ze skrętem tułowia w prawą stronę, lewą ręką dotykają prawej stopy i prostują się.
6. Ćwiczenie z elementami równowagi.
Dzieci wolno poruszają się po sali. Wysoko unosząc kolano, zatrzymują się na chwilę, a uniesioną nogą próbują zro-
bić małe kółeczko.
7. Zabawa skoczna „Pajacyki”.
Dzieci skaczą jak pajacyki. Po kilku podskokach zatrzymują się i przykucają (pajacyki odpoczywają).
8. Ćwiczenie uspokajające.
Marsz parami ze wspięciem na palce i marsz na piętach.
Zestaw VI
Pomoce: 2 tekturowe lub plastikowe koła w kolorze czerwonym i zielonym, gwizdek, bębenek.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Samochody”.
N. trzyma 2 koła: czerwone i zielone. Dzieci stoją w rozsypce, ręce układają tak, jakby trzymały kierownicę.
Gdy w górze jest koło zielone, samochody ruszają – dzieci biegają po całej sali. Gdy N. pokaże koło czerwone,
samochody stają – dzieci zatrzymują się.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Podłoga – sufit”.
Dzieci stają w lekkim rozkroku. Na hasło: Podłoga! robią przysiad i dotykają rękami podłogi. Na hasło: Sufit! prostują
się i wysoko wyciągają ręce w górę.
3. Zabawa na czworakach „Spacer piesków i kotków”.
W zabawie dziewczynki zamieniają się w kotki, a chłopcy – w pieski. Wszystkie zwierzęta chodzą na czworakach po
całej sali. Na sygnał N. (np. gwizdek) pieski szybko siadają przy jednej ścianie, a kotki przy drugiej.
4. Ćwiczenie tułowia – skręty i skłony.
Dzieci stoją w rozkroku, ręce opierają na biodrach. Wykonują skręty tułowia w lewą stronę, w przód i w prawą
stronę.
5. Zabawa skoczna „W górę hop!”.
Dzieci wykonują przysiad podparty, ręce opierają przed sobą na podłodze. Na mocne uderzenie w bębenek
wysoko wyskakują w górę, wyciągając ręce.
6. Ćwiczenie z elementami równowagi „Przejście po moście linowym”.
Dzieci stoją w rozsypce. Prostują plecy, a ręce wyciągają w bok. Naśladują przejście po wąskim moście linowym. Poru-
szają się bardzo wolno, stawiając stopę przed stopą.
7. Ćwiczenie uspokajające.
Dzieci maszerują parami po okręgu. Wykonując wspięcie na palce, robią wdech nosem, a opuszczając pięty
– wydech ustami.
Zestaw VII
Pomoce: nie są wymagane.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Samoloty”.
Dzieci w rozsypce biegają po sali, ręce trzymają rozłożone w bok jak skrzydła samolotu. Na hasło: Samolot ląduje!
wszystkie kładą się na podłodze, a ręce układają przy głowie w małe skrzydełka.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Kwiatki rozwijają się”.
Dzieci kładą się na podłodze i zwijają w kłębek – pąk. Na hasło: Kwiatek rozwija się! powoli prostują się, wstają, rozkła-
dają w górę ręce, wspinają się na palce i podskakują do słonka.
3. Zabawa na czworakach „Biegnij piesku dookoła drzewka”.
Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba-drzewko siada w siadzie skrzyżnym. Druga-piesek na czworakach biega do-
okoła niej. Po jednym okrążeniu dzieci zamieniają się rolami.
4. Skłony boczne tułowia lub skręty „Wędrujące pajączki”.
Dzieci siedzą w klęku na piętach. Wyciągają obie wyprostowane ręce i opierają palce na podłodze. Następnie paluszki-
-pajączki wędrują po podłodze w przód, w prawą, a następnie w lewą stronę.
5. Skoki.
Dzieci stoją w rozsypce. Skaczą lekko obunóż, na prawej i lewej nodze, a potem rozsuwając i łącząc nogi.
6. Ćwiczenie uspokajające.
Dzieci maszerują po okręgu. Wykonując wspięcie na palce, robią wdech nosem, a opuszczając pięty – wydech ustami.