Page 265 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 265

SCENARIUSZE ZAJĘĆ

                                                 REALIZOWANE METODĄ PROJEKTU









            W scenariuszach wykorzystana jest struktura metody projektów badawczych. Zaproponowane są działania wybrane pod
            kątem realizacji kluczowych zagadnień z podstawy programowej, które proponuję włączać w badania projektowe. Obok
            nich warto realizować projekt badawczy według pytań, które zostały zadane wyłącznie przez dzieci i wynikają z ich za-
            interesowania. Trzeba jednak pamiętać, że projekt badawczy to pogłębione badanie jednego, dość wąskiego i dostępnego
            dzieciom tematu. Czasami sensowniej jest skupić się na poszukiwaniu odpowiedzi na jedno pytanie lub dwa pytania, niż
            powierzchownie badać wszystkie postawione problemy.



            PROJEKT 1     Dzień i noc


            Sugerowany termin realizacji – zima.

            Etap I   Siatka badawcza.

            1.  Wprowadzenie i zaciekawienie tematem. Budowanie wiedzy wyjściowej dla całej grupy.
                 x Rozmowy rano/po południu o tym, co widzimy za oknem. Zwrócenie uwagi dzieci na porę dnia i jej cechy charakte-
                rystyczne (jasno, jaśniej, ciemniej, zmierzch, ciemno, słońce na niebie, księżyc na niebie, widać gwiazdy itp.).
                 x Rysowanie przez dzieci historii osobistych związanych z tematem „Dzień” i z tematem „Noc”.
                 x Wystawa prac i rozmowa z dziećmi na temat ich treści. Zapisanie na dużym plakacie, co dzieci wiedzą na temat dnia i nocy.
            2.  Stworzenie siatki pytań.
                 x Zapisanie na kolejnym plakacie pojawiających się w trakcie rozmów pytań dzieci, zadawanie przez N. pytania:
                Czego chcielibyście się dowiedzieć o dniu i nocy?
                 x Uzupełnienie (zapisanie) przez N. problemów – pytań: Jak to się dzieje, że jest dzień, a potem noc?
            3.  Postawienie i zapisanie hipotez dziecięcych: Jak myślisz… jak to się dzieje, że jest dzień / noc?
                 x Zaplanowanie z dziećmi badań: Jaki macie pomysł, żeby sprawdzić, czy to, co myślicie na ten temat, to prawda?
                 x Zapisanie pomysłów badań obok kolejnych hipotez.
                Uwaga: Warto zrealizować metodą projektu badawczego te pytania, które faktycznie można zbadać razem z dziećmi
                i którymi interesuje się większość dzieci. Na pozostałe można szukać odpowiedzi w źródłach wtórnych, czyli w książ-
                kach, w Internecie, pytając eksperta.

            Etap II  Aktywności badawcze.

            Możliwy przebieg (przykład):

            Pytanie: Jak to się dzieje, że jest dzień, a potem noc?
            1.  Hipoteza 1: Zawsze po dniu jest noc.
            2.  Badanie: Dokumentowanie przez 4–5 dni tygodnia następstwa dzień/noc (np. doklejanie kart białych i ciemnych).
            3.  Weryfikacja/wyniki badania: Sprawdzenie i zapisanie wniosków. Za każdym razem po dniu zrobiła się noc, a po nocy dzień.

            1.  Hipoteza 2: Słońce „idzie” na niebo, a potem chowa się i przychodzi noc.
            2.  Badanie: Obserwacja nieba i słońca w różnych porach dnia, dokumentowanie (np. malowanie farbami, kredkami dnia,
              nocy w różnych fazach).
            3.  Weryfikacja/wyniki badania: Słońce pokazuje się na niebie rano, wieczorem znika i wtedy staje się ciemno.

            Pytanie: Co dzieje się ze słońcem nocą?
            1.  Hipotezy: Idzie spać, idzie do innych dzieci.
            2.  Badanie: Ponieważ nie możemy iść za słońcem i sami sprawdzić, gdzie „poszło”, to: zapytajmy o to eksperta, poszukaj-
              my w książkach, obejrzyjmy to na filmie.
            3.  Wizyta eksperta (np. rodzica, innego N.) i symulacja ruchu Ziemi wokół własnej osi – obserwowanie, co dzieje się wte-
              dy ze światłem Słońca (pokaz wraz z komentarzem).
            4.  Weryfikacja/wyniki badania: Słońce nigdzie nie idzie. To Ziemia się kręci i wtedy raz robi się jasno, a raz ciemno.
   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270