Page 265 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 265
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
REALIZOWANE METODĄ PROJEKTU
W scenariuszach wykorzystana jest struktura metody projektów badawczych. Zaproponowane są działania wybrane pod
kątem realizacji kluczowych zagadnień z podstawy programowej, które proponuję włączać w badania projektowe. Obok
nich warto realizować projekt badawczy według pytań, które zostały zadane wyłącznie przez dzieci i wynikają z ich za-
interesowania. Trzeba jednak pamiętać, że projekt badawczy to pogłębione badanie jednego, dość wąskiego i dostępnego
dzieciom tematu. Czasami sensowniej jest skupić się na poszukiwaniu odpowiedzi na jedno pytanie lub dwa pytania, niż
powierzchownie badać wszystkie postawione problemy.
PROJEKT 1 Dzień i noc
Sugerowany termin realizacji – zima.
Etap I Siatka badawcza.
1. Wprowadzenie i zaciekawienie tematem. Budowanie wiedzy wyjściowej dla całej grupy.
x Rozmowy rano/po południu o tym, co widzimy za oknem. Zwrócenie uwagi dzieci na porę dnia i jej cechy charakte-
rystyczne (jasno, jaśniej, ciemniej, zmierzch, ciemno, słońce na niebie, księżyc na niebie, widać gwiazdy itp.).
x Rysowanie przez dzieci historii osobistych związanych z tematem „Dzień” i z tematem „Noc”.
x Wystawa prac i rozmowa z dziećmi na temat ich treści. Zapisanie na dużym plakacie, co dzieci wiedzą na temat dnia i nocy.
2. Stworzenie siatki pytań.
x Zapisanie na kolejnym plakacie pojawiających się w trakcie rozmów pytań dzieci, zadawanie przez N. pytania:
Czego chcielibyście się dowiedzieć o dniu i nocy?
x Uzupełnienie (zapisanie) przez N. problemów – pytań: Jak to się dzieje, że jest dzień, a potem noc?
3. Postawienie i zapisanie hipotez dziecięcych: Jak myślisz… jak to się dzieje, że jest dzień / noc?
x Zaplanowanie z dziećmi badań: Jaki macie pomysł, żeby sprawdzić, czy to, co myślicie na ten temat, to prawda?
x Zapisanie pomysłów badań obok kolejnych hipotez.
Uwaga: Warto zrealizować metodą projektu badawczego te pytania, które faktycznie można zbadać razem z dziećmi
i którymi interesuje się większość dzieci. Na pozostałe można szukać odpowiedzi w źródłach wtórnych, czyli w książ-
kach, w Internecie, pytając eksperta.
Etap II Aktywności badawcze.
Możliwy przebieg (przykład):
Pytanie: Jak to się dzieje, że jest dzień, a potem noc?
1. Hipoteza 1: Zawsze po dniu jest noc.
2. Badanie: Dokumentowanie przez 4–5 dni tygodnia następstwa dzień/noc (np. doklejanie kart białych i ciemnych).
3. Weryfikacja/wyniki badania: Sprawdzenie i zapisanie wniosków. Za każdym razem po dniu zrobiła się noc, a po nocy dzień.
1. Hipoteza 2: Słońce „idzie” na niebo, a potem chowa się i przychodzi noc.
2. Badanie: Obserwacja nieba i słońca w różnych porach dnia, dokumentowanie (np. malowanie farbami, kredkami dnia,
nocy w różnych fazach).
3. Weryfikacja/wyniki badania: Słońce pokazuje się na niebie rano, wieczorem znika i wtedy staje się ciemno.
Pytanie: Co dzieje się ze słońcem nocą?
1. Hipotezy: Idzie spać, idzie do innych dzieci.
2. Badanie: Ponieważ nie możemy iść za słońcem i sami sprawdzić, gdzie „poszło”, to: zapytajmy o to eksperta, poszukaj-
my w książkach, obejrzyjmy to na filmie.
3. Wizyta eksperta (np. rodzica, innego N.) i symulacja ruchu Ziemi wokół własnej osi – obserwowanie, co dzieje się wte-
dy ze światłem Słońca (pokaz wraz z komentarzem).
4. Weryfikacja/wyniki badania: Słońce nigdzie nie idzie. To Ziemia się kręci i wtedy raz robi się jasno, a raz ciemno.