Page 268 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 268
266 • Scenariusze zajęć realizowane metodą projektu
Przeprowadzenie doświadczenia: hamowanie pojazdu (może być użyty rower). Dzieci obserwują, jak przebiega hamo-
wanie szybko jadącego roweru od wyznaczonego miejsca (np. linii narysowanej kredą na alejce przedszkolnej) do miej-
sca zatrzymania się. Mierzenie tej odległości.
x Wnioskowanie: Rower i samochód nie mogą się zatrzymać od razu i jadą jeszcze przez jakiś czas. Dlatego pieszy musi
najpierw się zatrzymać i ocenić, czy pojazd ma szansę wyhamować, a dopiero potem wchodzić na przejście.
Etap III Prezentacja wiedzy.
1. Wspólne z dziećmi zastanowienie się, co sprawdziły i czego dowiedziały się podczas badań. Wybranie najciekawszych/
najważniejszych problemów z siatki badawczej.
2. Zastanowienie się, jak opowiedzieć o tym starszym kolegom.
3. Możliwy przebieg wydarzenia kulminacyjnego (przykład):
x Zaproszenie kolegów na spotkanie.
x Przygotowanie quizu z 2–3 odpowiedziami do wyboru i przeprowadzenie go podczas spotkania, np.: Jak długo ha-
muje rower, który szybko jedzie? Jak długo hamuje auto, które jedzie 40 km/h? Ile czasu potrzebujesz, żeby przejść przez
przejście na naszym skrzyżowaniu? Kto ma pierwszeństwo na pasach? Co trzeba zrobić, zanim wejdziesz na pasy?
x Przeprowadzenie quizu podczas wydarzenia zamykającego projekt.
PROJEKT 4 Babcia
Proponowany termin – styczeń, przed Dniem Babci.
Etap I Siatka badawcza.
1. Wprowadzenie do tematu.
x Rysowanie przez dzieci portretu swojej babci / portretów swoich babć.
x Rozmowy o babciach podczas rysowania: Jak się nazywają? Co lubią, co robią? Gdzie mieszkają? Kto to jest babcia?
x Wystawa portretów. Zapisanie najciekawszych sformułowań, imion babć, zaznaczenie na mapie, gdzie mieszkają itp.
(siatka wiedzy wyjściowej).
2. Stworzenie siatki pytań (Czego chciałbyś się dowiedzieć o swojej babci?).
Możliwe pytania (przykłady):
Jak babcia robi moje ulubione ciasteczka?
Jak wyglądała babcia, kiedy była mała?
Co robi babcia, kiedy nie zajmuje się mną?
Jaki jest ulubiony przysmak mojej babci?
Etap II Aktywności badawcze.
1. Utworzenie wspólnej listy pytań do babci (mogą być pytania zapisane przez N. i rysunki – piktogramy zrobione przez
dzieci) i zapisanie, co według dzieci odpowiedziałaby ich babcia (hipotezy).
2. Przeprowadzenie wywiadów z babciami (bezpośrednie, telefoniczne, internetowe). Gromadzenie przepisów na ulubione
przez dzieci potrawy, robione przez babcie, i na potrawy ulubione przez babcie. Gromadzenie zdjęć babć z dzieciństwa
oraz innych dokumentacji o babci. (Każde dziecko zbiera te informacje w osobnej teczce).
3. Przedstawienie przez dzieci wyników (odpowiedzi na pytania z listy) na forum grupy. Porównanie odpowiedzi babć ze
hipotezami dzieci.
Etap III Prezentacja wiedzy.
1. Podczas Dnia Babci i odwiedzin babć w przedszkolu dzieci ponownie prezentują swoje babcie na forum grupowym
(ale tym razem z udziałem zaproszonych babć) według ustalonego wcześniej schematu pytań (np.: Jak nazywa się bab-
cia? Co moja babcia robi na co dzień? Jaki jest ulubiony przysmak babci? Jaka jest ulubiona zabawa babci z dzieciństwa?).
Uwaga: Jeżeli pytań nie będzie dużo, wtedy prezentacja będzie przebiegała sprawnie i nie będzie nudno.
2. Na zakończenie dzieci zapraszają babcie do wspólnej zabawy. (Zabawa ta powinna zostać wybrana spośród zabaw z dzie-
ciństwa babć).