Page 270 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 270

268  •  Zestawy ćwiczeń porannych



          Zestaw III

          Pomoce: dowolny podkład muzyczny, gwizdek.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Grasujące myszy”.
             Dzieci-myszki swobodnie biegają po sali w rytm wesołej muzyki. Raz prawą, raz lewą ręką naśladują gest, jakby coś zna-
             lazły do jedzenia. Gdy muzyka ucichnie, myszki szybko zatrzymują się i chowają, przyjmując pozycję siadu skulnego.
          2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Rusza rakieta”.
             Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Ręce mają ugięte w łokciach (skrzydełka), a palce skierowane do sufitu. Na hasło: Ru-
             sza rakieta! dzieci szybko wstają. W miejscu, wysoko unoszą kolana. Mocno prostują ręce w górę (naśladują start rakiety).
          3.  Zabawa na czworakach „Zajączki skaczą na łące”.
             Dzieci naśladują skoki zajęcy. Od czasu do czasu zatrzymują się, stają słupka i rozglądają na boki.
          4.  Ćwiczenie tułowia „Popatrz przez lornetkę”.
             Dzieci leżą przodem (na brzuchu), nogi mają wyprostowane i złączone. Podnoszą i wyciągają ręce. Następnie udając,
             że patrzą przez lornetkę, zginają ręce w łokciach i przykładają lornetkę do oczu. Obserwują okolicę raz z prawej, raz
             z lewej strony, a potem patrzą na wprost.
          5.  Zabawa bieżna „Koty łapią myszy”.
             Dziewczynki-myszki swobodnie biegają po sali. Na sygnał gwizdka wbiegają chłopcy-koty i próbują złapać jak najwię-
             cej myszek. Złapane myszki siadają przy ścianie.
          6.  Ćwiczenie uspokajające.
             Dzieci maszerują po okręgu, śpiewając znaną piosenkę.

          Zestaw IV

          Pomoce: bębenek, długa lina.
          1.  Ćwiczenie o charakterze ożywiającym.
             Dzieci tworzą duże koło. Poruszają się krokiem odstawno-dostawnym (stopa do stopy) w prawą stronę. Na mocne
             uderzenie w bębenek zatrzymują się i w miejscu wykonują dwa podskoki. Potem poruszają się w przeciwną stronę.
          2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Podrzucamy piłki”.
             Dzieci naśladują ruch podnoszenia piłek z podłogi i podrzucania ich w górę.
          3.  Ćwiczenie mięśni brzucha „Nożyce”.
             Dzieci leżą tyłem (na plecach) z rękami wzdłuż tułowia i wyprostowanymi nogami. Podnoszą do góry nogi i ruszają
             nimi na zmianę (nożyce).
          4.  Skłony boczne tułowia lub skręty.
             Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Wykonują skręty tułowia raz w prawą, raz w lewą stronę z dotknięciem rękami pod-
             łogi z boku, jak najdalej za sobą.
          5.  Zabawa z elementami równowagi „Przeprawa przez most”.
             N. rozkłada na podłodze długą linę – most. Dzieci ustawiają się jedno za drugim i poruszają się gęsiego po moście, sta-
             wiając stopę przed stopą.
          6.  Skoki.
             Dzieci stają przed liną rozłożoną na podłodze. Następnie przeskakują przez nią obunóż, na prawej i na lewej nodze.
          7.  Ćwiczenie stóp „Stopy witają się”.
             Dzieci siedzą na podłodze z nogami uniesionymi nad podłogą i ugiętymi w kolanach. Każde macha stopami do sąsia-
             da, zginając i prostując palce. Potem obie stopy witają się, dotykając się palcami i piętami.
          8.  Ćwiczenie uspokajające.
             Dzieci maszerują po okręgu. Wykonują spokojny wdech nosem i wydech ustami.

          Zestaw V

          Pomoce: nie są wymagane.
          1.  Zabawa o charakterze ożywiającym „Motylki”.
             Dzieci-motylki biegają po sali drobnymi kroczkami, machając rękami-skrzydełkami. Od czasu do czasu przykucają –
             siadają na kwiatkach.
          2.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kto szybciej zrobi swoje koło”.
             Dzieci biegają w rozsypce. Na hasło: Kółeczka! tworzą 2 kółka, chłopcy i dziewczynki oddzielnie.
          3.  Ćwiczenie tułowia „Łódki na fali”.
             Dzieci kładą się na brzuchu, wyciągają wyprostowane ręce przed siebie, łączą i prostują nogi. Na hasło: Łódka na fali!
             dzieci unoszą na zmianę ręce i nogi, kołysząc się w tył i przód.
          4.  Ćwiczenie na czworakach „Pajączki”.
             Dzieci-pajączki w podporze tyłem chodzą po sali do przodu i na boki.
   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275