Page 258 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 258
256 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
t
WTOREK emat: Jakie cyfry już znamy?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa w parach „Zakupy do domu” z wykorzystaniem cyfr i monet (z KA, k.
38 i k. 39). Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 36. Ćwiczenia poranne – Zestaw XX. Kolorowanie domków według kodu. Ukła-
danie kształtów z patyczków. Zabawa na czworakach „Pająk i pająk akrobata”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 5; IV 1, 2, 4, 8, 9, 12, 15, 17
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „Nasze zabawki”. Rozmowa na temat zabawek, jakie dzieci mają w swo-
ich pokojach. Grupowanie przedszkolnych zabawek. Przeliczanie zabawek w zbiorach – dobieranie odpowiedniej cyfry.
Porównywanie liczebności zbiorów. Zabawa „Ile klocków?”. Zabawa ruchowa „Cyfry tańczą”. Wykonanie ćwiczeń w KP3,
s. 37. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw XX.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8; III 1; IV 5, 8, 12, 15
Zajęcia w ogrodzie: Toczenie kul ze śniegu. Bieganie slalomem.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 11
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa w parach „Zakupy do domu”. Jedno dziecko wybiera jakiś przedmiot i układa przy nim kartonik z cyfrą z za-
kresu 1–9 (z KA, k. 38). Drugie dziecko dobiera monety (z KA, k. 39) w taki sposób, aby uzyskać określoną sumę, np.:
plastikowe jabłko – 4, monety – 2 zł i 2 zł lub 2 zł, 1 zł i 1 zł, lub 1 zł, 1 zł, 1 zł, 1 zł.
x Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 36. Kolorowanie lodowych cegiełek zgodnie z podaną liczbą. Nalepianie sylab i odczy-
tywanie wyrazów.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Kolorowanie domków według podanego kodu.
x Układanie dowolnych kształtów z kolorowych patyczków do liczenia.
x Zabawa na czworakach „Pająk i pająk akrobata” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Nasze zabawki.
Cele:
u
trwalenie znajomości poznanych cyfr
doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
r
ozwijanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów
kształtowanie logicznego myślenia
doskonalenie sprawności ruchowej.
Pomoce: zabawki, tamburyn, kartoniki z cyframi, KP3.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat zabawek, jakie dzieci mają w swoich pokojach. Dzieci opowiadają o swoich ulubionych zabawkach.
Orientacyjnie określają liczbę zabawek lub przedmiotów danego rodzaju, np.: Dużo figurek. Wiele książeczek/kolorowa-
nek. Jeden globus.
2. N. rozdaje dzieciom różne zabawki dostępne w sali. Zadaniem dzieci jest pogrupować zabawki.
3. Przeliczanie zabawek w grupach (zbiorach). Dobieranie odpowiedniej cyfry, która określa liczbę zabawek.
4. Porównywanie liczebności zbiorów. Określanie, których zabawek jest więcej, a których mniej i o ile.
5. Zabawa „Ile klocków?”. Dzieci otrzymują po jednym kartoniku z cyfrą. N. układa klocki, a dzieci je przeliczają. Dziecko,
które ma kartonik z odpowiednią cyfrą, podnosi go wysoko. Potem klocki układa chętne dziecko.