Page 283 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 283

Zestawy ćwiczeń gimnastycznych  •  281



            Zestaw II

            Miejsce: sala. Pomoce: piłki, dowolny wesoły podkład muzyczny. Przygotowanie: Dzieci wchodzą na salę jedno za drugim i
            stają w rzędzie. N. rozdaje wszystkim piłki.

            I.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kto sprawnie usiądzie na wyznaczonym miejscu”.
               N. włącza wesołą muzykę, w trakcie której dzieci bawią się piłkami. Na przerwę w muzyce i hasło, np.: Wszystkie dziew-
               czynki pod drabinkami! Wszyscy chłopcy jeden za drugim! Wszystkie dziewczynki w kole! Wszyscy chłopcy przy ścianie!
               Dziewczynki i chłopcy tworzą jedno duże koło na środku sali! dzieci siadają w siadzie skrzyżnym we wskazanym miejscu.
            2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Schowaj i pokaż piłkę”.
               Dzieci stoją w rozsypce z piłkami w dłoniach. Na hasło: Schowaj piłkę! wkładają piłkę między stopy i prostują się,
               wyprostowane ręce wyciągają na boki. Następnie na słowa: Pokaż piłkę! wykonują skłon w przód, wyjmują piłkę
               i unoszą ją wysoko w górę.

            II.
            3.  Ćwiczenie mięśni prostownika grzbietu i mięśni karku „Słoneczko wschodzi i zachodzi”.
               Dzieci leżą przodem (na brzuchu) z prostymi i złączonymi nogami. Unoszą lekko głowę nad podłogą, a w wyprosto-
               wanych rękach trzymają piłkę. Na hasło: Słońce wschodzi! dzieci unoszą piłkę nad podłogą i zakładają ją na kark. Na
               hasło: Słoneczko zachodzi! przenoszą ponownie piłkę do przodu, nad podłogę.
            4.  Zabawa na czworakach „Piłka w tunelu”.
               Dzieci ustawiają się na jednej linii. Odliczają do dwóch, tworząc w ten sposób 2 zespoły. Drużyna jedynek staje
               w rzędzie na wyznaczonej linii, jedno dziecko za drugim, nogi mają w rozkroku. To samo robi drużyna dwójek. Każ-
               de z dzieci trzyma swoją piłkę w obu dłoniach. Na sygnał N. ostatnie dziecko w rzędzie, poruszając się na czworakach,
               turla piłkę w tunelu, aż dojdzie na początek. Następnie prostuje się, dając tym samym znak kolejnej osobie do startu.
               W zabawie chodzi o dokładność, a nie o rywalizację między zespołami.
            5.  Ćwiczenie równowagi „Przełóż piłkę”.
               Dzieci stają na jednej nodze i próbują przełożyć piłkę pod kolanem raz lewej, raz prawej nogi.
            6.  Zabawa bieżna „Kto szybszy, piłka czy ty?”.
               N. wyznacza linie: startu i mety. Dzieci stoją jedno obok drugiego na linii startu. Trzymają piłkę w dłoniach. Na sy-
               gnał mocno turlają ją w przód (w kierunku mety), a następnie biegną, próbując ją złapać, zanim przekroczy linię mety.
            7.  Ćwiczenie tułowia – skrętoskłony „Slalom piłek”.
               Dzieci przyjmują pozycję wyprostowaną, nogi mają w rozkroku. W rękach trzymają piłkę. Na hasło: Slalom piłek! dzieci
               wykonują skłon w przód i toczą piłkę po podłodze między stopami od prawej do lewej strony i odwrotnie.
            8.  Rzuty „Rzuć i złap”.
               Dzieci w rozsypce siadają na podłodze w siadzie skrzyżnym. Trzymają piłkę w obu dłoniach. Na hasło: Rzuć piłkę! pod-
               rzucają ją w górę i łapią. (Jeśli potrafią, rzucają piłkę w górę, klaszczą w dłonie i ją łapią).
            9.  Podskoki „Skacz tak jak ona”.
               Dzieci stoją w rozsypce. Każde odbija oburącz piłkę i wykonuje jednocześnie tyle skoków, ile razy piłka odbije się
               od podłogi.

            III.
            10.  Ćwiczenie wyprostne.
               Dzieci stoją ze złączonymi stopami, w obu dłoniach trzymają piłkę. Na sygnał stają na palcach, ręce wznoszą
               do góry, a potem opadają na pięty.
            11.  Ćwiczenie stóp.
               Dzieci w siadzie skulnym, uginają kolana, stopy opierają na piłce i kurczą palce. Turlają piłki stopami do przodu
               i z powrotem do siebie.
            12.  Ćwiczenie o nieznacznym ruchu.
               Marsz po obwodzie koła. Dzieci odkładają piłki w wyznaczonym miejscu.

            Zestaw III

            Miejsce: sala. Pomoce: kolorowe chustki, drabinki. Przygotowanie: Dzieci chodzą po okręgu. Biorą z wyznaczonego miejsca
            chustkę do ćwiczeń.
            I.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ogonki”.
               Dzieci zaczepiają sobie szarfy-ogonki z tyłu za spodenki. Troje z nich wkłada szarfy na plecy jak plecaczki. Na sygnał
   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288