Page 271 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 271

Zestawy ćwiczeń porannych  •  269



            5.  Ćwiczenie tułowia – skrętoskłony.
               Dzieci stoją w rozsypce, w lekkim rozkroku, z rękami rozłożonymi na boki. Wykonują skłon ze skrętem tułowia
               w lewą stronę, prawą ręką dotykają lewej stopy i prostują się. To samo ćwiczenie wykonują w stronę przeciwną: skłon
               ze skrętem tułowia w prawą stronę, lewą ręką dotykają prawej stopy i prostują się.
            6.  Ćwiczenie z elementami równowagi.
               Dzieci wolno poruszają się po sali. Wysoko unosząc kolano, zatrzymują się na chwilę, a uniesioną nogą próbują zro-
               bić małe kółeczko.
            7.  Zabawa skoczna „Pajacyki”.
               Dzieci skaczą jak pajacyki. Po kilku podskokach zatrzymują się i przykucają (pajacyki odpoczywają).
            8.  Ćwiczenie uspokajające.
               Marsz parami ze wspięciem na palce i marsz na piętach.

            Zestaw VI

            Pomoce: 2 tekturowe lub plastikowe koła w kolorze czerwonym i zielonym, gwizdek, bębenek.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Samochody”.
               N. trzyma 2 koła: czerwone i  zielone. Dzieci stoją w  rozsypce, ręce układają tak, jakby trzymały kierownicę.
               Gdy w górze jest koło zielone, samochody ruszają – dzieci biegają po całej sali. Gdy N. pokaże koło czerwone,
               samochody stają – dzieci zatrzymują się.
            2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Podłoga – sufit”.
               Dzieci stają w lekkim rozkroku. Na hasło: Podłoga! robią przysiad i dotykają rękami podłogi. Na hasło: Sufit! prostują
               się i wysoko wyciągają ręce w górę.
            3.  Zabawa na czworakach „Spacer piesków i kotków”.
               W zabawie dziewczynki zamieniają się w kotki, a chłopcy – w pieski. Wszystkie zwierzęta chodzą na czworakach po
               całej sali. Na sygnał N. (np. gwizdek) pieski szybko siadają przy jednej ścianie, a kotki przy drugiej.
            4.  Ćwiczenie tułowia – skręty i skłony.
               Dzieci stoją w rozkroku, ręce opierają na biodrach. Wykonują skręty tułowia w lewą stronę, w przód i w prawą
               stronę.
            5.  Zabawa skoczna „W górę hop!”.
               Dzieci wykonują przysiad podparty, ręce opierają przed sobą na podłodze. Na mocne uderzenie w  bębenek
               wysoko wyskakują w górę, wyciągając ręce.
            6.  Ćwiczenie z elementami równowagi „Przejście po moście linowym”.
               Dzieci stoją w rozsypce. Prostują plecy, a ręce wyciągają w bok. Naśladują przejście po wąskim moście linowym. Poru-
               szają się bardzo wolno, stawiając stopę przed stopą.
            7.  Ćwiczenie uspokajające.
               Dzieci  maszerują  parami  po  okręgu.  Wykonując  wspięcie  na  palce,  robią  wdech  nosem,  a  opuszczając  pięty
               – wydech ustami.

            Zestaw VII

            Pomoce: nie są wymagane.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Samoloty”.
               Dzieci w rozsypce biegają po sali, ręce trzymają rozłożone w bok jak skrzydła samolotu. Na hasło: Samolot ląduje!
               wszystkie kładą się na podłodze, a ręce układają przy głowie w małe skrzydełka.
            2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Kwiatki rozwijają się”.
               Dzieci kładą się na podłodze i zwijają w kłębek – pąk. Na hasło: Kwiatek rozwija się! powoli prostują się, wstają, rozkła-
               dają w górę ręce, wspinają się na palce i podskakują do słonka.
            3.  Zabawa na czworakach „Biegnij piesku dookoła drzewka”.
               Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba-drzewko siada w siadzie skrzyżnym. Druga-piesek na czworakach biega do-
               okoła niej. Po jednym okrążeniu dzieci zamieniają się rolami.
            4.  Skłony boczne tułowia lub skręty „Wędrujące pajączki”.
               Dzieci siedzą w klęku na piętach. Wyciągają obie wyprostowane ręce i opierają palce na podłodze. Następnie paluszki-
               -pajączki wędrują po podłodze w przód, w prawą, a następnie w lewą stronę.
            5.  Skoki.
               Dzieci stoją w rozsypce. Skaczą lekko obunóż, na prawej i lewej nodze, a potem rozsuwając i łącząc nogi.
            6.  Ćwiczenie uspokajające.
               Dzieci maszerują po okręgu. Wykonując wspięcie na palce, robią wdech nosem, a opuszczając pięty – wydech ustami.
   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276