Page 272 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 272

270  •  Zestawy ćwiczeń porannych



          Zestaw VIII   Ćwiczenia z przyborem – kółkiem ringo

          Pomoce: kółka ringo, tamburyn.
          Dzieci maszerują po okręgu. Przechodząc obok N., odbierają ringo.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Słonko świeci – deszczyk pada”.
             Na hasło: Słonko świeci! dzieci spacerują po całej sali, podskakując. W jednej ręce trzymają ringo. Na hasło: Deszczyk
             pada! przykucają, łapią obiema rękami ringo i unoszą je nad głową jak parasol chroniący je przed deszczem.
          2.  Ćwiczenie mięśni brzucha „Przełóż ringo pod nogą”.
             Dzieci siedzą na podłodze w rozsypce. Unoszą raz jedną, raz drugą nogę i próbują przełożyć pod nią ringo. (Kto po-
             trafi, przekłada ringo pod obiema uniesionymi nogami).
          3.  Ćwiczenie tułowia „Spójrz przez okienko”.
             Dzieci wykonują leżenie przodem (na brzuchu), nogi mają wyprostowane i złączone. W obu wyprostowanych i unie-
             sionych rękach trzymają ringo-okienko. Spoglądają przez nie na sąsiada leżącego naprzeciwko, z prawej i z lewej stro-
             ny. Trzymając ringo, dzieci nie powinny podpierać się na łokciach.
          4.  Ćwiczenie z elementami równowagi „Załóż kółko na stopę”.
             Dzieci stoją w rozsypce. Na sygnał stają na jednej nodze, a drugą ugiętą w kolanie unoszą do góry. Próbują nałożyć rin-
             go na stopę i (jeśli potrafią) zakręcić nim. Po czym zmieniają nogę.
          5.  Podskoki.
             Dzieci kładą ringo przed sobą na podłodze. Wykonują podskoki jednonóż wokół kółka, potem skaczą na zmianę na
             lewej i prawej nodze, następnie przeskakują przez ringo obunóż.
          6.  Ćwiczenie uspokajające.
             Marsz po okręgu koła. N. podaje rytm na tamburynie, a dzieci wystukują go, uderzając ręką o ringo. Przechodząc obok
             N., odkładają kółka.

          Zestaw IX

          Pomoce: dowolny podkład muzyczny, tamburyn.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym.
             Dzieci swobodnie poruszają się po sali w rytm dowolnej muzyki. Na zatrzymanie melodii siadają w siadzie skrzyżnym
             i czekają na ponowne włączenie muzyki.
          2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Łokieć do kolana”.
             Dzieci stają w lekkim rozkroku, ręce mają rozłożone w bok. Na sygnał podnoszą prawą nogę ugiętą w kolanie, zginają
             lewą rękę i próbują łokciem dotknąć do kolana. Potem wykonują to samo ćwiczenie, tylko drugą nogą i ręką.
          3.  Ćwiczenie mięśni brzucha „Jedziemy na rowerze”.
             Dzieci w leżeniu tyłem (na plecach), z rękami pod głową i nogami ugiętymi w kolanach naśladują nogami ruchy jak
             podczas pedałowania na rowerze – wolno i szybko.
          4.  Skręty „Klaśnij w ręce sąsiada”.
             Dzieci dobierają się w pary. Siadają w siadzie skrzyżnym tyłem do siebie w odległości 1 kroku. Na hasło: Klaśnij w ręce
             partnera! odwracają się w tę samą stronę i klaszczą sobie w dłonie. To samo wykonują, odwracając się w drugą stronę.
          5.  Skoki z elementami równowagi.
             Dzieci stoją w rozsypce. Każde próbuje stanąć na jednej nodze, złapać równowagę i skoczyć na drugą nogę tak, by się
             nie przewrócić, ani nie podeprzeć.
          6.  Zabawa bieżna „Mama kotka i kociak”.
             Dzieci dobierają się w pary. Stają naprzeciwko siebie w pewnej odległości, na wyznaczonych liniach lub przy przeciwle-
             głych ścianach. Dzieci po jednej stronie to mamy kotki, a po drugiej – małe kocięta. Na hasło: Kociaki do mamy! dzie-
             ci-kociaki szybko biegną do swojej pary. Potem dzieci zamieniają się rolami.
          7.  Ćwiczenie uspokajające.
             Dzieci maszerują po okręgu, śpiewając znaną piosenkę.

          Zestaw X   Ćwiczenia z przyborem – chustką

          Pomoce: kolorowe chustki, tamburyn.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Kolorowe latawce”.
             Dzieci stoją w rozsypce, każde trzyma w obu dłoniach chustkę-latawiec. Na sygnał N. dzieci podnoszą wysoko chust-
             ki-latawce i biegają z nimi po całej sali. Na mocne uderzenie w tamburyn latawce opadają na podłogę – dzieci przyku-
             cają i trzymając chustkę, kładą ręce przed sobą na podłodze.
   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277