Page 266 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 266

264  •  Scenariusze zajęć realizowane metodą projektu



          Etap III  Prezentacja wiedzy.

          1.  Wspólnie z dziećmi zastanowienie się, czego się dowiedziały o dniu i nocy. Wybranie najciekawszych/najważniejszych
            pytań z siatki badawczej.
          2.  Zastanowienie się, jak opowiedzieć o tym dzieciom z młodszej grupy.
          3.  Możliwy przebieg wydarzenia kulminacyjnego (przykład):
               x Zredagowanie, napisanie i przekazanie zaproszenia na spotkanie (temat, miejsce, godzina).
               x Pokaz – symulacja ruchu Ziemi wokół własnej osi i wokół Słońca (Ziemia to dzieci, które obracają się wokół osi; po
               środku lampa – Słońce (źródło światła); komentarz dzieci zwracający uwagę na oświetlenie Ziemi: część oświetlona
               – dzień, część w cieniu – noc).




          PROJEKT 2    Pies



          Etap I   Siatka badawcza.

          1.  Wprowadzenie do tematu.
               x Zgromadzenie przytulanek – psów jako prowokacji myślowej (Czy to prawdziwy pies?).
               x Definiowanie przez dzieci pojęcia PIES. (Po czym poznajecie, że pies to pies?).
               x Opowiadanie dzieci o znanych im prawdziwych psach.
               Uwaga: Unikamy odwoływania się do filmowych bohaterów z popularnych kreskówek.
               x Zapisywanie wiedzy wyjściowej na wspólnym, dużym plakacie.
          2.  Stworzenie siatki pytań.
               x Zapisywanie pytań, które stawiają dzieci.
               x Dopisanie pytania kluczowego z punktu widzenia N. (realizacja treści programowych związanych z zasadami bezpie-
               czeństwa), np.: Jak zachowuje się pies?
          3.  Postawienie i zapisanie hipotez dziecięcych.

          Etap II  Aktywności badawcze.

          Możliwy przebieg (przykład):

          Pytanie: Jak zachowuje się pies?
          1.  Hipotezy stawiane przez dzieci (w odniesieniu do własnych, wcześniejszych doświadczeń), np.: Merda ogonem, kiedy
            się cieszy. Warczy, jak jest zły i chce ugryźć. Biega do drzwi, gdy chce wyjść na dwór. Przynosi zabawkę, żeby mu rzucać.
            Gdy uciekam, to mnie goni.
          2.  Badanie (Jak sprawdzić, czy pies tak się zachowuje, jak myślimy?): Zaproszenie przewodnika z psem (jednego lub więcej).
            Obserwacja psów podczas spotkania. Dokumentowanie zachowania psa: Stworzenie przez dzieci „kwestionariusza badań”
            uwzględniającego postawione wcześniej hipotezy. Zapisywanie zaobserwowanych zachowań psa lub odpowiedzi właściciela psa.

            Przykładowa tabela:
                Pies/    Merda ogonem,    Warczy, jak jest   Biega do drzwi, gdy   Przynosi zabawkę   Goni, gdy ktoś
              imię psa   kiedy się cieszy.  zezłoszczony.  chce wyjść na dwór.  do rzucania.   ucieka.
               Pies 1
               Pies 2
               Pies 3

          3.  Weryfikacja/wyniki badania: Po wizycie psów dzieci sprawdzają i podliczają prawidłowe odpowiedzi. Rozważają, że nie
            wszystkie psy zachowują się tak samo. Rozmowa z N. lub zaproszonym ekspertem (weterynarzem, hodowcą psów, po-
            licjantem z psem przewodnikiem) na temat zasad bezpiecznego zachowania się w stosunku do psów.


          Etap III  Prezentacja wiedzy.
          1.  Wspólnie z dziećmi zastanowienie się, czego dowiedziały się o psach. Wybranie najciekawszych/najważniejszych pytań
            z siatki badawczej.
   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271