Page 272 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 272
270 • Zestawy ćwiczeń porannych
Zestaw VIII Ćwiczenia z przyborem – kółkiem ringo
Pomoce: kółka ringo, tamburyn.
Dzieci maszerują po okręgu. Przechodząc obok N., odbierają ringo.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Słonko świeci – deszczyk pada”.
Na hasło: Słonko świeci! dzieci spacerują po całej sali, podskakując. W jednej ręce trzymają ringo. Na hasło: Deszczyk
pada! przykucają, łapią obiema rękami ringo i unoszą je nad głową jak parasol chroniący je przed deszczem.
2. Ćwiczenie mięśni brzucha „Przełóż ringo pod nogą”.
Dzieci siedzą na podłodze w rozsypce. Unoszą raz jedną, raz drugą nogę i próbują przełożyć pod nią ringo. (Kto po-
trafi, przekłada ringo pod obiema uniesionymi nogami).
3. Ćwiczenie tułowia „Spójrz przez okienko”.
Dzieci wykonują leżenie przodem (na brzuchu), nogi mają wyprostowane i złączone. W obu wyprostowanych i unie-
sionych rękach trzymają ringo-okienko. Spoglądają przez nie na sąsiada leżącego naprzeciwko, z prawej i z lewej stro-
ny. Trzymając ringo, dzieci nie powinny podpierać się na łokciach.
4. Ćwiczenie z elementami równowagi „Załóż kółko na stopę”.
Dzieci stoją w rozsypce. Na sygnał stają na jednej nodze, a drugą ugiętą w kolanie unoszą do góry. Próbują nałożyć rin-
go na stopę i (jeśli potrafią) zakręcić nim. Po czym zmieniają nogę.
5. Podskoki.
Dzieci kładą ringo przed sobą na podłodze. Wykonują podskoki jednonóż wokół kółka, potem skaczą na zmianę na
lewej i prawej nodze, następnie przeskakują przez ringo obunóż.
6. Ćwiczenie uspokajające.
Marsz po okręgu koła. N. podaje rytm na tamburynie, a dzieci wystukują go, uderzając ręką o ringo. Przechodząc obok
N., odkładają kółka.
Zestaw IX
Pomoce: dowolny podkład muzyczny, tamburyn.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym.
Dzieci swobodnie poruszają się po sali w rytm dowolnej muzyki. Na zatrzymanie melodii siadają w siadzie skrzyżnym
i czekają na ponowne włączenie muzyki.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Łokieć do kolana”.
Dzieci stają w lekkim rozkroku, ręce mają rozłożone w bok. Na sygnał podnoszą prawą nogę ugiętą w kolanie, zginają
lewą rękę i próbują łokciem dotknąć do kolana. Potem wykonują to samo ćwiczenie, tylko drugą nogą i ręką.
3. Ćwiczenie mięśni brzucha „Jedziemy na rowerze”.
Dzieci w leżeniu tyłem (na plecach), z rękami pod głową i nogami ugiętymi w kolanach naśladują nogami ruchy jak
podczas pedałowania na rowerze – wolno i szybko.
4. Skręty „Klaśnij w ręce sąsiada”.
Dzieci dobierają się w pary. Siadają w siadzie skrzyżnym tyłem do siebie w odległości 1 kroku. Na hasło: Klaśnij w ręce
partnera! odwracają się w tę samą stronę i klaszczą sobie w dłonie. To samo wykonują, odwracając się w drugą stronę.
5. Skoki z elementami równowagi.
Dzieci stoją w rozsypce. Każde próbuje stanąć na jednej nodze, złapać równowagę i skoczyć na drugą nogę tak, by się
nie przewrócić, ani nie podeprzeć.
6. Zabawa bieżna „Mama kotka i kociak”.
Dzieci dobierają się w pary. Stają naprzeciwko siebie w pewnej odległości, na wyznaczonych liniach lub przy przeciwle-
głych ścianach. Dzieci po jednej stronie to mamy kotki, a po drugiej – małe kocięta. Na hasło: Kociaki do mamy! dzie-
ci-kociaki szybko biegną do swojej pary. Potem dzieci zamieniają się rolami.
7. Ćwiczenie uspokajające.
Dzieci maszerują po okręgu, śpiewając znaną piosenkę.
Zestaw X Ćwiczenia z przyborem – chustką
Pomoce: kolorowe chustki, tamburyn.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Kolorowe latawce”.
Dzieci stoją w rozsypce, każde trzyma w obu dłoniach chustkę-latawiec. Na sygnał N. dzieci podnoszą wysoko chust-
ki-latawce i biegają z nimi po całej sali. Na mocne uderzenie w tamburyn latawce opadają na podłogę – dzieci przyku-
cają i trzymając chustkę, kładą ręce przed sobą na podłodze.