Page 267 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 267

Scenariusze zajęć realizowane metodą projektu  •  265



            2.  Zastanowienie się, jak opowiedzieć o tym rodzicom.
            3.  Możliwy przebieg wydarzenia kulminacyjnego (przykład):
                 x Zaproszenie rodziców na spotkanie – zakończenie projektu (wykonanie plakatu lub zaproszeń imiennych).
                 x Przedstawienie PSY I MY. Dzieci wcielają się w role właścicieli lub psów. Pokazują obserwowane wcześniej, charakte-
                rystyczne zachowania psów i współpracę człowiek – pies. Mogą „zagrać” sytuacje prezentujące poprawne zachowanie
                w relacji z obcym psem, np.: Pytanie do właściciela: Czy mogę pogłaskać psa?; Zrobienie pozycji żółwia przed ataku-
                jącym psem. Rzucenie patyka/zabawki, gdy pies chce ją zabrać i skacze. Przerwanie zabawy z psem, gdy ten zaczyna
                warczeć. Podanie psu miski z wodą, gdy ten skomli.




            PROJEKT 3    Skrzyżowanie

            Sugerowany termin realizacji – wiosna, jesień; możliwość dłuższej obserwacji.

            Etap I   Siatka badawcza.

            1.  Wprowadzenie do tematu. Budowanie wiedzy wyjściowej dla całej grupy.
                 x Wycieczka z całą grupą na pobliskie skrzyżowanie i obserwowanie przez 10–15 minut, co się na nim dzieje.
                Uwaga: Należy przed wyjściem ustalić zasady bezpieczeństwa. N. zatrzymuje się z dziećmi w bezpiecznej odległości
                od skrzyżowania.
                 x Rysowanie „z pamięci” skrzyżowania oglądanego podczas wycieczki.
                 x Wystawa prac i rozmowa dzieci o różnicach w rysunkach.
                 x Stworzenie siatki pojęciowej i zapisanie, co dzieci wiedzą o tym konkretnym skrzyżowaniu.
            2.  Stworzenie siatki pytań (Co chcecie jeszcze wiedzieć o tym skrzyżowaniu? Co was tam zainteresowało? Co chcecie zbadać?).
                 x Zapisywanie pytań, które stawiają dzieci.
                 x Dopisanie pytania kluczowego z punktu widzenia N. (realizacja treści programowych związanych z zasadami bezpie-
                czeństwa), np.: Jak bezpiecznie przejść przez skrzyżowanie na drugą stronę?
            3.  Postawienie i zapisanie hipotez, np.:
              Hipoteza 1: Trzeba iść szybko, bo wtedy zdążymy przed samochodem.
              Hipoteza 2: Trzeba stać, jak jedzie auto, bo nas przejedzie (nie zauważy, nie zdąży zahamować).

            Etap II  Aktywności badawcze.

            Dzieci razem z N. zastanawiają się, czy wymienione przez nich zasady bezpiecznego przechodzenia przez ulicę działają.
            Możliwy przebieg (przykład):

                 x Badanie do hipotezy 1:
                 Trzeba zmierzyć szerokość przejścia dla pieszych na naszym skrzyżowaniu, żeby móc zrobić takie samo przejście w przed-
                 szkolu i sprawdzić, jak długo każdy z nas idzie przez to przejście (zmierzyć czas przechodzenia). Dodatkowy problem
                 do rozwiązania – jak zmierzyć to przejście na skrzyżowaniu, przecież tam jeżdżą samochody i to jest niebezpieczne…
                 Po rozwiązaniu problemu (np.: Współpraca z policją, która na ten czas wstrzyma ruch uliczny, lub zmierzenie krokami,
                 gdy się przechodzi z rodzicem przez przejście, potem policzenie szerokości) dzieci robią takie przejście w przedszkolu
                 (w skali 1:1) i mierzą każdemu dziecku czas przejścia wolno lub raźnym krokiem. Wyniki zapisują. Zastanawiają się nad
                 plusami i minusami szybkiego/wolnego przechodzenia.
                 x Wnioski: Żeby przejść raźnym krokiem przez przejście na naszym skrzyżowaniu, potrzebuję 15 sekund. Gdy idę wolno, to 25 se-
                kund. Wnioskowanie: Ponieważ w tym czasie może nadjechać samochód, to lepiej być na przejściu krótko, tyle ile jest konieczne.

                 x Badanie do hipotezy 2:
                 Przeprowadzanie przez dzieci w domu wywiadów z rodzicami (którzy są kierowcami), kiedy lepiej widzą przechodnia
                 na przejściu, a kiedy gorzej (co na to wpływa: ubranie, pogoda, odległość). Zapisanie wyników indywidualnie przez
                 każde dziecko. Po przyjściu dzieci z wynikami zrobienie wspólnej tabeli.


                 Szare, ciemne ubranie  Jasne, kolorowe ubranie    Dzień pogodny          Dzień deszczowy
   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272