Page 270 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 270
268 • Zestawy ćwiczeń porannych
Zestaw III
Pomoce: dowolny podkład muzyczny, gwizdek.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Grasujące myszy”.
Dzieci-myszki swobodnie biegają po sali w rytm wesołej muzyki. Raz prawą, raz lewą ręką naśladują gest, jakby coś zna-
lazły do jedzenia. Gdy muzyka ucichnie, myszki szybko zatrzymują się i chowają, przyjmując pozycję siadu skulnego.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Rusza rakieta”.
Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Ręce mają ugięte w łokciach (skrzydełka), a palce skierowane do sufitu. Na hasło: Ru-
sza rakieta! dzieci szybko wstają. W miejscu, wysoko unoszą kolana. Mocno prostują ręce w górę (naśladują start rakiety).
3. Zabawa na czworakach „Zajączki skaczą na łące”.
Dzieci naśladują skoki zajęcy. Od czasu do czasu zatrzymują się, stają słupka i rozglądają na boki.
4. Ćwiczenie tułowia „Popatrz przez lornetkę”.
Dzieci leżą przodem (na brzuchu), nogi mają wyprostowane i złączone. Podnoszą i wyciągają ręce. Następnie udając,
że patrzą przez lornetkę, zginają ręce w łokciach i przykładają lornetkę do oczu. Obserwują okolicę raz z prawej, raz
z lewej strony, a potem patrzą na wprost.
5. Zabawa bieżna „Koty łapią myszy”.
Dziewczynki-myszki swobodnie biegają po sali. Na sygnał gwizdka wbiegają chłopcy-koty i próbują złapać jak najwię-
cej myszek. Złapane myszki siadają przy ścianie.
6. Ćwiczenie uspokajające.
Dzieci maszerują po okręgu, śpiewając znaną piosenkę.
Zestaw IV
Pomoce: bębenek, długa lina.
1. Ćwiczenie o charakterze ożywiającym.
Dzieci tworzą duże koło. Poruszają się krokiem odstawno-dostawnym (stopa do stopy) w prawą stronę. Na mocne
uderzenie w bębenek zatrzymują się i w miejscu wykonują dwa podskoki. Potem poruszają się w przeciwną stronę.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Podrzucamy piłki”.
Dzieci naśladują ruch podnoszenia piłek z podłogi i podrzucania ich w górę.
3. Ćwiczenie mięśni brzucha „Nożyce”.
Dzieci leżą tyłem (na plecach) z rękami wzdłuż tułowia i wyprostowanymi nogami. Podnoszą do góry nogi i ruszają
nimi na zmianę (nożyce).
4. Skłony boczne tułowia lub skręty.
Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Wykonują skręty tułowia raz w prawą, raz w lewą stronę z dotknięciem rękami pod-
łogi z boku, jak najdalej za sobą.
5. Zabawa z elementami równowagi „Przeprawa przez most”.
N. rozkłada na podłodze długą linę – most. Dzieci ustawiają się jedno za drugim i poruszają się gęsiego po moście, sta-
wiając stopę przed stopą.
6. Skoki.
Dzieci stają przed liną rozłożoną na podłodze. Następnie przeskakują przez nią obunóż, na prawej i na lewej nodze.
7. Ćwiczenie stóp „Stopy witają się”.
Dzieci siedzą na podłodze z nogami uniesionymi nad podłogą i ugiętymi w kolanach. Każde macha stopami do sąsia-
da, zginając i prostując palce. Potem obie stopy witają się, dotykając się palcami i piętami.
8. Ćwiczenie uspokajające.
Dzieci maszerują po okręgu. Wykonują spokojny wdech nosem i wydech ustami.
Zestaw V
Pomoce: nie są wymagane.
1. Zabawa o charakterze ożywiającym „Motylki”.
Dzieci-motylki biegają po sali drobnymi kroczkami, machając rękami-skrzydełkami. Od czasu do czasu przykucają –
siadają na kwiatkach.
2. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kto szybciej zrobi swoje koło”.
Dzieci biegają w rozsypce. Na hasło: Kółeczka! tworzą 2 kółka, chłopcy i dziewczynki oddzielnie.
3. Ćwiczenie tułowia „Łódki na fali”.
Dzieci kładą się na brzuchu, wyciągają wyprostowane ręce przed siebie, łączą i prostują nogi. Na hasło: Łódka na fali!
dzieci unoszą na zmianę ręce i nogi, kołysząc się w tył i przód.
4. Ćwiczenie na czworakach „Pajączki”.
Dzieci-pajączki w podporze tyłem chodzą po sali do przodu i na boki.