Page 260 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 260
258 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: spacer po okolicy.
Temat: Miasto czy wieś?
Cele:
u
trwalanie zasad zachowania się w czasie spaceru poza teren przedszkola
zwracanie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa podczas poruszania się po drogach
p
rowadzenie obserwacji ukierunkowanej (dostrzeganie podobieństw i różnic między budynkami mieszkalnymi, zwra-
canie uwagi na inne obiekty i architekturę przestrzeni)
r
ozwijanie logicznego myślenia.
Pomoce: kamizelki odblaskowe, KP3.
Przebieg zajęć:
1. Omówienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w czasie wyjść poza teren placówki (założenie kamizelek odblasko-
wych, nieoddalanie się od grupy, słuchanie poleceń dorosłych, poruszanie się prawą stroną chodnika w szyku para za
parą, sprawne przechodzenie przez jezdnię na sygnał N.).
2. Przedstawienie celu wycieczki – obserwowanie domów i zagospodarowania terenu.
3. Spacer po najbliższej okolicy. Wypowiedzi dzieci na temat różnych domów. Porównywanie budynków. Zwracanie
uwagi na miejsca typowe dla okolicy (w mieście np.: parki, place zabaw, sklepy osiedlowe, drogi kilkupasmowe, duże
skrzyżowania; na wsi np.: pola, łąki, podwórka z budynkami gospodarczymi, przystanek autobusowy, remiza strażacka).
4. Powrót do placówki.
5. Rozmowa z dziećmi na temat wrażeń z wycieczki.
6. Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 38–39. Dzieci przyglądają się ilustracjom i wskazują różnice między miastem a wsią.
Nazywają budynki, jakie występują w obu miejscach. Wskazują i nazywają środki transportu. Nalepiają napisy (czyta-
nie globalne). Na koniec wskazują ilustrację przedstawiającą miejsce najbardziej podobne do ich okolicy. Mówią, czy
podoba im się ich miejsce zamieszkania i dlaczego.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Wycieczka do zoo z babcią i dziadkiem.
Cele:
instrumentacja Piosenki dla babci i dziadka
kształtowanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych
ozwijanie wyobraźni dźwiękowej
r
u
trwalenie tematyki związanej ze dzikimi zwierzętami.
Pomoce: instrumenty perkusyjne: bębenek, drewienka, grzechotki i trójkąty; nagrania odgłosów dzikich zwierząt,
obrazki ze zwierzętami, CD.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Dzieci wspólnie z N. siedzą w kole. N. prezentuje gesty w rytmie wypowiadanych słów: Dzień do-bry, dzie-ci
(np.: jedno klaśnięcie, dwa uderzenia dłońmi o uda i dwa klaśnięcia). Dzieci, powtarzając czynności N., odpowiadają
w tym samym rytmie słowami: Dzień do-bry, pa-ni (pa-nu).
2. Śpiewanie całej Piosenki dla babci i dziadka wraz z nagraniami (CD, 15 i 16).
3. Nauka instrumentacji Piosenki dla babci i dziadka. N. dzieli dzieci na trzy grupy instrumentalne: drewienka, grzechotki
oraz trójkąty. Dzieci siadają w wyznaczonych zespołach i wykonują instrumentację piosenki.
1. zwrotka:
Krok za krokiem przez ulicę sześć uderzeń drewienkiem o drewienko w miejscach wskazanych
biegnie szybko cho-ciaż tłok, pogrubiony tekstem
sre-brnym kokiem czy księżycem sześć uderzeń grzechotką o dłoń we wskazanych miejscach
no-cą mi rozja-śnia mrok.
Gdy uśmiecha się szeroko,
to zakwita każdy kwiat. trzy uderzenia w trójkąt
Pusz-cza do mnie perskie oko,
jakby mia-ła sie-dem – cztery uderzenia grzechotką o dłoń
lat. – wykonanie tremola na grzechotce (szybkie poruszanie instrumentem).