Page 276 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 276
274 • Zestawy ćwiczeń porannych
Zestaw XVII Ćwiczenia z przyborem – woreczkiem
Pomoce: woreczki, 3 obręcze hula-hoop, bębenek.
Dzieci maszerują po okręgu. Przechodząc obok N., biorą po woreczku.
1. Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe o charakterze ożywiającym.
Dzieci biegają swobodnie po sali z woreczkiem w ręku. Na sygnał – 1 uderzenie w bębenek, dzieci zatrzymują się, kła-
dą woreczek na głowie i wykonują siad skrzyżny, trzymając plecy oraz głowę prosto, by woreczek nie spadł na podłogę.
Na 2 uderzenia w bębenek powoli wstają, zdejmują woreczek z głowy i znowu biegają w rozsypce.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dzieci stoją w rozkroku. Każde trzyma w ręce swój woreczek. Wykonują skłon tułowia w przód i przekładają woreczek
między rozstawionymi nogami w jedną i w drugą stronę. Prostują się i unoszą wysoko ręce z woreczkiem.
3. Zabawa na czworakach „Pająk – listonosz”.
Dzieci-pająki wędrują po sali w podporze tyłem. Na brzuchu trzymają woreczek-przesyłkę. Na hasło: Listonosz dotarł
do właściciela! dzieci zatrzymują się. Kładą woreczek na podłodze i wędrują dookoła niego na czworakach.
4. Ćwiczenie tułowia – skręty i skłony.
Dzieci stoją w rozsypce z lekko rozstawionymi nogami. Woreczek trzymają w prawej ręce. Wykonują skręt tułowia
w prawą stronę tak, by rzucić woreczek na podłogę z tyłu za sobą między rozstawionymi nogami. Wracają do stania
przodem, wykonują skłon tułowia w przód i zabierają woreczek z podłogi lewą ręką. Te same czynności skrętu i rzutu
wykonują w przeciwnym kierunku.
5. Rzuty „Kto trafi do obręczy”.
Na środku sali N. rozkłada 3 obręcze hula-hoop. Wokół każdego z nich staje po kilkoro dzieci. Każde trzyma w prawej
ręce woreczek. Na sygnał próbują trafić do środka obręczy. Potem zmieniają rękę. Mogą też zmienić miejsce przy obręczy.
6. Podskoki „Kto szybciej doskoczy do woreczka”.
Dzieci stają na wyznaczonej linii. Na sygnał N. rzucają lekko woreczek w przód. Na kolejny sygnał wykonują skoki obu-
nóż do woreczka. Wygrywa osoba, która jako pierwsza doskoczy do swojego woreczka.
7. Ćwiczenie uspokajające.
Marsz rytmiczny po okręgu z wysokim unoszeniem kolan. Dzieci, trzymając woreczek w obu dłoniach, dotykają nim
na przemian do prawego i lewego kolana.
Zestaw XVIII Ćwiczenia z przyborem – piłką
Pomoce: piłki.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Znajdź swoją parę”.
Dzieci dobierają się w pary i spacerują po sali. Na sygnał rozbiegają się po całej sali. Na hasło: Znajdź swoją parę! szyb-
ko szukają swojej pary i siadają w siadzie skrzyżnym.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Podaj górą – podaj dołem”.
Dzieci stoją w parach, tyłem do siebie w odległości kroku. Jedna osoba trzyma w obu rękach piłkę. Na hasło N.: Podaj
dołem! dzieci wykonują skłon w przód i podają sobie piłkę między rozstawionymi nogami. Na hasło: Podaj górą! dzieci
prostują się, wyciągają ręce w górę i podają sobie piłkę nad głowami.
3. Zabawa na czworakach „Podaj piłkę głową”.
Dzieci w parach przyjmują pozycję na czworakach. Odsuwają się od siebie na odległość 2–3 kroków. Jedno dziecko
kładzie na podłodze przy głowie piłkę. Na sygnał dzieci turlają ją do siebie, odpychając ją głową.
4. Skłony boczne tułowia lub skręty „Podaj piłkę z boku”.
Dzieci w parach stają do siebie tyłem na odległość kroku. Jedna osoba trzyma piłkę w obu rękach. Na umówiony sygnał
odwracają się w tę samą stronę i podają sobie piłkę. To samo ćwiczenie wykonują w przeciwnym kierunku.
5. Rzuty.
Dzieci w parach siedzą w siadzie skrzyżnym naprzeciwko siebie. Rzucają do siebie piłkę oburącz, odbijając ją od pod-
łogi, a potem turlając.
6. Podskoki w przysiadzie „Skaczące piłeczki”.
Dzieci znajdują się w rozsypce, w pozycji przysiadu. Na hasło: Piłeczki skaczą! naśladują odbijanie się piłki od podłogi
– podskakują w przysiadzie raz wyżej, raz niżej, wyskakując wysoko w górę.
7. Ćwiczenie uspokajające.
Dzieci maszerują po okręgu, śpiewając znaną piosenkę.