Page 267 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 267
Scenariusze zajęć realizowane metodą projektu • 265
2. Zastanowienie się, jak opowiedzieć o tym rodzicom.
3. Możliwy przebieg wydarzenia kulminacyjnego (przykład):
x Zaproszenie rodziców na spotkanie – zakończenie projektu (wykonanie plakatu lub zaproszeń imiennych).
x Przedstawienie PSY I MY. Dzieci wcielają się w role właścicieli lub psów. Pokazują obserwowane wcześniej, charakte-
rystyczne zachowania psów i współpracę człowiek – pies. Mogą „zagrać” sytuacje prezentujące poprawne zachowanie
w relacji z obcym psem, np.: Pytanie do właściciela: Czy mogę pogłaskać psa?; Zrobienie pozycji żółwia przed ataku-
jącym psem. Rzucenie patyka/zabawki, gdy pies chce ją zabrać i skacze. Przerwanie zabawy z psem, gdy ten zaczyna
warczeć. Podanie psu miski z wodą, gdy ten skomli.
PROJEKT 3 Skrzyżowanie
Sugerowany termin realizacji – wiosna, jesień; możliwość dłuższej obserwacji.
Etap I Siatka badawcza.
1. Wprowadzenie do tematu. Budowanie wiedzy wyjściowej dla całej grupy.
x Wycieczka z całą grupą na pobliskie skrzyżowanie i obserwowanie przez 10–15 minut, co się na nim dzieje.
Uwaga: Należy przed wyjściem ustalić zasady bezpieczeństwa. N. zatrzymuje się z dziećmi w bezpiecznej odległości
od skrzyżowania.
x Rysowanie „z pamięci” skrzyżowania oglądanego podczas wycieczki.
x Wystawa prac i rozmowa dzieci o różnicach w rysunkach.
x Stworzenie siatki pojęciowej i zapisanie, co dzieci wiedzą o tym konkretnym skrzyżowaniu.
2. Stworzenie siatki pytań (Co chcecie jeszcze wiedzieć o tym skrzyżowaniu? Co was tam zainteresowało? Co chcecie zbadać?).
x Zapisywanie pytań, które stawiają dzieci.
x Dopisanie pytania kluczowego z punktu widzenia N. (realizacja treści programowych związanych z zasadami bezpie-
czeństwa), np.: Jak bezpiecznie przejść przez skrzyżowanie na drugą stronę?
3. Postawienie i zapisanie hipotez, np.:
Hipoteza 1: Trzeba iść szybko, bo wtedy zdążymy przed samochodem.
Hipoteza 2: Trzeba stać, jak jedzie auto, bo nas przejedzie (nie zauważy, nie zdąży zahamować).
Etap II Aktywności badawcze.
Dzieci razem z N. zastanawiają się, czy wymienione przez nich zasady bezpiecznego przechodzenia przez ulicę działają.
Możliwy przebieg (przykład):
x Badanie do hipotezy 1:
Trzeba zmierzyć szerokość przejścia dla pieszych na naszym skrzyżowaniu, żeby móc zrobić takie samo przejście w przed-
szkolu i sprawdzić, jak długo każdy z nas idzie przez to przejście (zmierzyć czas przechodzenia). Dodatkowy problem
do rozwiązania – jak zmierzyć to przejście na skrzyżowaniu, przecież tam jeżdżą samochody i to jest niebezpieczne…
Po rozwiązaniu problemu (np.: Współpraca z policją, która na ten czas wstrzyma ruch uliczny, lub zmierzenie krokami,
gdy się przechodzi z rodzicem przez przejście, potem policzenie szerokości) dzieci robią takie przejście w przedszkolu
(w skali 1:1) i mierzą każdemu dziecku czas przejścia wolno lub raźnym krokiem. Wyniki zapisują. Zastanawiają się nad
plusami i minusami szybkiego/wolnego przechodzenia.
x Wnioski: Żeby przejść raźnym krokiem przez przejście na naszym skrzyżowaniu, potrzebuję 15 sekund. Gdy idę wolno, to 25 se-
kund. Wnioskowanie: Ponieważ w tym czasie może nadjechać samochód, to lepiej być na przejściu krótko, tyle ile jest konieczne.
x Badanie do hipotezy 2:
Przeprowadzanie przez dzieci w domu wywiadów z rodzicami (którzy są kierowcami), kiedy lepiej widzą przechodnia
na przejściu, a kiedy gorzej (co na to wpływa: ubranie, pogoda, odległość). Zapisanie wyników indywidualnie przez
każde dziecko. Po przyjściu dzieci z wynikami zrobienie wspólnej tabeli.
Szare, ciemne ubranie Jasne, kolorowe ubranie Dzień pogodny Dzień deszczowy