Page 283 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 283
Zestawy ćwiczeń gimnastycznych • 281
Zestaw II
Miejsce: sala. Pomoce: piłki, dowolny wesoły podkład muzyczny. Przygotowanie: Dzieci wchodzą na salę jedno za drugim i
stają w rzędzie. N. rozdaje wszystkim piłki.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kto sprawnie usiądzie na wyznaczonym miejscu”.
N. włącza wesołą muzykę, w trakcie której dzieci bawią się piłkami. Na przerwę w muzyce i hasło, np.: Wszystkie dziew-
czynki pod drabinkami! Wszyscy chłopcy jeden za drugim! Wszystkie dziewczynki w kole! Wszyscy chłopcy przy ścianie!
Dziewczynki i chłopcy tworzą jedno duże koło na środku sali! dzieci siadają w siadzie skrzyżnym we wskazanym miejscu.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Schowaj i pokaż piłkę”.
Dzieci stoją w rozsypce z piłkami w dłoniach. Na hasło: Schowaj piłkę! wkładają piłkę między stopy i prostują się,
wyprostowane ręce wyciągają na boki. Następnie na słowa: Pokaż piłkę! wykonują skłon w przód, wyjmują piłkę
i unoszą ją wysoko w górę.
II.
3. Ćwiczenie mięśni prostownika grzbietu i mięśni karku „Słoneczko wschodzi i zachodzi”.
Dzieci leżą przodem (na brzuchu) z prostymi i złączonymi nogami. Unoszą lekko głowę nad podłogą, a w wyprosto-
wanych rękach trzymają piłkę. Na hasło: Słońce wschodzi! dzieci unoszą piłkę nad podłogą i zakładają ją na kark. Na
hasło: Słoneczko zachodzi! przenoszą ponownie piłkę do przodu, nad podłogę.
4. Zabawa na czworakach „Piłka w tunelu”.
Dzieci ustawiają się na jednej linii. Odliczają do dwóch, tworząc w ten sposób 2 zespoły. Drużyna jedynek staje
w rzędzie na wyznaczonej linii, jedno dziecko za drugim, nogi mają w rozkroku. To samo robi drużyna dwójek. Każ-
de z dzieci trzyma swoją piłkę w obu dłoniach. Na sygnał N. ostatnie dziecko w rzędzie, poruszając się na czworakach,
turla piłkę w tunelu, aż dojdzie na początek. Następnie prostuje się, dając tym samym znak kolejnej osobie do startu.
W zabawie chodzi o dokładność, a nie o rywalizację między zespołami.
5. Ćwiczenie równowagi „Przełóż piłkę”.
Dzieci stają na jednej nodze i próbują przełożyć piłkę pod kolanem raz lewej, raz prawej nogi.
6. Zabawa bieżna „Kto szybszy, piłka czy ty?”.
N. wyznacza linie: startu i mety. Dzieci stoją jedno obok drugiego na linii startu. Trzymają piłkę w dłoniach. Na sy-
gnał mocno turlają ją w przód (w kierunku mety), a następnie biegną, próbując ją złapać, zanim przekroczy linię mety.
7. Ćwiczenie tułowia – skrętoskłony „Slalom piłek”.
Dzieci przyjmują pozycję wyprostowaną, nogi mają w rozkroku. W rękach trzymają piłkę. Na hasło: Slalom piłek! dzieci
wykonują skłon w przód i toczą piłkę po podłodze między stopami od prawej do lewej strony i odwrotnie.
8. Rzuty „Rzuć i złap”.
Dzieci w rozsypce siadają na podłodze w siadzie skrzyżnym. Trzymają piłkę w obu dłoniach. Na hasło: Rzuć piłkę! pod-
rzucają ją w górę i łapią. (Jeśli potrafią, rzucają piłkę w górę, klaszczą w dłonie i ją łapią).
9. Podskoki „Skacz tak jak ona”.
Dzieci stoją w rozsypce. Każde odbija oburącz piłkę i wykonuje jednocześnie tyle skoków, ile razy piłka odbije się
od podłogi.
III.
10. Ćwiczenie wyprostne.
Dzieci stoją ze złączonymi stopami, w obu dłoniach trzymają piłkę. Na sygnał stają na palcach, ręce wznoszą
do góry, a potem opadają na pięty.
11. Ćwiczenie stóp.
Dzieci w siadzie skulnym, uginają kolana, stopy opierają na piłce i kurczą palce. Turlają piłki stopami do przodu
i z powrotem do siebie.
12. Ćwiczenie o nieznacznym ruchu.
Marsz po obwodzie koła. Dzieci odkładają piłki w wyznaczonym miejscu.
Zestaw III
Miejsce: sala. Pomoce: kolorowe chustki, drabinki. Przygotowanie: Dzieci chodzą po okręgu. Biorą z wyznaczonego miejsca
chustkę do ćwiczeń.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ogonki”.
Dzieci zaczepiają sobie szarfy-ogonki z tyłu za spodenki. Troje z nich wkłada szarfy na plecy jak plecaczki. Na sygnał