Page 262 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 262
260 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadanie poranne
x Zabawa „Dokończ słowo”. Dzieci ustawiają się w kole. N. ze środka koła rzuca piłkę do każdego dziecka, wypowiadając
sylabę. Dziecko chwyta piłkę, kończy słowo, dodając sylabę, i odrzuca piłkę do N., np.: ma… -ma, -ta, -ły, -sło, -pa, -ki;
do… -my, -ba, -la, -ły; ba… -let, -sen, -ba.
x „Dwie takie same” – dobieranie kolorowych figur o jednakowym kształcie.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Rozwiązywanie labiryntu „Droga pieska do domku”. Dzieci otrzymują kartki z poznanymi wielkimi literami rozmiesz-
czonymi na całej przestrzeni. W jednym rogu narysowany jest piesek, a w innym rogu – buda. Zadaniem dzieci jest
połączenie wszystkich wskazanych liter (np. D) począwszy od pieska do budy, tak aby wskazać mu drogę do domku.
x Zabawy dowolne w kącikach tematycznych.
x Zabawa na czworakach „Zabawa kotów piłkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki pisania i czytania.
Temat: Natalka ma notes.
Cele:
zapoznanie z literą n, N
ozwijanie spostrzegawczości
r
ozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
r
u
trwalanie wyglądu poznanych liter
zachęcanie do odczytywania wyrazów
doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
Pomoce: obrazki (przedstawiające notes i dziewczynkę), napis Natalka, kartoniki czerwone i niebieskie, kartoni-
ki z literami, KP3.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wierszyka, omówienie ilustracji z Trampolinkiem, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać
głoskę n – KP3, s. 40.
2. Omówienie obrazków przedstawiających notes i dziewczynkę Natalkę. Wyróżnienie głoski w nagłosie w słowach: notes
i Natalka. Podawanie przez dzieci słów zawierających głoskę n.
3. Budowanie modeli wyrazów notes, Natalka z kartoników czerwonych (na oznaczenie samogłosek) i niebieskich (na ozna-
czenie spółgłosek).
Uwaga: W zadaniu tym uczestniczą głównie dzieci 6-letnie. Dzieci 5-letnie układają kartoniki na początku modeli wyrazów.
4. Prezentacja litery n, N – wielkiej i małej, drukowanej i pisanej. Dzieci podają swoje skojarzenia co do kształtu litery. Rysują
literę palcem w powietrzu, na plecach kolegi, na podłodze.
5. Układanie wyrazów notes, Natalka poprzez umieszczenie litery n, N w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyra-
zów z p. 3. Umieszczenie pozostałych poznanych liter.
Uwaga: Literę na pierwszych kartonikach w modelach wyrazów umieszczają przede wszystkim dzieci 5-letnie. Dzieci
6-letnie umieszczają pozostałe wprowadzone wcześniej litery.
6. Umieszczenie napisu Natalka pod modelem wyrazu do obrazka – czytanie globalne wyrazu. N. zachęca również dzie-
ci do układania wyrazów z poznanych liter, np.: na, nas, pan, fan, nie, nowy, balon, wanna, fontanna – KA, k. 36–37.
Uwaga: Dzieci 5-letnie starają się ułożyć krótkie wyrazy (dwu-, trzyliterowe). Dzieci 6-letnie próbują ułożyć również
wyrazy dłuższe.
7. Zabawa ruchowa „Rysowanie w powietrzu”. Dzieci biegają swobodnie w rytm tamburyna. Na głośny sygnał zatrzymują
się i obserwują N., który rysuje coś w powietrzu (np.: koło, domek, serce). Dzieci nazywają kształt i naśladują ruchy N.
Potem ruchy proponuje chętne dziecko.
8. Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 41. Rysowanie konturów nietoperzy po śladzie. Pisanie po śladzie liter n, N oraz sylab
z literą n, N.
Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostych rysunków i szlaczków literopodobnych. Dzieci
6-letnie piszą również litery i sylaby po śladzie.