Page 257 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 257
TYDZIEŃ 20 • Gdzie mieszkasz? • 255
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie wiersza Maciejki Mazan Domy.
Domy
[1] Ja mieszkam w wieżowcu [3] Moja koleżanka
– to bardzo wysoko! mieszka w kamienicy,
Mogę się przyglądać co stoi przy bardzo
ptakom i obłokom. ruchliwej ulicy.
[2] Za to moja babcia [4] A w dziupli schowanej
ma malutki domek, w pniu wielkiego drzewa
a w ogródku mnóstwo zrobił sobie domek
kwiatów i poziomek. ptaszek, który śpiewa.
Maciejka Mazan
2. Wypowiedzi dzieci na temat treści wiersza. N. pyta: Jakie domy były wymienione w wierszu? Jakie widoki z okien mają oso-
by mieszkające w tych domach? Czym się różnią te domy? Czy tylko ludzie mają swoje domy? Co mieszka w pniu drzewa?
Jakie inne zwierzęta mogą tam mieszkać?
3. Oglądanie ilustracji przedstawiającej różne domy – KP3, s. 35. Dzieci zastanawiają się, gdzie można spotkać takie domy.
Wskazują budynki, które widziały. N. wyjaśnia, że niektóre z nich są typowe dla innych krajów. Dzieci próbują wska-
zać które. Porównują i określają wygląd domów. Mówią, które z domów zostały zbudowane dla jednej rodziny, a które
dla wielu rodzin.
4. Zabawa ruchowa „Domek”. Dzieci biegają po sali. Jedno z nich próbuje kogoś złapać. Uciekające dzieci mogą w każdym
momencie powiedzieć: Domek! i wtedy nie mogą być schwytane. Dziecko, które zostanie złapane, goni pozostałe dzieci.
5. Pogadanka „Zabawy dzieci z różnych domów”. Dzieci zastanawiają się, jak mogą się bawić dzieci mieszkające w domach
opisanych w wierszu (wieżowiec, dom wolnostojący z ogródkiem, mieszkanie w kamienicy) i w domach przedstawio-
nych na ilustracji – KP3, s. 35.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Widok z okna domu moich marzeń.
Cele:
t
warzanie okazji do wypowiadania się w formie pracy plastycznej
s
ozwijanie wyobraźni
r
doskonalenie zdolności plastycznych
kształtowanie sprawności manualnej.
Pomoce: blok rysunkowy, farby.
Przebieg zajęć:
1. Zapoznanie z tematem pracy. N. prosi dzieci, aby zastanowiły się, jak może wyglądać widok z okna domu ich marzeń.
Wyjaśnia, że mają teraz okazję przedstawić swoje wyobrażenia w formie malunków.
2. Praca dzieci przy stolikach – malowanie farbami.
3. Wspólne sprzątanie. Odłożenie prac do wyschnięcia.
4. Zabawa bieżna „Ryby w sieci” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych)
5. Prezentacja i omówienie prac.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa na sankach w parach.
x „Drzewa w zimowej szacie” – obserwowanie przyrody.