Page 269 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 269
ZESTAWY ĆWICZEŃ PORANNYCH
Zestaw I
Pomoce: gwizdek.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Schowaj się za drzewo”.
N. dzieli dzieci na 2 grupy: drzewka i sarenki. Dzieci-drzewka stają nieruchomo w dowolnych miejscach sali, a dzie-
ci-sarenki biegają po niej swobodnie. Na hasło: Schowaj się za drzewkiem! każda sarenka staje za najbliższym drzew-
kiem. Potem dzieci zamieniają się rolami.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Huśtawka”.
Dzieci w rozsypce siedzą na podłodze z wyprostowanymi nogami, ręce układają w skrzydełka. Wykonują przetocze-
nie do leżenia na plecach z nogami w górze, a następnie wracają do siadu. (Naśladują ruchy bujającej się huśtawki).
3. Ćwiczenie mięśni brzucha „Klaśnij pod nóżką”.
Dzieci w siadzie, z nogami wyprostowanymi i złączonymi, odchylają się lekko w tył. Podnoszą na zmianę prostą nogę
i klaszczą pod nią.
4. Skłony boczne tułowia „Drzewko na wietrze”.
Dzieci-drzewka stoją w rozsypce z lekko rozstawionymi nogami, prawą rękę trzymają na biodrze, a lewą ugiętą nad
głową. Gdy N. mówi, że wiatr wieje z lewej strony, gałęzie drzewek mocno pochylają się w bok – dzieci wykonują skłon
w bok, ciągnąc rękę wyraźnie nad głową. Gdy wiatr wieje z prawej strony, gałęzie drzew przechylają się w drugą stronę.
5. Skoki „Skoki konika polnego na łące”.
Dzieci przyjmują pozycję przysiadu podpartego. Na hasło: Skaczą polne koniki! odrywają ręce i nogi od podłoża
i skaczą wysoko w górę.
6. Zabawa bieżna z elementami równowagi „Lampa”.
Dzieci biegają po całej sali. Na sygnał (np. gwizdek) zatrzymują się. Stają na jednej nodze, a drugą opierają o nogę sto-
jącą, na wysokości kolana. Unoszą ręce i łączą je nad głową, tworząc abażur. Starają się utrzymać równowagę.
7. Ćwiczenie uspokajające.
Dzieci maszerują po okręgu, śpiewając znaną piosenkę.
Zestaw II
Pomoce: tamburyn, bębenek.
1. Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe o charakterze ożywiającym.
Dzieci biegają i maszerują w różnych kierunkach po sali w rytm wystukiwany na tamburynie. Na mocne uderzenie
szybko zatrzymują się i siadają w siadzie skrzyżnym.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dzieci dobierają się w pary. Stają do siebie tyłem, w rozkroku. Następnie dotykają się rękami na przemian – między
rozstawionymi nogami i nad głowami.
3. Zabawa na czworakach „Przejdź w tunelu”.
Dzieci pozostają w parach. Jedna osoba stoi w rozkroku, a druga na czworakach przechodzi przez tunel zrobiony
z rozstawionych nóg kolegi.
4. Zabawa z elementami równowagi „Stopy witają się”.
Dzieci w parach stają naprzeciwko siebie i podają sobie ręce. Unoszą zgiętą w kolanie nogę. Jedna osoba prawą, druga
– lewą i dotykają się stopami. Potem zmieniają nogi i witają się drugimi stopami.
5. Podskoki.
Dzieci w parach stają przodem do siebie w odległości około 1 kroku. Robią przysiad, a następnie wyskakują wysoko
w górę i klaszczą w dłonie kolegi.
6. Ćwiczenie stóp „Gra na bębenku i na pianinie”.
Dzieci siedzą w siadzie skulnym, wyciągają przed siebie stopy, a palce opierają o podłogę. Palcami stóp uderzają deli-
katnie w podłogę, w rytm ósemek wystukiwanych przez N. na bębenku. Gdy rytm zmienia się na wolne ćwierćnuty,
dzieci wysuwają do przodu pięty i uderzają nimi w podłogę, jakby grały na bębnie.
7. Ćwiczenie uspokajające.
Dzieci maszerują po okręgu, śpiewając dowolną znaną piosenkę.